۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۰۶۰۵۳
حجت‌الاسلام يزدي:

آشنا نبودن روحانيت به مسائل روز باعث بروز معضلات زيادي مي‌شود

آشنا نبودن روحانيت به مسائل روز باعث بروز معضلات زيادي مي‌شود
حجت‌الاسلام يزدي آشنا نبودن روحانيت به مسائل سياسي، اجتماعي، اقتصادي روز را باعث بروز معضلات زيادي عنوان كرد.

حجت‌الاسلام عبدالمجيد يزدي استاد حوزه و پژوهشگر و محقق حوزوي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا پيرو سخنان رهبر معظم انقلاب در ديدار با طلاب و فضلاي روحاني درباره پيوند ناگسستني مردم و روحانيت، با اشاره به هاديان دروني مانند عقل، وجدان و فطرت و هاديان بيروني مانند انبيا، ائمه، كتاب‌هاي آسماني گفت: روحانيت در زمره راهنمايان و هاديان بيروني است كه دست مردم را مي‌گيرند و به سمت كمال و تعالي مي‌كشانند.

اين پژوهشگر و محقق حوزوي ادامه داد: لازمه هدايت مردم به وسيله روحانيت اين است كه ابتدا اين روحانيان خودشان به كمال و تعالي برسند و بعد ديگران را امر به فضائل و خوبي‌ها و نهي از رذائل و بدي‌ها داشته باشند.

وي رسالت اصلي انبيا را ارائه طريق و ائمه علاوه بر ارائه شريعت، تطبيق شريعت در جامعه اسلامي دانست و ابراز داشت: وظیفه روحانيت نيز ارائه الطريق و ايصال الي المطلوب است؛ مردم را راهنمايي كند و دين اصيل را با عملكرد و رفتار خود به مردم بيان كند و از طرفي از شريعت پاسداري كند.

حجت‌الاسلام يزدي با استناد به بيانيه گام دوم انقلاب كه از سوي رهبر معظم انقلاب صادر شده است اظهار داشت: اگر به اين بيانيه عمل شود زمينه‌ساز تمدن اسلامي در عالم مي‌شود و مقدمه‌اي براي ظهور امام عصر (عج) است؛ ايشان در آن بيانيه بحث افزايش معنويت و اخلاق را بيان مي‌كنند؛ روحاني اگر قرار باشد كه نسبت به افزايش معنويت و اخلاق در جامعه كار كند بايد خودش متخلق بوده و الگوي عملي براي مردم باشد.

اين پژوهشگر و محقق حوزوي با اشاره به ايستادگي در برابر مستكبران به عنوان تجويز هميشگي رهبر معظم انقلاب براي روحانيت ابراز داشت: در طول تاريخ هر جا يك روحاني آگاه و مشرف به زمان بوده است سلاطين و پادشاهان نتوانسته‌اند اهداف پليد خود را پياده كنند.

وي افزود: اگر روحانيت بخواهد پيوند خود را با مردم حفظ كند حتماً بايد در كنار الگوي عملي براي نشر دين و الگوي رفتاري براي تبليغ دين، اشراف خود را به مسائل سياسي، اقتصادي، اجتماعي جامعه حفظ كند.

حجت‌الاسلام يزدي تصريح كرد: اگر روحانيت اهل غفلت و بي‌توجهي به مسائل سياسي اجتماعي روز باشد و علم به زمان و مكان نداشته باشد اتفاقات بدي در جامعه خواهد افتاد؛ اما اگر به مسائل مختلف اشراف داشته باشد و به قول مرحوم امام خميني (ره) كه در منشور روحانيت ايشان هم آمده است نه تنها با سياست بلكه با سياسيون هم آشنا باشد، قدم بسيار بزرگي به سمت تعالي جامعه اسلامي است.

اين پژوهشگر و محقق حوزوي همراه بودن روحانيت با مردم و از جنس مردم بودن را براي موفقيت روحانيت در امور تبليغ و هدايت مردم لازم دانست و گفت: مردم ما منحصر به فرد هستند و در هيچ عصري چنين مردم لايقي وجود نداشته‌ است.

وي با آوردن مثالي از مردم زمان پيامبر و توجه آنان به ماديات و شهوات ابراز داشت: در نماز جمعه‌اي كه امامتش به عهده حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود، بمب منفجر شد و تكه‌هاي بدن مردم به اين سو و آن سو پرتاب مي‌شد، يك نفر نماز جمعه را ترك نكرد و شعار مي‌دادند كه ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند؛ اينطور مقايسه‌ها نجابت و ارزشمندي مردم را نشان مي‌دهد./836/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 3
محمود لطیف
ارسال نظرات