۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۱۸۴۹۰

اسرار منبر در محرم

اسرار منبر در محرم
دزدان سرگردنه بر مسیر یک منبری فراوان است؛از محبوبیت و ثروت گرفته تا افاضه فضل و منزوی کردن رقیبان و عادت زدگی؛ منبری‌هایی در تاریخ باقی می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سید مهدی سیدی نوشت: محرم، طلایی ترین دوران «منبر» است. منبر، چه از جنس وعظ و خطابه باشد و چه از نوع منقبت خوانی و مداحی، به سه عنصر ممتاز نیاز دارد که محکم و مؤثر شود:

1- اخلاص 2- عمق و محتوا 3- هنر در بیان و ارائه

الف) دزدان سرگردنه بر مسیر یک منبری فراوان است؛ از شهرت و محبوبیت و ثروت گرفته تا افاضه فضل و منزوی کردن رقیبان و عادت زدگی؛ منبری هایی در تاریخ باقی می مانند که برای این فعل نورانی جز خدا نخواهند. در احوالات برخی مادحان اهل بیت (ع) نوشته اند همین که در طلیعه مداحی می گفتند السلام علیک یا اباعبدلله! بلافاصله صدای علیکم السلام حضرت حسین (ع) را می شنیدند، پس از همان آغاز، مجلس سراسر نور و شور و شعور می شد.

ب) معروف است که برای بیان یک کلمه باید هزار کلمه مطالعه داشت. پس یک منبری که می خواهد ده شب محرم به صورت متوالی در یک هیأت ثابت سخنرانی کند (متوسط هر سخنرانی 45 دقیقه) پس باید برای این 450 دقیقه سخنرانی، حداقل 20 عنوان کتاب متمایز مطالعه کرده و ساعت ها به خلوت و اندیشه پرداخته باشد.

ج) منبر از جنس رسانه است و کار کردن با رسانه نیازمند هنر و مهارت است. هدف همه رسانه ها یک چیز است به اسم «اقناع»؛ یعنی واداشتن مخاطب به پذیرش فکر و ایده معین و یا ترغیب او به انجام کارها و اعمالی که رسانه مطلوب می داند. اقناع در حوزه روابط انسانی از سخت ترین کارهاست.

تکنیک های فراوانی برای قانع سازی شناسایی شده که به کار گیری آن نیاز به تسلط، تمرکز و تمرین فراوان دارد. لحن صدا، مکث ها و سکوت ها، نگاه ها، مقدمه چینی ها، سرزنش ها، تشویق ها، مدیریت مجلس، زمان بندی، توزیع مطالب و ده ها نکته دیگر همه از مواردی است که باید گوینده و مداح فی المجلس رعایت کند.

رعایت این سه بخش با جدیت و برنامه ریزی می تواند اصحاب منبر را به موفقیت فراگیر و انجام وظیفه خالصانه و عالمانه رهنمون سازد./1360//101/خ

منبع: فارس
ارسال نظرات