۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۰۷۸۲۶
آیت الله ناصری تشریح کرد؛

مراتب یقین و راه رسیدن به حق الیقین

مراتب یقین و راه رسیدن به حق الیقین
استاد عرفان و اخلاق با بیان اینکه افضل الیقین مرتبه حق الیقین است، گفت: برای رسیدن به برترین مرتبه یقین باید توبه کرده و تصمیم بگیریم که در آینده نیز از گناهان دوری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد عرفان و اخلاق، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با بیان اینکه باید معرفت به نورانیت اهل بیت(ع) پیدا کنیم و حقیقت نورانیت ایشان را بشناسیم، گفت: جمیع اعمال و رفتار و کردار ما زیر نظر ائمه معصومین(ع) است، همه اعمال ما را می‌بینند و بر آن نظارت دارند.

وی در ادامه افزود: همه اعمال ما نزد ائمه اطهار(ع) روشن و مبرهن است، اگر معرفت به نورانیت ایشان داشته باشیم مراقب اعمال و کردار و رفتار خودمان خواهیم بود.

آیت الله ناصری با اشاره به اهمیت یقین داشتن در زندگی برای تقویت ایمان، اظهار کرد: امام سجاد(ع) از خداوند می‌خواهد یقین ایشان برترین یقین‌ها باشد. یقین سه مرتبه دارد، علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین که برترین آنها حق الیقین است، این سه مرتبه از یقین که امام سجاد(ع) هم به آن اشاره دارند عین فرمایش خداوند در قرآن است که در سوره واقعه و تکاثر به آن تصریح شده است.

استاد عرفان و اخلاق رسیدن به مرتبه افضل الیقین را موضوعی مهم در ایمان انسان توصیف کرد و گفت: گاهی کسی تنها می‌شنود که آتشی هست که همه چیز را می‌سوزاند و به این موضوع یقین دارد که چنین آتشی وجود دارد، این علم الیقین است، اما یک نفر این آتش را از نزدیک می‌بیند و عملکرد آن را با چشم درک می‌کند، این عین الیقین است، اما کسی توسط آتش سوزانده می‌شود، این شخص از نظر درک آتش به مرتبه حق الیقین رسیده است که بالاترین مرتبه یقین است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون یقین و مراتب آن، تصریح کرد: یقین خیلی مهم است، کسی که اهل یقین باشد زمانی که به حق الیقین برسد دیگر دچار خطا نخواهد شد، اگر به نور اهل بیت(ع) و ولایت ایشان یقین داشته باشیم و به مرتبه حق الیقین برسیم دیگر هیچ تخلفی از فرامین ایشان و دستورات الهی نخواهیم داشت و در همه مسائل تابع ایشان خواهیم بود.

آیت الله ناصری توبه کردن و عمل به دستورات الهی را مهمترین راه برای رسیدن به مرتبه افضل الیقین و داشتن حق الیقین برشمرد و اظهار کرد: خداوند توبه را به سرعت قبول می‌کند، انسان باید از اعمال گذشته توبه کند و تصمیم بگیرد برای ترک گناهان در آینده و ادامه ندادن مسیر گناه و خطا تا از این طریق توبه او پذیرفته شود.

استاد عرفان و اخلاق ادامه داد: کسی که معرفت به نورانیت اهل بیت(ع) پیدا کند امکان ندارد دچار گناه و خطا شود، کسی که به چنین مرتبه‌ای از معرفت برسد می‌داند که اعمال او توسط خداوند و اهل بیت(ع) دیده می‌شود و به همین دلیل از گناه و خطا دوری می‌کند. برای رسیدن به حق الیقین باید بیش از هرچیز توبه کنیم و تصمیم بگیریم که دیگر مرتکب گناه نشویم./1304/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
متین فیروزآبادی
ارسال نظرات