۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۶۰۸۶۸۶
گزارش رسا از نشست مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین با حضور آیت الله طبسی؛

روایتی که نشان دهد امام زمان شهید می‌شوند وجود ندارد

روایتی که نشان دهد امام زمان شهید می‌شوند وجود ندارد
آیت الله طبسی با بیان اینکه روایتی صحیح دال بر شهید شدن امام زمان وجود ندارد، گفت: روایاتی مستند مبنی بر رحلت امام به مرگ طبیعی نقل شده است و شهید نشدن ایشان یک نقص نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله نجم الدین طبسی، ظهر امروز در سلسله نشست‌های مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه مسأله موت یا شهادت امام زمان(عج) از جمله مسائلی است که بسیار مطرح می‌شود، گفت: سؤال می‌شود اگر امام زمان(عج) به شهادت می‌رسند قاتل ایشان کیست؟ سر زبان‌ها مطرح است بین عوام و خواص که یک زن قاتل ایشان است، در ارتباط با نحوه قتل اصلا در مصادر تا قرن 12 روایتی مبنی بر اینکه یک زنی تعدی کند و امام زمان(عج) را به شهادت برساند وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: این نقل به شهادت رسیدن امام زمان(عج) توسط یک زن را، احصائی در شرح زیارت جامعه کبیره نقل کرده است و ادعا کرده، تمام مدت حکومت امام زمان(ع) 11 سال است و پس از آن ایشان به شهادت می رسند، توسط یک زنی از بنی تمیم که مانند مردان ریش دارد و کسی تشخیص نمی‌دهد زن است و از بالای بام سنگی بر سر مبارک امام زمان(عج) پرتاب می‌کند. به خوبی مشخص است که با یک برداشت شخصی و دیدگاه شخصی مواجه هستیم نه یک روایت، نه سندی ذکر شده نه راوی وجود دارد، ضمن اینکه احصائی شیخی است و مورد تأیید در علم رجال نیست.

سندی مبنی بر چگونگی شهادت امام زمان(عج) وجود ندارد

آیت الله طبسی ادامه داد: آقای حائری در الزام الناصب بعد از این نقل احصائی می‌گوید: 70 سال حکومت امام زمان(عج) ادامه خواهد داشت، سپس همان عبارات احصائی پیرامون مشخصات قاتل را ارائه می‌کند و مدرکی نیز ارائه نمی‌دهد. پدر من از محققین و نویسندگان در حوزه مهدویت بود، ایشان 70 سال پیش کتابی در زمینه مهدویت نوشته است، ایشان در این حوزه فعالیت بسیاری انجام داده بودند، از دو لب خودشان شنیدم، فرمودند آقای حائری به من گفت: کتاب الزام الناصب پس از چاپ اضافاتی داشت که من ننوشته بودم. این یعنی در کتاب آقای حائری تحریف شده بود و در آن دست برده شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نبود مدرک و سند پیرامون نقل چگونگی شهادت امام زمان(عج)  اظهار کرد: دو نقلی که وجود دارد هیچ مدرکی ارائه نمی‌دهد تازه بین این دو نقل نیز اختلاف بر سر مدت زمان حکومت امام وجود دارد. شیخ حر عاملی در کتاب الایقاف من الرجعت، در صفحه 397 یک عبارتی دارد که باید به آن توجه داشت، ایشان می‌فرماید: روایت شده است که امام زمان(عج) شهید می‌شوند اما جزئیاتی ذکر نمی‌کند و تنها می‌گوید نقل شده است، دیگر ایشان مدرک و سندی هم ارائه نمی‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه آیا امام زمان(عج) واقعا به شهادت می‌رسند یا خیر نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت، تصریح کرد: موضوع این است که آیا در زمانی که حضرت ولی عصر(عج) امنیتی در جهان حاکم می‌کنند که نظیر ندارد و برای همه امنیت فراهم می‌شود، آیا خود امام امنیت نخواهد داشت و ترور می‌شود؟ در ارتباط با شهادت امام زمان(عج) مستند قائلین روایتی است که می‌گوید «ما منا إلا مسموم او شهید» در کفایة الأثر و عیون الأخبار ذکر شده است که چند مسأله پیرامون این روایت باید در نظر گرفت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: نکته اول اینکه سند این روایتی که برای شهادت امام زمان(عج) به آن استناد می‌شود مشکل دارد، نکته دیگر اینکه حمل بر قالب می‌شود، حصر اضافی در این روایت وجود دارد، یعنی اکثر ائمه معصومین(ع) یا شهید می‌شوند یا مسموم می شوند، کما اینکه برخی بزرگان نظیر شیخ صدوق بحث دارند بر سر مسأله شهادت ائمه اطهار(ع) از بعد از شهادت امام رضا(ع) حتی در مسأله شهادت امام سجاد(ع) نیز این مسأله را دارند.

