۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۰۶۸۹۳
آیت الله مصباح یزدی:

تأمین زندگی اجتماعی مطلوب نیازمند وجود نظام حقوقی بر اساس عدالت است

تأمین زندگی اجتماعی مطلوب نیازمند وجود نظام حقوقی بر اساس عدالت است
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که تجاوز به حقوق انسان های دیگر از بلایای اجتماعی است، گفت: تأمین زندگی اجتماعی مطلوب نیازمند وجود نظام حقوقی بر اساس عدالت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در هشتمین جلسه از جلسات درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، حسد را منشأ بسیاری از جنایات در طول تاریخ دانست.

وی افزود: قتل یک انسان انگیزه درونی ندارد بلکه عواملی مانند حسد سبب می شود که انسان دست به این کار بزند، باید بررسی کرد چه عواملی سبب می شود که انسان های سالم و عاقل اقدام به قتل انسان دیگر کند، یکی دیگر از عواملی که در قرآن به آن اشاره شده تعصب بی جا به اعتقادات غلط است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که توسعه طلبی، سلطه جویی و خودمحوری از دیگر عوامل قتل انسان ها است، اظهار داشت: تجاوز به حقوق انسان های دیگر از بلایای اجتماعی است.

وی ادامه داد: برای تأمین زندگی اجتماعی مطلوب باید نظام حقوقی بر اساس عدالت وجود داشته باشد، برای عملی شدن این نظام حقوقی دو راه وجود دارد، یکی این که انسان به گونه ای تربیت شود که حقوق دیگران را رعایت کند و انگیزه درونی داشته باشد و راه دیگر این است که حکومتی وجود داشته باشد تا با قدرت قوانین و حقوق اجتماعی را اعمال کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اسلام زندگی دنیا را زمینه ای برای کسب توشه برای آخرت می داند، ابراز داشت: این در حالی که بسیاری از مکاتب، زندگی دنیا را اصل قرار می دهند اما اسلام زندگی آخرت را حیات می داند.

وی عنوان کرد: سعادت و شقاوت حقیقی در آخرت برای انسان محقق می شود که اسباب آن در دنیا فراهم می شود، اسلام بر زندگی ابدی انسان تأکید دارند و در آخرت معلوم می شود چه کسانی اهل سعادت یا شقاوت هستند، انسان در دنیا باید وظایف خود را به خوبی انجام دهد تا در آخرت سعادتمند شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تجاوز به حق حیات دیگران گاهی به وسیله ای اسلحه انجام می شود و گاهی به وسیله غذاهای تقلبی صورت می گیرد که عمر انسان را کوتاه می کند، کسانی که غذای تقلبی می فروشند و مواد مخدر ترویج می کنند سبب کوتاه شدن عمرانسان شده و به حق حیات دیگران خیانت می کنند.

وی اضافه کرد: یکی از بزگترین مفاسد و ارزش های منفی قتل نفس است و قرآن نسبت به این گناه بزگترین شدیدترین تعابیر و برخوردها را دارد و در مقابل از احیای انسان به عنوان یکی از بالاترین ارزش های رفتاری یاد می کند.

محمد قمین
ارسال نظرات