۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۱۵۵۴۵
آیت الله رجبی:

دور شدن از فرهنگ متعالی اسلام سبب کاهش ازدواج‌ و افزایش طلاق شده است

دور شدن از فرهنگ متعالی اسلام سبب کاهش ازدواج‌ و افزایش طلاق شده است
عضو جامعه مدرسین با اشاره به دلایل و عوامل کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه، گفت: دور شدن از فرهنگ متعالی اسلامی سبب کاهش ازدواج‌ها و افزایش طلاق‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی با بیان اینکه ازدواج موجب کمال انسان می‌شود، گفت: ازدواج از اموری است که هم در آیات و روایات و هم در بیانات علمای اسلام بسیار مورد اهتمام است و پیامبر اکرم (ص) در این مورد فرمود‌ه اند که هرکس از ازدواج رویگردان شود از من نیست و در روایت دیگری نیز فرموده‌اند که هرکس ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است.

وی افزود‌: در نقطه مقابل ازدواج، طلاق قرار دارد که در اسلام مبغوض‌ترین مباح است یعنی اسلام علاوه بر اینکه تاکید زیادی بر ازدواج دارد، تدابیر زیادی نیز برای استحکام نظام خانواده و حفظ  بنیان خانواده دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ازدواج سنت پیامبر و مورد تاکید ایشان است خاطرنشان کرد: اگر ازدواج‌ها براساس سنت و موازین اسلامی صورت بگیرد، هم میزان ازدواج‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم طلاق کاهش می‌یابد.

زوجین از نظر روحیات و شئون مختلف هم‌کفو باشند

وی ادامه داد: از مواردی که اسلام در مسئله ازدواج به آن تاکید کرده است، دقت در همسرگزینی و انتخاب همسر است، اسلام در انتخاب همسر تاکید دارد که زوجین از نظر روحیات، شئون و موقعیت اجتماعی و فرهنگی و دینی هم‌کفو و هم‌تراز یکدیگر باشند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مسئله دیگری که اسلام به آن تأکید کرده، سخت‌گیرانه برخورد نکردن در مسئله ازدواج در عین دوراندیشی و دقت است.

وی عنوان کرد: اگر در جامعه این دو نکته رعایت می‌شد و خانواده‌ها در ازدواج به اخلاق و دین تاکید داشتند، میزان طلاق در جامعه کاهش پیدا می‌کرد؛ همچنین در آغاز زندگی مشترک نیز به دلیل حاکم بودن انگیزه دینی، سازگاری و همدلی بیشتری وجود دارد و همین مسئله موجب تسهیل در ازدواج می‌شود.

آیت‌الله رجبی با اشاره به موانع ازدواج گفت: مهریه‌های زیاد، تجمل‌گرایی و توقعات و شرط‌های زیاد مادی مانع از تحقق ازدواج می‌شود، بنابراین اگر شرایطی که اسلام بیان کرده، رعایت شود زمینه ازدواج در جامعه فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: اسلام برای زندگی مشترک و خوش رفتاری در خانواده نیز توصیه‌های بسیار زیادی دارد و اگر این توصیه‌ها در زندگی مشترک اجرایی شود، زمینه اختلافات از بین‌ می‌رود و طلاق در جامعه کاهش پیدا می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم بیان کرد: دورشدن از فرهنگ متعالی اسلامی موجب کاهش ازدواج‌ها و افزایش طلاق‌ها شده است.

تاثیرات فضای مجازی و ترویج فرهنگ غربی در کاهش ازدواج

وی با اشاره به تاثیرات فضای مجازی در ترویج فرهنگ غربی در کشور گفت: متاسفانه به دلیل اینکه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی کم توجهی شده است،‌ ما از طریق فضای مجازی در ابعاد مختلف امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، خانواده و ... دچار مشکل شده‌ایم و باتوجه به اینکه مدیریت فضای مجازی در دست دشمنان است، آن‌ها از این فضا برای ضربه زدن به جامعه ما در ابعاد مختلف استفاده می‌کنند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: باتوجه به اینکه قشر عظیمی از جامعه از فضای مجازی استفاده می‌کنند، باید به مسئله سواد رسانه‌ای توجه داشته باشیم و در این زمینه کارهای جدی صورت گیرد تا خانواده‌ها از آسیب‌های این فضا آگاه شوند./1330/د102/ب1

ارسال نظرات