۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۶۱۰۵۶۰
استاد حوزه علميه:

جامعه امروز بیش از هرچیز به عقلانیت نیاز دارد

جامعه امروز بیش از هرچیز به عقلانیت نیاز دارد
حجت الاسلام حيدري كاشاني گفت: جامعه ایران بیش از هرچیز به تعقل و عقلانیت و عقل کامل نیازمند است و مشکلات ما با عقلانیت قابل حل است.
حجت الاسلام محمد جواد حیدری كاشاني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به اینکه جامعه ایران بیش از هرچیز به تعقل و عقلانیت و عقل کامل نیازمند است، گفت: مهمترین راه نجات خانواده و جامعه از ناراحتی و تعارض و طلاق و فساد و بداخلاقی و نابرابری و اختلاف تقویت و تکمیل عقل و عقلانیت است.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در حدیثی که در تحف العقول نقل شده می‌فرماید، عقل شخص مسلمان تمام نیست مگر اینکه ده خصلت داشته باشد، گفت: از او امید خیر باشد، از بدى او در امان باشند، خیر اندک دیگرى را بسیار بشمارد، خیر بسیار خود را اندک بشمارد، هر چه حاجت از او بخواهند دل تنگ نشود، در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود، فقر در راه خدا از توانگرى محبوب‌تر باشد، خوارى در راه خدا از عزّت با دشمن اش محبوب‌تر باشد، گمنامى را از پرنامى بیشتر بخواهد و همه را از خودش بهتر و پرهیزکارتر بداند.

به گفته وی اهتمام عملی به ویژگی‌های دهگانه سبب نجات از بحران و حل معضلات و ارتقای بصیرت و قدرت تشخیص و قدرت تحلیل و هدف گذاری و برنامه ریزی فاخر و تصمیم گیری صحیح و اقدام عالی می‌شود.

حجت الاسلام حیدری كاشاني گفت: بی تردید تحصیل و به کار گرفتن این ویژگی‌ها سبب تمام و کمال عقل و کامل شدن خرد انسان می‌شود و نزاع و اختلاف و جنگ از جامعه دور می‌شود و دیگر شاهد حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی و جزایی و خانواده و درگیری نخواهیم بود.

وی در ادامه با تأکید بر آموزش و پژوهش نیاز محور در حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حوزه و دانشگاه موظف است نیاز‌های صادق مردم را شناسایی و به صورت علمی پاسخ دهد، بنابراین اگر خروجی محافل علمی و حوزوی در جهت حل نیاز ها‌ی صادق انسان باشد ارزش ویژه‌ای خواهد داشت.

حجت الاسلام حیدری كاشاني گفت: مقوله بازطراحی هندسه نیاز‌های صادق انسان و نیز طراحی هندسه پرسش‌های برخواسته از هندسه نیاز‌های صادق انسان، هر کدام یک کلان طرح پژوهشی است که در طول هم قرار دارند.

وی ابراز داشت: خروجی این دو طرح پژوهشی پیوسته باید به روز شود، از این رو وجود یک سازمان ویژه برای تولیت این دو مقوله استراتژیک از اوجب واجبات نهاد‌های علمی است که در واقع در پرتو وجود چنین سازمان استراتژیک است که نبض هدایت و رهبری و توسعه علم در اختیار جامعه علمی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، علم در شرایط کنونی جامعة به صورت اسبی افسارگسیخته و خارج از کنترل عمل می‌کند و در جوامع دیگر مستکبران هستند که براساس هندسة نیاز‌های مادی و دنیا پرستانه خود به آن افسار زده‌اند که برای خروج از این هرج و مرج و آن وابستگی و دنباله‌روی چاره‌ای جز رویکرد به راهبرد باز طراحی هندسة نیاز‌های صادق و هندسة پرسش‌های مفید نیست./۱۳۰۷/ت303/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات