۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۶۰۶۲۵۲
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی:

قول بدون عمل موجب رواج بی اعتمادی می شود

قول بدون عمل موجب رواج بی اعتمادی می شود
استاد درس خارج حوزه با اشاره به اهمیت عمل به عنوان شرط اساسی برای تأثیرگذاری تبلیغ تأکید کرد که سخن و حرفی که پشتوانه عملی نداشته باشد تنها موجب سلب اعتماد مردم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که ماه مبارک رمضان یک فرصتی استثنایی در طول سال است، گفت: ماه رمضانی ماهی نورانی، آسمانی و انسانی که خداوند متعال به مقتضای لطف و رحمتش در اختیار اهل ایمان قرار داده است تا با استفاده از این فرصت به خود سازی و تقویت اراده و مقابله با آسیب ها و خطرات بتواند بستر یک زندگی آرام، سالم و سعادتمندانه را برای خود فراهم کند.

وی افزود: یکی از ویژگی های این ظرفیت عظیم خدادادی به نام ماه مبارک رمضان فراهم بودن زمینه برای تبلیغ دین، عقاید دینی، احکام دینی و اخلاق دینی است، چراکه به اقتضای این فضای نورانی و حالت حاصل از روزه داری، شب زنده داری و بندگی خدا دل ها آماده دریافت معارف در حوزه های عقیدتی، اخلاقی، تربیتی و فقهی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به مهمترین عاملی که باعث می شود یک مبلغ دینی در کار خود موفق باشد، گفت: یک عالم دینی و یک هادی مذهبی باید بتواند با مردم و صاحبان دل های آماده و مخصوصا با جوان ها ارتباط بگیرد تا سخنش، مواعظش و جلساتش تأثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: روش و منش و گویش و حتی پوشش اخلاقی و دینی او است که مخاطب را به سوی منابر و مجالس و مساجد می کشاند و رفتار و عملکرد و جاذبه اخلاقی مبلغ است که می تواند مخاطب را جذب کند، به عبارت دیگر امروز با توجه به اقتضائات خاص عصری مردم حرف زیاد شنیده اند، مطلب زیاد دیده اند، شاهد تبلیغات گوناگون و فراوانی بوده و هستند؛ آن چیزی که مردم کمتر دیده اند صداقت در گفتار، امانت در زندگی و اخلاص در عمل است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی تأکید کرد: این هم طوری نیست که انسان بتواند بر دیگران مطلبی را تحمیل یا تزریق کند بلکه باید به گونه ای باشد که مردم آن مسأله را در مقام عمل از روحانی لمس کنند و ببینند، به همین جهت است که در روش تبلیغ و شیوه تربیت از نظر اسلام بر عنصر عمل و زیّ یک انسان صادق امین درستکار آن همه تأکید شده است که کونوا دعاة الناس الی انفسکم بغیر السنتکم.

وی با بیان این که ما با این سخن نقش زبان را نایده نمی گیریم، گفت: ما هرگز نقش قلم و فیلم و امثال آن از جمله هنر را نادیده نمی گیریم اما آنچه که اساس است و مهم است همان چیزی است که در روایاتی از این دست رسما از مبلغان دین خواسته شده که ابتدا به خودشان برسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در روایات اسلامی ما از مروجان احکام الهی و از معلمان و مربیان نفوس انسانی خواسته شده که در مقام فراخوان به دین و دعوت به ارزش ها از غیر زبان استفاده کنند و از غیر از هنر و فیلم و سریال و شعر و نوشتار بهره بگیرند یعنی عملا دین و اخلاق و ارزش ها را به مردم را نشان بدهند، معنای این روایات این است که انجام امور تبلیغی با شگردهای گوناگون بدون عمل نه تنها تأثیر مثبت ندارد که موجب بدبینی و در نهایت سلب اعتماد می شود.

وی تأکید کرد: یکی از ارزش های بسیار متعالی بشری که جزو مشترکات همه انسان ها با هرگرایش و گویش و هر آیین و اعتقاد و باوری است مسأله عدالت است، عدالت خواست همه انسان ها است و محبوب همه بشریت است، حالا اگر ما در ترویج از عدالت سخن سرایی کنیم، انشاء شعر کنیم، عدالت را در فیلم ها و سریال ها و هنر به نمایش بگذاریم ولی آنهایی که مروج عدالت هستند در عملشان عدالت دیده نشود نتیجه عکس می گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان این که حرف نزدن بهتر از حرف زدن بدون عمل است، گفت: اگر در زندگی آنها عدالت رنگ و بویی نداشته باشد و در مدیریت آنها عدالت نباشد و فقط عدالت را بر فراز منبرها و پشت تریبون ها و تیتر مجله ها و روزنامه ها و صفحه تلویزیون و پرده سینماها و خطبه ها بشنوند اما در عمل عدالت را لمس نکنند، چه بسا که در این موارد ای کاش سخن و حرف از عدالت نمی زدیم چون حرف فاقد عقبه عملی باعث سلب اعتماد و رواج بی اعتمادی می شود هرچند این مسائل نباید توجیه ترک مسأله تبلیغ شود./1330/ج

ارسال نظرات