۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۶۰۸۴۱۳
نوشتاری از حجت الاسلام آتشین صدف؛

ضرورت آموزش‌های دفاع شخصی برای طلاب

ضرورت آموزش‌های دفاع شخصی برای طلاب
یکی از موضوعاتی که هم در روان‌شناسی اثبات شده و هم از نظر عقلانی موجه است و تجربه‌ی زیسته‌ی هر کسی آن را تأیید می‌کند، ارتباط بین قدرت جسمی و روحی است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مدتی پیش چند جلسه در رادیو معارف دربار‌ه‌ی جوانمردی و جوانمردان برنامه داشتم. این برنامه فرصتی را فراهم آورد که برخی از فتوت‌نامه‌ها[۱] و برخی پژوهش‌های امروزی دربار‌ه‌ی این موضوع را ورق بزنم. یکی از ویژگی‌های جوانمردان، قدرت بدنی و چابک‌سواری و آشنایی با فنون جنگ و دفاع بوده است. این ویژگی در کنار سجایای اخلاقی‌شان به آن‌ها اجازه می‌داد که بتوانند بهتر و بیشتر به مردم خدمت کنند و از حقوق آن‌ها در برابر ستمگران قدرتمند دفاع کنند.

یکی از موضوعاتی که هم در روان‌شناسی اثبات شده و هم از نظر عقلانی موجه است و تجربه‌ی زیسته‌ی هر کسی آن را تأیید می‌کند، ارتباط بین قدرت جسمی و روحی است؛ طلبه‌ای که اهل ورزش است و به تن خود نیز توجه می‌کند و آن را قوی می‌کند، به لحاظ نشاط روانی در شرایط بهتری است، درسش را هم بهتر می‌تواند بخواند، کمتر هم بیمار می‌شود، سیل هم بیاید، بهتر و بیشتر می‌تواند کول کند و بیل بزند و بالاخره کمتر کور یا کشته می‌شود!

همه‌ی ما آیه‌ی ۶۰ سور‌ه‌ی انفال را را خوانده و شنیده‌ایم «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه...»[۲]؛ همچنین روایت خود را برای ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آماده کنید ولو با فراهم کردن یک تیر.

یکی از وظایف مهم هر مؤمنی امر به معروف و نهی از منکر است که در زمانه‌ی ما رایج شده که به آن «واجب فراموش شده» می‌گویند که به نظر من هم تا حد زیادی درست است و این نشانه‌ی ضعف ماست.

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: همانا خداوند دشمن دارد آن مؤمنی را که ضعیف و بی‌دین است، سؤال شد: مؤمن ضعیف و بی‌دین کیست؟ پاسخ داد: کسی که نهی از منکر و جلوگیری از کار‌های زشت نمی‌کند. [۳]در این روایت مؤمن ضعیف کسی دانسته شده که نهی از منکر نمی‌کند. پرسش: چرا ما نهی از منکر نمی‌کنیم؟ گاهی، چون شرایطش فراهم نیست. یکی از شرایط، نداشتن ضرر جانی است [۴]؛ چون طرف مقابل قدرت بدنی‌اش از من بیشتر است، ممکن است مرا زیر مشت و لگد بگیرد و لت و پارم کند؛ بنابراین نهی از منکر نمی‌کنم؛

اما اگر من چهار تا فن دفاع شخصی و مقابله با حریف چاقو به دست را بلد باشم؛ علاوه بر اینکه می‌توانم از ناموس مردم کشورم و از حریم‌های دینی دفاع کنم، می‌توانم طرف مقابل را هم خلع سلاح کنم و صحیح و سالم یا فوقش با یک صدمه‌ی مختصر در حد دررفتگی، تحویل برادران نیروی انتظامی دهم تا به کار او رسیدگی کنند؛ این طوری نه دختر مردم را به زور سوار ماشینی می‌کنند تا هتک حرمت شود، نه طلبه‌ای کشته می‌شود که احساسات جامعه جریحه‌دار شود و خوراک تحلیل‌های مغرضانه‌ی ارتش رسانه‌ای دشمن فراهم شود، نه مهاجم که باز شهروند همین کشور است، به جرم قتل قصاص می‌شود که خانواده‌اش داغدار شوند و....

یک نتیجه: آموزش دوره‌ی مختصر، ولی مؤثر دفاع شخصی به طلاب و روحانیون سراسر کشور لازم است؛ تا هم آن‌ها بتوانند وظایفشان را بهتر انجام بدهند و هم آسیب‌های فردی و اجتماعی ناشی از تهاجم و تعرض به آن‌ها پایان یابد.

دفع دخل مقدر: دور از انتظار نیست که پس از انتشار این یادداشت، افراد سبک‌مغز مغرضی مثل همیشه بخواهند از تکنیک جنگ روانی «لوث کردن» برای لوس کردن این پیشنهاد منطقی و پرفایده استفاده کنند؛ چه، با یادداشت‌ها و تحلیل‌هایشان یا با جوک‌ها و لطیفه‌ها و چه با کلیپ‌ها و تصاویر و... مهم آن است که مدیران و مسئولان بدون توجه به جوسازی‌های همیشگی، تصمیم لازم را بگیرند و یا دست‌کم ما طلاب خود، کاری بکنیم «تا کور شود هر آنکه نتواند دید.»/918/ی702/س

محمدرضا آتشین صدف

پی نوشت

[۱]. فتوت‌نامه عنوان آثاری منظوم و منثور با صبغه عرفانی و باطنی، در تعلیم و شرح آداب و رسوم و اعتقادات و اخلاقیات در آیین فتوت یا جوانمردی است. (ویکی فقه، مدخل فتوت‌نامه)

[۲]. هر نیرویى در قدرت دارید براى مقابله با آن‌ها (دشمنان) آماده سازید.... (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)

[۳]. قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله -: إنَّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعیفِ الَّذی لادینَ لَهُ، فَقیلَ وَ ما الْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ؟ قالَ: اَلذّی لا یَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ. (وسائل الشیعه، ۸، ۱۲۲)

[۴]. بخش استفتائات وبگاه مقام معظم رهبری (http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=۹۰&tid=-۱)

ارسال نظرات