۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۶۰۸۹۲۳
آیت الله علم الهدی:

عفاف زن و مرد تنها به حجاب و پوشیدگی محدود نمی شود

عفاف زن و مرد تنها به حجاب و پوشیدگی محدود نمی شود
امام جمعه مشهد گفت: حجاب تنها یکی از مصادیق عفاف است و حجاب صرف دلیل بر عفیف بودن افراد نیست و متاسفانه برخی افراد متدین در رعایت عفت کوتاهی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره احزاب که در مهدیه مشهد برگزار شد با بیان آیه «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا» گفت: خداوند گرچه در این آیه به دلیل شان و در مرکز توجه بودن خانواده و زنان رسول اکرم(ص) آنان را مورد خطاب قرار می دهد و همانند زنان دیگر نمی داند، اما باید دانست که دستور این آیه عمومی و خطاب به همه زنان مسلمان و مومن است.

امام جمعه مشهد با اشاره به تمایز میان حجاب و عفاف افزود: در میان این دو مفهوم نسبت عموم و خصوص مطلق وجود دارد و باید توجه داشت که حجاب عفاف است اما عفاف در حجاب محدود نمی شود. عفاف ابعاد دیگری غیر از پوشیدگی هم دارد و اگر زنی آن ابعاد دیگر را رعایت نکند ولو پوشیده هم باشد، عفیف نیست.

وی با شرح تعریف عفاف خاطر نشان کرد: عفاف به این معنی است که مرد و زن نامحرم از هرگونه ارتباط و آمیزشی که باعث شود یک جریان فکری و روحی هیجانی که در آنان نسبت به هم به وجود آید، پرهیز کنند. بنابر این عفاف تنها مربوط به زن نیست، بلکه مردان نیز باید عفت داشته و عفیف باشند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه زن نیز دارای غریزه جنسی است تصریح کرد: برخی از مردان با آرایش خاص سر و صورت و یا پوشیدن لباس های بدن نما و نامناسب علی الخصوص در فصل تابستان موجب تحریک هیجان جنسی برخی زنان می شوند و این بی عفتی است. عفت امری است که مرد و زن ندارد و اگر جامعه ای عفیف نبود آن جامعه بیمار است و دچار آلودگی می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به لزوم رعایت عفت در رابطه مردان با زنان افزود: شوخی کردن، خندیدن و یا مطرح کردن بی پروای مسائل مربوط به روابط جنسی از سوی مرد در هنگام صحبت کردن با زن نامحرم نیز نشانه بی عفتی است و لازم است که همگان از این امر بپرهیزند.

آیت الله علم الهدی با اظهار تاسف از اهمیت نداشتن عفاف برای بسیاری از جوانان حال حاضر گفت: متاسفانه مساله عفت در میان جوانان و مردان ما به عنوان یک اصل مطرح نیست و آنان خود را آزاد می دانند که هر طور که خواستند بیرون بیایند و به هر گونه که مایلند با زنان ارتباط گرفته و صحبت کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نحوه صحیح صحبت کردن بانوان به عنوان اولین نشانه عفت در آیه فوق افزود: در آیه فوق صحبت نکردن با صدای نرم و نازک و با کرشمه توسط بانوان به عنوان اولین نشانه عفاف مطرح شده است. متاسفانه مشکل ما در این امر با افراد بی حجاب نیست، بلکه با خانواده های متدینی است که در مجالس خانوادگی و فامیلی علی رغم داشتن پوشش مناسب مشغول بگوبخند با نامحرم و دل و قلوه دادن به یکدیگر هستند. این امور حرام و بی عفتی است.

وی حجاب را دارای دو فایده دانست و خاطر نشان کرد: حفظ زن از رهگذر هوس بازی های مردانه و جلوگیری از آسیب دیدن او اولین فایده حجاب است. فایده دوم حجاب و عفت جلوگیری از تحریک مردان و به فساد کشانیده شدن جامعه است. صدای زن در تحریک غریزه مرد خصوصیتی دارد که ممکن است موجب طمع کردن مردانی شود که در دل آنان بیماری است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات