۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۰۸۲۵۶
استاد عرفان و اخلاق:

تبعیت از نفس و حب دنیا انسان را بیچاره می‌کند

تبعیت از نفس و حب دنیا انسان را بیچاره می‌کند
آیت الله ناصری با بیان اینکه نفس انسان نماینده شیطان است، گفت: تبعیت از نفس و حب دنیا انسان را بیچاره می‌کند، نفس فریبکار است و موجب دوری از خدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد عرفان و اخلاق، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) گفت: امام از خداوند می‌خواهند که مورد امتحان برای اشتغال به کاری غیر از خدا قرار نگیرند، حضرت می‌فرمایند خداوند مرا از هرکاری که از بندگی تو جدایم می‌کند دور نگهدار تا هرگز تو را فراموش نکنم.

آیت الله ناصری در ادامه اظهار کرد: امور دنیوی نباید باعث فراموشی خداوند شود، تبعیت از هوای نفس و حب دنیا چیزی است که ما را بیچاره کرده و موجب می‌شود انسان از خدا فاصله بگیرد، نفس نماینده شیطان است و انسان نباید تابع و بنده نفس خود باشد چرا که این نفس فریبکار است و ما را از خداوند دور می‌کند.

وی با بیان اینکه در قرآن بیش از ۷۰ مورد در مذمت شیطان و نقشه‌ها و توطئه‌های او علیه انسان تصریح شده است، خاطرنشان کرد: حواسمان باید جمع باشد تا اسیر نفس و شیطان نشویم، هنگام افطار دعا کنیم که خداوند شر شیطان را از ما دور بگرداند. متجاوز از ۲۰۰ روایت اهل بیت(ع) در همین زمینه نمایندگی نفس از شیطان و دشمنی نفس با ما ذکر شده است. اولاد و اموال محل امتحان ما است و خداوند ما را با اموال و اولاد امتحان می‌کند.

آیت الله ناصری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: هر گناهی در این دنیا ابتدایش به شیطان متصل است و استقامت ما را شیطان از بین خواهد برد. دنیا به معنای پست و بی ارزش است، در روایتی دنیا دریای عمیق و مواجی ذکر شده است که اهل دنیا را غرق خواهد کرد و خیلی‌ها را از مسیر سعادت اخروی دور خواهد کرد.

استاد عرفان و اخلاق طمع و حرص داشتن را یکی از بزرگترین لغزشها عنوان کرد و افزود: در چهل حدیث رهبر معظم انقلاب روایتی قدسی دیدم که خداوند به پیامبر اکرم(ص) در شب معراج می‌گوید: اگر بنده‌ای تمام نمازها و روزه‌های زمین را بگیرد و مدام در حال ذکر باشد و لباس عابدان را بپوشد اما در قلب او محبت به دنیا و ریاست دنیا باشد یا محبت شهرت و حب جاه داشته باشد یا محبت زر و زیور داشته باشد، محبت من از قلب او خارج خواهد شد./1304/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
متین فیروزآبادی
ارسال نظرات