۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۱۳۹۷۸
مسئول میز حجاب رسانه ملی:

موفقیت آمران به معروف نیازمند تغییر در نگرش و شیوه‎ اجرای آنهاست

موفقیت آمران به معروف نیازمند تغییر در نگرش و شیوه‎ اجرای آنهاست
آمر به معروف در تعامل با فرد خاطی باید این را در نظر بگیرد که من اگر به تو هشداری می‌دهم بخاطر جامعه‌ای است که همه با هم در آن زندگی می‎کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‎الاسلام مهدی بیاتی، رییس «موسسه پژوهشی حجاب طهورا» در برنامه حجاب رادیو معارف درباره روش‎های صحیح امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز و اقتضائات خاص آن می گوید: در مورد امر به معروف و نهی از منکر افراد رویکرد‌های مختلفی دارند، اما اولین نکته در مورد این رویکردها، نوترین بودن است. یعنی باید برویم سراغ اینکه در رویکردمان نوع عمل کاملا نو باشد.

کارشناس عرصه حجاب و عفاف می‎افزاید: اصلی وجود دارد به نام اصل غافلگیری. طبق این اصل، مخاطب شما باید از جایی که گمان نمی‎کند، با رویکردی که گمان نمی‎کند امر به معروف شود. در اینجا دیگر فضای تقابل به وجود نمی‌آید. یک زمانی شما در پروسه‌ای قرار می‎گیرید. در این پروسه اولین نکته شد اجرای نوترین روش. دومین نکته در این رویکرد انجام شیرین‎ترین اقدام است. امر به معروف باید شیرین باشد.

علل عدم رغبت برخی افراد به انجام امر به معروف و نهی از منکر

مسئول میز حجاب رسانه ملی در خصوص علل عدم رغبت برخی افراد به انجام امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به صحبت ‎های خود با یکی از مسئولین ادامه می‎دهد: از یکی از مسئولین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر یکی از استان‌ها سوال کردم که شما تا بحال چند نفر آموزش داده‌اید؟ گفت مثلا هزار و خرده‌ای نفر. گفتم چند نفر از آن‌ها امر به معروف می‎کنند؟ گفت آن‌هایی که با ما هستند حدود صد نفر. گفتم چرا بقیه نیستند؟

حجت الاسلام بیاتی در ادامه می‎گوید: یکی از نکاتی که در این تبادل نظر بررسی شد این بود که اغلب افرادی که آموزش می‎بینند برای انجام فریضه، دیگر رغبت نمی‌کنند و بعضی از افراد نیز از امر به معروف کردن خسته می‎شوند.

حجت الاسلام بیاتی در تبیین چرایی این موضوع و علت اینکه افرادی از امر به معروف کردن لذت نمی‎برند گفت: دلیل ریشه‎ای اینها به شیوه‎ی اجرای این فریضه ربط دارد. اینکه شما از چه شیوه‌ای استفاده کنی که خودت هم از امر به معروف کردن‎ات لذت ببری خیلی فرق دارد با اینکه خودت را با عصبانیت، حرارت و نگرانی پر کنی. باید به این مسئله دقت داشت که مقابل من که دشمن نیست. خانم بزرگوار تو که داری به این خانم تذکر می‎دهی، او خواهر توست. برادر بزرگوار تو که داری به این آقا تذکر می‌دهی، او داداش توست. تو باید دوستش داشته باشی که امر به معروفش کنی.

کارشناس عرصه حجاب و عفاف می‎گوید زمانی که تو این نگاه را پیدا می‎کنی شیرین حرف می‎زنی. با کلام لَیِّن حرف می‌زنی. اگر نگاه به قضیه عوض شود، امر به معروف هم برای آمر و هم برای کسی که دارد امر به معروف می‎شود شیرین است.

او البته نه‎تنها از تنش‎های احتمالی امر به معروف غافل نمی‎ماند بلکه با نگاهی آسیب ‎شناسانه می‎گوید البته، چون ما داریم روی دیگری کنترلی می‎کنیم و در حیطه‌ی فرد نفوذ می‎کنیم یک ذره تنش وجود دارد. چکار کنیم که این تنش‌ها را کم کنیم؟ با اصلاح و انتخاب درست شیوه‎ها؛ در این رابطه یک نکته‌ی خیلی ریز که، ولی فقیه دارد این حرف را می‎زند، این است که امر به معروف باید شیرین باشد، باید کارآمد باشد، تاثیر داشته باشد.

البته این بدان معنا نیست که بگوییم خواستم شیرینش کنم گفتم اشکالی ندارد حالا نخواستی هم رعایت نکن! این که اصلا امر به معروف نیست.

حجت الاسلام بیاتی با تاکید بر این نکته که شیوه‎ی کار، تعامل اجتماعی است می‎گوید: آمر به معروف در تعامل با فرد مدنظر باید این را در نظر داشته باشد که من دارم با تو تعامل می‎کنم. ما دو نفر توی یک جامعه زندگی می‎کنیم. من اگر به تو هشداری می‌دهم و از کاری برحذر می‌دارم و یا تو را به کاری وامی‎دارم، بخاطر جامعه‌ای است که همه در آن زندگی می‎کنیم.

مسئول میز حجاب رسانه ملی در پایان به ضرورت دقت در نیت آمر به معروف در حین انجام فریضه اشاره کرده و می‌گوید: آمر به معروف با این نیت که من می‎خواهم این فرد را از آتش غضب الهی دور کنم، من این آدم را دوست دارم، باید با آن فرد برخورد و تعامل کند. یک خانمی می‎گفت من چطور خانمی که همه را دارد فاسد می‎کند دوست داشته باشم؟ اتفاقا باید دوستش داشته باشی تا بتوانی او را از این کار بر حذر داری./918/پ202/س

خبرنگار: محمد اصغری مرجانلو

ارسال نظرات