شهید نشدن برای امام زمان یک نقص محسوب نمی‌شود

وی خاطرنشان کرد: بعضی فکر می‌کنند اگر ائمه معصومین(ع) بدون شهادت از دنیا بروند این یک نقص محسوب می‌شود، در حالی که شخص حتی اگر در بستر خواب هم از دنیا برود مرگش مانند شهادت است. حال چه رسد به مرگ خود امام که به طریق اولی مقام شهادت دارد و چیزی از مقام ایشان کم نمی‌شود، گاهی منظور از شهادت ترور فیزیکی است گاهی منظور داشتن مقام شهید است که شکی در آن نیست، حتی اگر کسی در رکاب امام به جنگ به دشمن برود و زنده از نبرد باز گردد پاداش 20 شهید را دارد. وقتی لشکر و نیروهای امام چنین پاداش و اجری دارند قطعا بالاترین مقام را ایشان خواهند داشت.

آیت الله طبسی در ادامه با اشاره به ادامه داشتن تتبعات و پژوهش‌هایش در زمینه مهدویت و معارف مهدوی در طول سالیان متمادی، اظهار کرد: همچنان معتقدم که مسأله شهادت امام زمان(عج) صحیح نیست، بنده به عنوان کسی که شاید کمتر روایتی در ارتباط با امام زمان(عج) باشد و ندیده باشم، معجمی با بیش از 20 هزار فیش از روایات در زمینه مهدویت فراهم آورده‌ام، اگرچه ادعایی ندارم و طلبه کوچکی از حوزه علمیه قم هستم، اما یک روایت خاص که دال بر شهادت امام زمان(عج) باشد ندیده‌ام، این به معنای نفی مقام شهادت از حضرت ولی عصر(عج) نیست، بلکه روایتی که نشان دهد امام کشته می‌شوند را پیدا نکردم، بلکه برعکس روایاتی که از ائمه معصومین(ع) رسیده است دلالت بر مرگ طبیعی دارد.

روایت امام صادق(ع) مبنی بر مرگ طبیعی امام زمان(عج)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر روایتی از امام صادق(ع) گفت: رجعت امام حسین(ع) با یاران شهیدشان در حالی که مسلح هستند انجام خواهد شد، یاران امام حسین(ع) ایشان را به جامعه معرفی خواهند کرد تا مؤمنین دچار شک در رجعت امام نشوند، این زمانی است که هنوز امام زمان(عج) زنده هستند. زمانی که آشنایی مردم با امام حسین(ع) کامل شد و متوجه رجعت ایشان شدند، عین عبارت در روایت امام صادق(ع) این است که مرگ طبیعی به سراغ امام زمان(عج) خواهد آمد و ایشان رحلت خواهند کرد. کسی که ایشان را غسل خواهد داد و کفن خواهد کرد و حنوط می‌گذارد و درون قبر قرار خواهد داد امام حسین(ع) خواهند بود.

وی ادامه داد: اینجا برخی می‌گویند یعنی امام حسین(ع) پیکر مطهر امام زمان(عج) را درون قبر خودشان قرار می‌دهند. یک قاعده کلی و مقبولی وجود دارد مبنی بر اینکه امام را غسل نمی‌دهد مگر امام، از اینجا باید به چند نکته پی ببریم، زمانی که حضرت سلمان را امام علی(ع) غسل می‌دهند یعنی چه؟ شبهه عصمت پیش می‌آید اینجا اگرچه قطعیت ندارد اما سلمان کسی است که از اهل بیت(ع) ذکر شده است، حضرت اباذر کسی است که پیامبر اکرم(ص) در وصف او گفته است تو را اهل بهشت غسل خواهد داد و پس از فوت ایشان حضرت مالک اشتر ایشان را غسل داد.

