۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۰۸۸۴۵
آیت الله تحریری:

دعای ابوحمزه ثمالی جنبه تربیت توحیدی دارد

دعای ابوحمزه ثمالی جنبه تربیت توحیدی دارد
آیت الله تحریری با بیان اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای غفلت زدایی است، گفت: هدف از خلقت و زندگی دنیوی انسان رسیدن او به قرب الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جلسه تفسیر دعای شریف ابو حمزه ثمالی که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: آمال و آروزهای غیر الهی سبب می شود انسان در حجاب از حق تعالی قرار بگیرد.

وی افزود: انسان با یک دسته ابزار پا به این عالم گذارده است و خداوند متعال زمینه های بسیار خوبی در وجود او قرار داده تا بتواند با پروردگار یک ارتباط ویژه ای برقرار کند؛ پروردگار یک دستگاه ادراکی و تمایلات ظاهری برای توجه به عالم دنیا و یک دستگاه درونی و تمایلات باطنی برای توجه به عالم اله در وجود انسان قرار داده است.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه انسان در عالم دنیا مدام بین دو درک درونی و ظاهری در تلاطم است، ابراز کرد: این درک های ظاهری و تمایلات عالم خلق اگر در وجود انسان ظهور و بروز داشته باشد و توجه انسان به آن منعطف شود انسان در حجاب از عالم اله قرار می گیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: زمانی که درک های درونی یعنی قوه عاقله و متفکره انسان در جهت درک تمایلات فطری که همان کمال مطلق خواهی است، رشد کند توجه او به آن حقیقت جلب و حجاب های بین انسان و خدا رفع می شود.

وی هدف از خلقت و زندگی دنیوی انسان را رسیدن به مقام لقاء اللهی بیان کرد و گفت: انسان برای درک عالم اله نیازمند تلاش و مجاهدت است؛ انسان با آروزهای مختلفی زندگی می کند این آرزوها نیز جنبه طبیعی و فطری دارد و همینطور اعمال مختلف.

آیت الله تحریری ادامه داد: اعمال انسان نمایش آرزوهای انسان است و آرزوها نیز بیانگر تفکرات و اعتقادات اوست که هر دو با یکدیگر در ارتباط هستند، چنانچه این ارتباط با توجه به عالم اله در نهاد انسان ظهور و بروز پیدا کند می توان گفت او به جایگاه اصلی خودش که همان قرب الهی است، حرکت می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه تقرب به قرب الهی نیازمند لوازم ادراکی و تحریکی است و انسان باید به آن توجه داشته باشد، اظهار داشت: یکی از لوازم تقرب قصد است، اینکه انسان با وجود حجاب دنیوی رسیدن به خداوند را قصد کند؛ قصد یکی از راه‌های برون رفت از حجاب است.

وی ادامه داد: انسان باید توجه داشته باشد که نیازهای او تنها از طریق غنی مطلق مرتفع می شود از این رو انسان نباید خودش را به فقرای غنی نما مشغول کند چرا که این امر سبب می شود در فقر غوطه ور شود و این عمل مذموم است؛ غنای بالله تنها با اطاعت از خداوند امکان پذر است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه دعای ابوحمزه ثمالی جنبه تربیت توحیدی دارد، اظهار داشت: انسان در این عالم به دو صورت تریبت می شود یا تحت تربیت توحیدی قرار می گیرد و یا اینکه ابلیس به تربیت او اقدام می کند و تربیت انسان از این دو حال خارج نیست.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان باید از تنبهات نهایت استفاده را ببرد، ابراز کرد: همه حجاب ها ظلمت است مگر آن که انسان به خداوند متصل باشد؛ گاهی انسان دچار غفلت می شود اما نباید این غفلت ادامه دار باشد؛ ماه مبارک رمضان نسیمی است تا انسان با استفاده از آن در وجود خود اقدام به غفلت زدایی کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات