۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۰۷۸۲۲
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

رشد و تعالی، اصلی‌ترین دستاورد آزمایش‌های قرآنی

رشد و تعالی، اصلی‌ترین دستاورد آزمایش‌های قرآنی
استاد حوزه علمیه به بررسی فلسفه و واژه‌شناسی آزمایش‌های قرآنی پرداخت و گفت: آزمایش‌های الهی زمینه رشد و تعالی برای مؤمن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در محفل سخنرانی پیش از آیین ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی جایگاه و نقش آزمایش‌های الهی در الگوی بندگی مؤمن پرداخت و اظهار داشت: آزمایش‌های الهی در قرآن کریم با عناوین و کلمات ویژه‌ای مطرح و از حدود آن سخن گفته‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به کلمه«فتنه» که در قرآن کریم به‌عنوان نوعی از آزمایش‌های الهی بیان‌شده است، عنوان داشت: کلمه فتنه مجموعاً در قرآن کریم 60 بار تکرار شده است؛ این در حالی است در هر یک از این آیات خداوند متعال به بیان برخی از آزمایش‌ها و ابتلائات انسان‌ساز را مطرح کرده است.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه بلا را یکی دیگر از عناوین قرآنی برای آزمایش‌های الهی توصیف کرد و گفت: این واژه 36 بار در قرآن ذکرشده است؛ این در حالی است که 2 بار قرآن کریم با واژه امتحان از الگوهای دیگر آزمایش‌های الهی یادکرده است.

وی ادامه داد: تمحیص یکی دیگر از آزمایش‌های الهی است که قرآن کریم در برخی دیگر از آیات 2 بار به چنین عنوانی به بیان آزمایش‌های الهی پرداخته است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به این‌که آیات بیانگر آزمایش‌های الهی به چند دسته تقسیم می‌شوند، گفت: آیات بیانگر آزمایش‌های عمومی یکی از این دسته‌بندی ممکن در حوزه آزمایش‌های قرآنی است که شامل آزمایش‌هایی می‌شود که عموم مردم با آن امتحان شده‌اند.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه دوم سوره عنکبوت فرموده است«أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ؛  آیا مردم گمان کرده‌اند ، همین‌که بگویند: ایمان آوردیم، رها می‌شوند و آنان [به‌وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟»

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه آزمایش‌های الهی را در دومین دسته از 5 دسته قرآنی آن به امتحانات خیر و شر تقسیم کرد و عنوان داشت: خیر در این تقسیم‌بندی آن دسته از امتحاناتی است که به‌ظاهر به طبع انسان ملائم و پسندیده است و شر به امتحاناتی گفته می‌شود که با سختی همراه است.

وی ادامه داد: مثلاً حضرت سلیمان(ع) با ملک و ثروت‌های زیاد آزمایش‌شده درحالی‌که حضرت ایوب(ع) با سختی‌های زیادی آزموده شد؛ بر این اساس باید توجه داشت مطلق آزمایش‌های الهی خیر است و این تقسیم‌بندی بر اساس فهم انسانی بیان می‌شود.

 سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان این‌که آیاتی در قرآن کریم آمده است که صراحتاً فلسفه و هویت آزمایش را معین می‌کند، گفت: این دسته از آیات بابیان هدف آزمایش اصالت سازندگی و رشد را در انسان به تصویر می‌کشد./837/پ202/ب1

ارسال نظرات