آیت الله طبسی با بیان اینکه روایات را باید تحقیقی و عالمانه بررسی کرد، تصریح کرد: در روایتی از امام صادق(ع) در بصائر الدرجات ذکر شده است: امام حسین(ع) با یارانشان که با ایشان شهید شدند و هفتاد پیامبر(ع) رجعت خواهند کرد، امام زمان(عج) انگشتری حضرت سلیمان را که در اختیار دارند و عصای حضرت موسی و هرچیزی که از معجزات انبیا وجود دارد و در نزد امام زمان(عج) قرار گرفته است را به ایشان واگذار خواهند کرد، سپس امام حسین(ع) کسی است که امام زمان(عج) را کفن و دفن خواهند کرد. در این روایت هم هیچ اشاره ای به شهادت نشده است و دلالت بر مرگ طبیعی امام زمان(عج) دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ابن حماد از زهری نقل می‌کند که امام زمان(عج) 14 سال حکومت خواهند کرد سپس به مرگ طبیعی رحلت خواهند کرد، در روایت دیگری نیز منقول از متقی هندی، ذکر شده است که امام 40 سال حکومت خواهند کرد سپس به مرگ طبیعی رحلت می‌کنند، این دو نقل از اهل سنت است.

اسرائیلیات کعب الأحبار پیرامون شهادت امام زمان(عج)

وی در ادامه با اشاره به اعتقاد برخی مبنی بر شهادت امام زمان(عج) اظهار کرد: دو روایت مشابه داریم، یکی «اُبی ابن کعب» است که نمره بیست دارد و یکی که کعب الاحبار است که نمره زیر صفر هم نمی‌توان به او داد، کعب الأحبار می‌گوید: زمانی که امام زمان(عج) از دنیا می‌رود اهل زمین و آسمان برای او صلوات خواهند فرستاد یا برای او نماز خواهند خواند، 20 سال با اروپا خواهد جنگید، سپس به دست آنها شهید خواهد شد و دو هزار نفر از سرداران و امیران ایشان نیز با او شهید خواهند شد، مصیبتی بزرگ بعد از شهادت رسول الله(ص) به عظمت شهادت امام زمان(عج) و یاران ایشان نداریم. این گفته‌های کعب الأحبار در حالی است که تمام جنگ‌های امام زمان(عج) 8 ماه خواهد بود، امامی که 20 سال از عهده اروپاییان برنمی‌آید امامی نیست که ما منتظر ایشان هستیم، چرا که امام زمان(عج) ما یاران و سربازانش اصحاب خاص و ملائکه الهی هستند و پیشاپیش نیروهای ایشان رعب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تسلیم شدن دشمنان به علت رعب از لشکریان امام زمان(عج) را یکی از ویژگی‌های نبردهای ایشان دانست و تصریح کرد: امام زمان(عج) شکست نخواهند خورد. در جنگ جمل شاهد هستیم که چند ساعتی بیشتر زمان عملیات امام علی(ع) علیه اوباش و اهالی فتنه طول نکشید. کعب الأحبار یک یهودی و شخصی دروغ پرداز است که کسی او را هرگز قبول نداشته است، او مروج تفکرات یهود در زمان خلیفه دوم بوده از طریق حمایت خلیفه دوم بوده و به همین دلیل است دروغها و اسرائیلیات بسیاری را وارد کتب و منقولات برخی افراد کرده است.

آیت الله طبسی با اشاره به برخی جعلیات و روایات و اسرائیلیاتی که کعب الأحبار مطرح کرده است، عنوان کرد: در زمان خلیفه دوم یک ساعت پیش از نماز مهلت سخنرانی به کعب الأحبار داده شده بود و زمان خلیفه سوم این زمان به دو ساعت افزایش پیدا کرد در حالی که ابوذر و امثال ایشان حق صحبت کردن نداشتند و اگر حرفی می‌زدند کشته می‌شدند. حتی برخی صحابه که خودشان پیامبر اکرم(ص) را دیده بودند احادیث ایشان را از کعب الأحبار نقل می‌کردند در حالی که این یهودی کذاب هرگز پیامبر اسلام(ص) را ندیده بوده است.

وی با بیان اینکه تنها معاویه کعب الأحبار را تأیید کرده است، تصریح کرد: روایت شهادت امام زمان(عج) را که چنین شخصی نقل کرده باشد قابل اعتنا نیست و من کسی دیگر که چنین روایتی را نقل کرده باشد ندیده‌ام. محور دوم اصل شهادت است که در روایات دیدیم اشاره‌ای به این موضوع نشده است و روایات اهل سنت هم هیچکدام به پیامبر اکرم(ص) نمی‌رسد و در باب شهادت امام زمان(عج) هم جز کعب الأحبار کسی روایتی نقل نکرده است./1304/ز503/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات