۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۶۱۹۴۲۴

تأکید رییس قوه قضاییه بر احیای پلیس قضایی

تأکید رییس قوه قضاییه بر احیای پلیس قضایی
رییس قوه قضاییه در خصوص آماردهی در دستگاه قضایی اظهار کرد: ما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم. گاهی برای آنکه در یک شعبه آمار بالا برود حقوق مردم ضایع می شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان زنجان، هویت واقعی شکل دهنده شخصیت مردم این خطه را دلدادگی به امام حسین (ع) دانست و با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: در بیانیه گام دوم، هفت محور اساسی که یکی از آنها اجرای عدالت است، مطرح شده است. در این زمینه بسیار تلاش شده اما باید گام‌های اساسی و تحولی برداریم. گام تحولی نیازمند نگاه به آینده و برنامه‌ریزی است و همه اجزا در آن نقش دارند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: ما به عنوان دستگاه قضایی ماموریت جدی در مبارزه با فساد و اجرای عدالت داریم. وظیفه همه ما امروز این است که در این گام دوم، همه اجزا برای اجرای عدالت ایفای نقش کنند و همه باید در این تحول شرکت کنند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر تکریم قضات، کارمندان، اصحاب دعوی و همه طرفهای درگیر یک پرونده، اظهار کرد: کرامت برای همه کسانی که با عدلیه، دادگستری و سازمان‌های وابسته ارتباط دارند باید رعایت شود و حفظ کرامت قضات و کارکنان با رفع مشکلات معیشتی و رفاهی حتماً در دستور کار قرار دارد.

رییس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به موضوع پلیس قضایی، تاکید کرد: ما سال‌ها این موضوع را مطرح کردیم و حتی برخی اقدامات هم انجام شده و موافقت‌هایی هم صورت گرفته اما در میانه راه متوقف شده است. بنده به عنوان یک همکار شما در دستگاه قضایی که سال‌هاست فعالیت کرده‌ام احساس می‌کنم احیای پلیس قضایی بیش از پیش ضروری است و این ضرورت برای همه کسانی که دستگاه قضایی را می‌شناسند، کاملا احساس می‌شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی اقدامات قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از نقص‌های دستگاه قضایی این است که به شکل هنرمندانه‌ای که عمل می‌کند به مردم گزارش نمی‌دهد. به نظر بنده نیز این موضوع یکی از نقص‌هایی است که باید برطرف شود.

رییس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه استخدام افراد در همه دستگاه ها باید ضابطه‌مند باشد، گفت: یکی از جلوه‌های عدالت، جذب در دستگاه‌های اداری کشور است. باید برای مردم شرایطی فراهم کنیم که اگر سازمانی نیاز به نیرو دارد بتواند نیروی انسانی کارآمد با شرایط مساوی را جذب کند تا افراد بتوانند در این میدان وارد و بهترین‌ها انتخاب شوند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: ممکن است کسی نتواند جذب دستگاهی شود ولی از این بهتر است که در یک مجموعه، اقوام و خویشان دور هم جمع شوند. اقوام و خویشان خوب هستند اما بدون شک افراد دیگری غیر از آن‌ها هستند که اگر صلاحیتشان احراز شود می‌توانند با توانمندی خوب جذب دستگاه شوند.

رییس قوه قضاییه در خصوص آماردهی در دستگاه قضایی اظهار کرد: ما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم. گاهی برای آنکه در یک شعبه آمار بالا برود حقوق مردم ضایع می شود که این موضوع جایز نیست. ما باید بهره وری را اساس کار قرار دهیم و به کارکرد واقعی توجه کنیم.

آیت الله رئیسی همچنین درباره موضوع شورای حل اختلاف، به بخشنامه اخیر در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: بنای ما در شورای حل اختلاف آن است که ظرفیت صلح و سازش را بیش از پیش احیا و یکسری از پرونده‌های دادگستری را کم کنیم. پرونده‌هایی که با شاکی خصوصی آغاز می‌شود و با رضایت شاکی خصوصی ختم می‌شود را باید بتوان توسط ریش سفیدان و متخصصان مختومه کرد. برخی فکر می‌کنند ما ایجاد صلاحیت کرده‌ایم درحالیکه اینگونه نیست و ما در واقع صلاحیت شورای حل اختلاف را احیا کرده‌ایم.

محمد قمین
ارسال نظرات