۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۶۰۹۵۳۷
راهکار افزایش محبوبیت روحانیت؛

تأثیر خدمات اجتماعی در خنثی‌سازی روحانیت‌ستیزی

تأثیر خدمات اجتماعی در خنثی‌سازی روحانیت‌ستیزی
مردم گلستان غافلگیر شده بودند. باورشان نمی‌شد که طلبه‌های شیعه دسته جمعی به کمکشان بیایند؛ خانه‌شان را بنائی کنند، سیل بند درست کنند. نگاهشان رفته رفته بهتر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، عید نوروز بود. چند روزی از خبر سیل نگذشته بود که با رفقای طلبه به سمت گلستان رفتیم. مدام به حساسیت‌های منطقه فکر می‌کردم که اهل سنت هستند و رفتارشان چگونه خواهد بود. مردم غافلگیر شده بودند. باورشان نمی‌شد که طلبه‌های شیعه دسته جمعی به کمکشان بیایند؛ خانه‌شان را بنائی کنند، سیل بند درست کنند و... . اول اردو نگاه‌های خوبی نداشتند، ولی رفته رفته بهتر شد. یکی از آن‌ها می‌گفت، مردم دیدشان نسبت به روحانیت خوب نبود، اما وقتی شما به اینجا آمدید، قضاوتشان عوض شد. روز آخر که می‌خواستیم منطقه را ترک کنیم، موقع خداحافظی، جمله‌ای می‌گفتند که خستگی را از تن تمام طلبه‌ها بیرون می‌کرد: «با دیدن شما و ایثارتان، نگاه ما به روحانیت عوض شد.»

مردم بیشتر تشنه دیدن کار خوب هستند، نه شنیدنش. این همان نکته مقابل روحانیت‌ستیزی است؛ یعنی دید مردم نسبت به روحانیت اصلاح شود و ایشان را از خودشان بدانند. اگر می‌خواستیم کاری بکنیم که دید مردم نسبت به روحانیت اصلاح شود، باید صد‌ها برنامه و فیلم و کارتون و بازی می‌ساختیم تا شاید اثر کند، اما سیل فرصتی بی‌نظیر برای روحانیت ساخت که بار دیگر در کنار مردم، عملاً تبلیغ کند. توقع مردم از روحانیت این است که در سخنرانی و موعظه توقف نکنند، بلکه خودشان در تحقق عملی بکوشند. اهمیت این مطلب برای روحانیت مضاعف است؛ چه اینکه روحانیت مردم را موعظه می‌کند و خودش باید در خط مقدم خدمات اجتماعی دیده شود.

البته خدمات اجتماعی، نباید منحصر در کار‌های اورژانسی مثل زلزله و سیل شود، بلکه باید به سمت ناهنجاری‌های اجتماعی مثل کاهش طلاق و اعتیاد برود، تا انرژی عظیم معنوی طلاب در ارتباط با مردم، جریان‌سازی فرهنگی را ایجاد کند. با چنین ارتباطاتی، اگر صد‌ها فیلم و مطلب علیه روحانیت منتشر شود هم هیچ تأثیری نخواهد داشت. /۹۹۹/د101/س

هادی چیت‌ساز
ارسال نظرات