۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۱۴۳۱۶

درسنامه «غناء و موسیقی» رهبر انقلاب در قم معرفی و رونمایی شد

درسنامه «غناء و موسیقی» رهبر انقلاب در قم معرفی و رونمایی شد
آیین معرفی و رونمایی درسنامه «غناء و موسیقی» رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور آیات شب زنده دار و اراکی در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقهی ولی امر(عج) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین معرفی و رونمایی درسنامه «غناء و موسیقی» رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور آیات: شب زنده دار و اراکی در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقهی، ولی امر (عج) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام مقیمی حاجی در ابتدای این جلسه به معرفی اجمالی این درسنامه پرداخت و گفت: درسنامه غنا و موسیقی محصول ۷۵ جلسه از درس‌های خارج رهبری بوده و به صورت درسنامه‌ای تنظیم شده است تا همانند کتاب نباشد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه تأکید کرد: رهبری در درس خارج خود مباحث لغوی غنا و موسیقی و حدود ۱۰۰ روایت را در این زمینه از نظر سندی و رجالی بررسی می‌کنند؛ جامعیت آرای مهم از جمله آرای محقق اردبیلی، امام (ره) و آیت الله خویی از ویژگی‌های این درسنامه بوده و ایشان ضمن مورد توجه قراردادن این آرای مهم برخی از آن‌ها را تأیید کرده اند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در زمینه غنا و موسیقی بحث‌های اصولی دقیقی نیز داشته اند، عنوان کرد: ایشان همچنین در زمینه غنا و موسیقی حدود ۴۸ پرسش را پس از آن که مورد بررسی قرار داده اند، پاسخ می‌دهند.

در ادامه آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه بر اساس روایت نبوی، چهارمین گام فراگیری علوم «عمل به علم و نشر آن» است، تأکید کرد: علم بدون عمل از ارزش و برکت برخوردار نیست، بنابراین طلاب باید ابتدا به علم خود عمل کرده و سپس آن را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به فقه و بیان اینکه فراگیری فقه یکی از توفیقات بزرگ الهی است، یادآور شد: اگر طلاب فقه را با قصد قربت و صرفاً برای رضای خداوند و اهل بیت (ع) فرا بگیرند، حیاتشان نورانی شده و از قلوبی سراسر صفا و نورانیت برخوردار خواهند شد.

آیت الله شب زنده دار به اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب به علوم فقهی و حوزوی اشاره و بیان کرد: ایشان علیرغم مشغله‌های فراوانی که دارند، به توصیه بزرگانی همچون مرحوم آیت الله بهجت (ره) هیچگاه درس خود را ترک نکرده اند و با وجود اشتغالات عدیده‌ای که دارند هر شب سوره فتح و واقعه را قرائت می‌کنند و اهتمام ویژه‌ای به دروس حوزوی دارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب باید ارتباط خود را با فقه رایج حفظ کنند، خطاب به حاضران در جلسه گفت: حتی اگر در دروس تخصصی فقه نیز متمرکز شدید، ارتباط خود را با فقه رایج قطع نکنید.

همچنین آیت الله اراکی در پایان این مراسم با اشاره به اینکه فقه ما فقهی هویت ساز است، اظهار داشت: ما باید مفاهیم هویت ساز و فرهنگ ساز فقهی را استخراج کرده و برای جامعه تبیین کنیم و آن را به عرصه اجرا بکشانیم.

آیت الله اراکی با بیان اینکه هویت جامعه شیعی برگرفته از مفهوم ولایت است، عنوان کرد: ولایت هویت ساز است و ولایت از طریق فقه هویت سازی می‌کند؛ به بیان دیگر هویت هر انسانی را امام و پیشوایی که دارد تشکیل می‌دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بخش‌های فقه، فقه فرهنگ است و ما باید بدان توجه بسیاری داشته باشیم، بیان کرد: مسأله غناء و موسیقی یکی از مهم‌ترین مباحث فقه فرهنگ است.

گفتنی است، در پایان این جلسه با حضور آیات: شب زنده دار و اراکی از درسنامه «غناء و موسیقی» رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شد. /۸۴۱/پ ۲۰۲/ش
حسین ثالث موید
ارسال نظرات