۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۶۱۰۸۳۵
حجت الاسلام حدائق:

رفتار، گفتار و پوشش مسلمان نباید دیگران را به سوی گناه سوق دهد

رفتار، گفتار و پوشش مسلمان نباید دیگران را به سوی گناه سوق دهد
مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود گفت: حجاب هم به صورت رفتاری است، هم گفتاری و هم پوششی؛ یعنی رفتار و حرکات انسان مسلمان نیز نباید دیگران را به سوی گناه سوق دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا حدائق شامگاه یکشنبه در ادامه سلسله جلسات گفتمان دینی بارگاه منور رضوی که در محل صحن جمهوری اسلامی برگزار می شود، به بیان نکاتی پیرامون موضوع «پوشش مورد تأیید اسلام» پرداخت و اظهار کرد: حجاب هم به صورت رفتاری است، هم گفتاری و هم پوششی؛ یعنی رفتار و حرکات انسان مسلمان نیز نباید دیگران را به سوی گناه سوق دهد.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: پوشش آثار ارزشمندی در زندگی انسان می گذارد. امیرمؤمنان(ع) می فرماید اگر هر عمل نیکی که خدا امر کرده و هر آن چه خداوند نهی کرده را محترم بشماریم، ابتدا خودمان سود می کنیم. برخی گمان می کنند اگر به مردم خدمت کنند یا در راه خدا انفاق کنند، به دیگران لطف کرده اند در حالی که ابتدا خودشان سود کرده اند. در جریان حجاب نیز همین قاعده برقرار است.

وی ادامه داد: یکی از برکات رعایت پوشش اسلامی، صیانت و وجاهت فردی انسان است. کسی که به این مهم پایبند باشد، در نگاه کلان جامعه انسان محترمی است و جایگاهی در انظار مردم ویژه دارد. اثر دیگر پوشش اسلامی، صیانت خانوادگی است. کسی که رعایت ارزش های اخلاقی جامعه را دارد، اعضای خانواده نیز به گونه دیگری روی او حساب باز می کنند.

حجت الاسلام حدائق با اشاره به آیه شریفه «إنا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» خاطرنشان کرد: کسی که در مسیر الهی قرار گیرد، از سود آن بهره مند خواهد شد و کسی که به نعمت هدایت الهی کفر بورزد، خودش ضرر خواهد کرد. امیرمؤمنان می فرماید خدا از شما بی نیاز است و معصیت شما آسیبی به او وارد نمی کند.

وی یکی دیگر از آثار ارزشمند پوشش را صیانت اجتماعی دانست و گفت: صیانت اجتماعی یعنی جامعه ما به سوی یک جامعه ایده آل و ارزشمند حرکت کند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در ادامه سخنان خود به معرفی پوشش های ممنوعه از نگاه اسلام پرداخت و اظهار کرد: پوششی که شعار دشمنان اسلام باشد، مورد تأیید دین ما نیست. ما نباید به پوشش هایی که دشمنان خدا به آن عمل می کنند، متمسک شویم. خداوند به یکی از انبیای خود وحی فرستاد که «به مؤمنان بگو لباس های دشمنان مرا نپوشید و خوراک آن ها را نخورید و در مسیر آن ها قرار نگیرید چون دشمنان من هستند و اگر از آن ها پیروی کنی، تو نیز به دشمنی من برخاسته ای.» کسی که بنده خدا است از همرنگی با دشمنان خدا پرهیز می کند.

وی با اشاره به ممنوعیت پوشیدن لباس شهرت در اسلام، خاطرنشان کرد: لباس شهرت یعنی لباسی که همه از دیدن آن تعجب می کنند. در روایات آمده است که خداوند دوست دارد وقتی نعمتی به انسان می دهد، آثار این نعمت را در لباس او ببیند؛ البته به گونه ای که تبدیل به لباس شهرت نشود. یعنی اسلام با پوشیدن لباس شایسته مخالف نیست اما با انگشت نما شدن مخالف است.

حجت الاسلام حدانق افزود: پوششی که عکس العمل منفی روی انسان می گذارد، پوشش های رنگین خلاف عرف مذهبی و پوشش جلب کننده نظر نامحرم، از جمله مواردی است که مورد ممنوعیت در اسلام قرار گرفته است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات