۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۶۱۹۰۳۸
حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی:

سکوت خواص سبب انحراف جامعه می‌شود

سکوت خواص سبب انحراف جامعه می‌شود
 استاد حوزه علمیه قم سکوت خواص را سبب انحراف جامعه دانست و عوامل شکل گیری واقعه کربلا را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم امروز در مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) که با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، علما، طلاب و جمعی از پاسداران در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، به تبیین اهمیت شناخت و معرفت امام حسین(ع) پرداخت و ابراز کرد: پیامبر اکرم در سخنی طریق بندگی را در معرفت خداوند، اقرار به رسالت نبوی و محبت اهل بیت بیان کرده است.

این کارشناس دینی بیان کرد: امام حسین(ع) سر الله است؛ از این رو ما باید نسبت به اسراری که در سیره و رفتار امام حسین وجود دارد معرفت و شناخت پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی ابراز کرد: اباعبدالله، ثارالله و داعی الله از القاب امام حسین (ع) است و هر کدام به یکی از خصوصیات ایشان اشاره دارد که باید معنا و مفهوم آنها را بشناسیم.

وی با بیان اینکه الگوی حرکت‌ها و قیام شیعیان در طول تاریخ، رخداد کربلا بوده است، گفت: شیعه بدون امام حسین(ع) و عاشورا مرده است.

این کارشناس دینی به اهمیت بکاء و گریه بر سیدالشهدا در روایات و سیره اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: تمام معصومان با سیره و رفتار خویش، مردم و شیعیان را به گریه و عزدارای و اشک بر امام حسین(ع) رهنمود کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی در ادامه به بررسی پیشینه و عوامل پیدایش رخداد کربلا پرداخت و گفت: کنار گذاشتن وصایای پیامبر اسلام، دور شدن و عدم پیروی از ولایت و اهل بیت، حب و دلبستگی به مال دنیا از عواملی است که رخداد کربلا را رقم زد.

وی با بیان اینکه هدف قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه، قلوب و نفوس، تقویت کانون زندگی و زدودن گناهان بوده است، بیان کرد: در آن دوران وضعیت جامعه به اندازه‌ای اسفناک شده بود که امام حسین(ع) برای احیای و نگه شدن دین با تمام نیرو و خانواده به مبارزه و قیام با امویان پرداخت.

این کارشناس دینی در بخش دیگری از سخنانش، با انتقاد از سکوت خواص در رخدادهای جامعه، ابراز کرد: سکوت و بی تفاوتی بودن خواص جامعه به جهت حفظ مصالح و منافع خویش، جامعه را به انحراف کشانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی بیان کرد: تنها راهی که می‌توان جامعه را از انحرافات اخلاقی نجات داد اتصال و توسل به سیدالشهدا است؛ تا زمانی که بیرق و مجالس امام حسین (ع) در این کشور پا برجاست، امکان ندارد به انقلاب اسلامی آسیبی برسد. 

این کارشناس دینی با بیان اینکه مبلغان دینی در روز عاشورا مقتل خوانی را احیا کنند، ابراز کرد: نکات مهمی در مقتل‌ها و روضه‌های سیدالشهدا (ع) وجود دارد که باید به آنها دقت شود؛ همچون این که در مقاتل به جای تعبیر «قتل» به معنا کشتن تعبیر «ذبح» به معنا سربریدن به کار برده شده است.

گفتنی است، مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم هر روز از ساعت ۱۱:۰۰ در دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی واقع در خیابان صفاییه برگزار می‌شود./۹۹۸/ج
میثم صدیقیان
ارسال نظرات