۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۶۰۸۶۹۹
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

اولیای الهی به هر قیمتی اقدام به مال اندوزی نمی کنند

اولیای الهی به هر قیمتی اقدام به مال اندوزی نمی کنند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متاع دنیا پاداش اولیای الهی نیست، گفت: انسان نباید به متاع دنیا دل ببندد و به هر شکل ممکن بخواهد ثروت اندوزی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، شنبه در مسجد حضرت امیر(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اگر گفته شود تمام انسانها در همه دوره ها، قرن‌ها و‌ روزگاران گمراه بودند و اهل هلاکت، به طور قطع این حرف درستی نیست.

وی افزود: عقل سالم از قبول این مطلب امتناع دارد و اگر عکس آن گفته شود که اگر تمام مردم دنیا اهل درستی، صلاح، هدایت و رستگاری هستند این حرف هم سخن حقی نیست و عقل آن را قبول نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: بسیاری از امور حق و باطل را عقل قبول دارد و این پذیرش ربطی به سن ندارد؛ قرآن مجید و روایات داوری عقل را فی الجمله امضا می کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل در داوری محدود است و تنها برخی امور را می تواند داوری کند، ادامه داد: برای مثال زمانی که عقل می گوید مردم دو دسته هستند یک دسته بدبخت و شقی و دیگری اهل سعادت و حق بودند؛ این کلام صحیح است اما بیانگر محدود بودن آن است زیرا تنها خداوند به صورت دقیق از شقاوت و سعادت انسان ‌ها مطلع است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان حدیثی گفت: روایت است آنچه را که عقل داوری کند همان را شرع داوری می کند لذا از سوره حمد تا آخر قرآن جامعه بشری را به دو دسته حق و باطل تقسیم می شود.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: انسان اگر دیندار واقعی نباشد دنیا او را جذب می کند و تا زمانی که با آن باشد مدام فریبش می دهد؛ متاع دنیا نباید منجر به غرور انسان شود زمانی که می داند باقی نیست.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمودند: این پول کشاننده شما به شهوات آزاد و ابلیسی است، شما را فریب می دهد و از راه راست خارج می کند؛ کسی که از هر راهی می خواهد به متاع دنیا دست یابد به راحتی نیز می تواند اهل اختلاس، ربا و دزدی شود؛ چنین انسانی هنگام مرگ بدون اینکه بخشی از آن مال را بردارد به عالم آخرت می رود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: خدا هیچ باغ و ثروتی را در دنیا به عنوان پاداش برای اولیای خود انتخاب نکرده و فقر و نداری را نیز کیفر و عذاب دشمنان قرار نداده است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات