۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۰۹۱۰۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

خودداری از امر به معروف تضییع حق الهی است

خودداری از امر به معروف تضییع حق الهی است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: برخی تصور می‌کنند تنها نماز و روزه از واجبات دین است و نسبت به امر به معروف بی تفاوت هستند در حالیکه خودداری از امر به معروف تضییع حق الهی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل چهارشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: یکی از مفاهیمی که در قرآن تکرار شده است استقامت در مسیر حق است که دوبار در قرآن گفته شده است، ‹‹إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا›› کسانی که کلمه الله را گفتند و بعد از آن استقامت کردند، ‹‹تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ›› ملائکه بر آن‌ها نازل می‌شوند و به آن‌ها بشارت می‌دهند.

وی افزود: در جای دیگری از قرآن می‌فرماید، ‹‹إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ›› کسانی که کلمه الله را گفتند برایشان خوف و حزن و اندوهی نیست.

حجت الاسلام شاه فضل در رابطه با پیام این آیه گفت: تصمیم گرفتن برای انجام واجبات و ترک محرمات کار سخت و دشواری نیست، اما سخت‌تر از آن پایداری و استقامت و ماندن در مسیر حق است و واژه ‹‹ثم استقاموا›› بیانگر این است که برای اثبات ثبات قدم نیاز به زمان طولانی است.

وی افزود: در سوره مبارکه توبه که بیشتر بحث منافقین را مطرح کرده است به این دلیل است که در دوره پیامبر تعداد منافقین روز به روز بیشتر می‌شد و ‹‹ثم استقاموا›› آن‌ها بیشتر مشخص می‌شد و برخی که در مکه با پیامبر بودند و به شدت اظهار وفاداری به پیامبر می‌کردند به جمع مهاجرین پیوستند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: برخی که در مدینه به پیامبر پیوستند و جزء انصار شدند و در سال‌های آخر منافق شدند به آن‌ها گفته شد، ‹‹لا تَعْتَذِرُوا قَدْ کَفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ›› بی جهت نگویید چکار کردید شما در برهه‌ای از زمان مومن بودید، اما مشکل شما این است كه، ‹‹قَدْ کَفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ›› بعد از اینکه ایمان آوردید کافر شدید.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: برخی که امروز زندانی شدن و شکنجه شدن در حكومت طاغوت و بعد به حضور خود در جبهه  افتخار مي كنند خداوند به آن‌ها می‌فرماید همه این‌ها دلالت بر استقامت ندارد چرا که در زمان تقسیم غنائم و دادن امتیازات نتوانستید استقامت کنید.

وی افزود: خداوند می‌فرماید، ‹‹رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا›› بعد از اینکه هدایت شدید و بعد از سالها خواندن نماز شب و دعا و روزه گرفتن و دادن خیرات ممکن است گرفتار انحراف شوید.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر تاریخ را مطالعه کنید گروهی که ابتدا در مسیر حق قرار داشتند، اما به مرور زمان منحرف شدند زیاد هستند و داستان زندگی آن‌ها برای نسل امروز عبرت است تا گرفتار انحرافات نشود.

حجت الاسلام شاه فضل به برخی موارد که رعایت آن انسان را دچار انحرافات نخواهد کرد اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید، ‹‹مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ›› انفاق کردن یکی از مسائلی است که سبب ثبات قدم انسان می‌شود.

وی افزود: آیت الله بهجت می‌فرماید، به جای اینکه ابتدای هر ماه مبلغ مشخصی را یکجا انفاق کنید آن را به مرور و روزانه تا پایان ماه پرداخت انفاق کنید، چرا که دست انسان هر روز برای انفاق به دیگران در جیب خودش خواهد بود و اثر گذاری آن به دلیل اینکه هر روز از مال دنیا می‌گذرد بیشتر خواهد بود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برخی وظایف واجب دینی خود را تنها در اقامه نماز و روزه گرفتن می‌دانند و نسبت به وظایف دیگر واجب دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت هستند در حالیکه اگر بتوانید امر به معروف کنید، اما از انجام آن خودداری کنید حق الهی تضییع شده است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه کسی که نسبت به حقوق الهی کوتاهی کند به مرور توفیقات دیگر از او گرفته خواهد شد، افزود: آیت الله بهجت در بحث اقبال و ادبار قلب می‌فرماید، اقبال به معنی این است که قلب انسان به امور خیر توجه داشته باشد، اما ادبار به معنی بی حوصله بودن نسبت به کار خیر است.

وی ادامه داد: ادبار قلب ممکن است به دلیل بی توجهی به خدا باشد و یا اینکه خداوند عمدا این حالت را در انسان به وجود بیاورد، بنابراین انسان هر زمانی که شرایط کار خیر برایش فراهم شود نباید کوتاهی کند چرا که اعراض از کار خیر انسان را از انجام آن محروم خواهد کرد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر زمانی که خداوند انجام امور خیر را برای انسان فراهم می‌کند استفاده کند خیرات بیشتری را کسب خواهد کرد و اگر سهل انگاری کند به مرور توفیق انجام امورخیر از او سلب خواهد شد./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات