۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۲۰۸۸۰
معاون پژوهش حوزه های علمیه مطرح کرد؛

جزئیات فراخوان پرسش مدیر حوزه های علمیه از طلاب

جزئیات فراخوان پرسش مدیر حوزه های علمیه از طلاب
معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه پس از طرح سوال آیت الله اعرافی از طلاب، این ماموریت به معاونت پژوهش محول شد، گفت:در قالب یک دبیرخانه، پاسخ ها دریافت و جمع بندی می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‎الاسلام والمسلمین میرمعزی امروز در نشستی خبری که با حضور اصحاب رسانه در خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به پرسش آیت‎الله اعرافی در ابتدای سال تحصیلی جدید از طلاب و فضلای حوزه علمیه، گفت: سال تحصیلی جدید از شنبه گذشته آغاز شد و در این مراسم نیز، مدیر حوزه‎های علمیه به مباحث مهمی اشاره کرد و برای اولین بار طی یک ابتکار، سوالی از طلاب و اساتید مطرح نمود و از آنها درخواست پاسخ کرد.

وی افزود: آن پرسش، این بود که «نقش و وظایف حوزه های علمیه در راستای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم، چیست»؟ در سال تحصیلی گذشته، دو واقعه مهم را پشت سرگذاشتیم؛ نخست؛ ابلاغ مهم مقام معظم رهبری در خصوص پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که همه نهادهای تصمیم گیر، قانون گذار و سیاستگذار و دانشگاهیان و حوزویان را به مطالعه و بررسی و تکمیل این سند توصیه کردند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه یادآورشد: از زمانی که این فراخوان توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اقدماتی در حوزه‎های علمیه انجام شد؛ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سند بالادستی و مسیر 50 سال آینده را تعیین خواهد کرد؛ کلیه سیاست های کلان و کلی کشور، کلیه برنامه های پنج ساله و سالانه و.. باید ذیل این سند نوشته شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری به بررسی عمیق این سند توسط حوزویان و دانشگاهیان توصیه کردند و بیان فرمودند، این سند در سال 1400 ابلاغ نهایی خواهد شد؛ از ابتدای فراخوان، ستادی در حوزه علمیه تشکیل شد؛ گفتمان سازی در خصوص این سند و همچنین استنطاق کردن اهل نظر و متخصصین در این حوزه، دو فعالیت اصلی این ستاد بوده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: این بیانیه در آغاز چله دوم انقلاب صادر شد . جهت گیری ها و جهات کلان و اصلی که سند الگو باید این جهات را در نظر بگیرد، در این بیانیه نیز قید شده است، به شکلی که می توان گفت این دو سند تشابهات و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی یادآورشد: سوال مهمی که با آن مواجه هستیم و باید به آن پاسخ دهیم و سیاست ها و برنامه های حوزه را منطبق بر آن بازبینی و طراحی کنیم، همین سوالی است که مدیر حوزه های علمیه در ابتدای سال تحصیلی مطرح کرد که نقش و وظیفه حوزه در قبال این دو سند چیست؟.

وی با ذکر این مطلب که پس از ابلاغ سند و صدور بیانیه، بررسی های لازم توسط مدیریت حوزه انجام شد، اظهار کرد: در همین راستا راهبردهای آن نیز مشخص شده است، ولی بدنه حوزه، شامل طلاب سطح یک تا مراجع عظام که شامل متفکرین و نخبگان کثیری است نیز باید به اظهار نظر بپردازند؛ زیرا به اظهار نظرهای آنها احتیاج داریم.

استاد حوزه علمیه قم گفت: مفاهیم و کلیدواژه های سند الگو و بیانیه، باید در حوزه های علمیه به عنوان یک گفتمان جاری مطرح شود و ارکان حوزه با آن درگیر شود؛ همچنین به دنبال آن هستیم که نظرات صاحب نظران و اساتید و علما و مراجع و بزرگان را بررسی کنیم تا اگر نیاز به تحول در برنامه ها است، در این عرصه ورود کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که پس از طرح سوال، این ماموریت به معاونت پژوهش محول شد، تصریح کرد: در همین عرصه مقرر شد در قالب یک دبیرخانه، پاسخ ها دریافت و جمع بندی و ارایه شود؛ معاونت پژوهش این فعالیت را با همکاری معاونت های مختلف از جمله خبرگزاری حوزه این فعالیت را دنبال خواهد کرد.

وی گفت: در بخش اول این پرسش باید به محضر همه طلاب و روحانیون عرضه شود که نیازمند فعالیت تبلیغی و ترویجی است؛ از مدیریت های استانی نیز درخواست شده است که این سوال به همه طلاب شهرستانی برسد؛ در سایت معاونت پژوهش نیز در قالب یک پنجره مطالب مرتبط به این دو سند بارگذاری می شود.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که در همین زمینه دو جزوه تولید شده است، یادآورشد: برای آشنایی با سند و بیانیه، که در سایت بارگذاری خواهد شد؛ یک جزوه تحت عنوان «تحلیل بیانیه گام دوم» است که در معاونت پژوهش تولید شده و در جلسات افتتاحیه نیز به روحانیون عرضه شد؛ این کتاب مشتمل بر یک تحلیل محتوا و راهبردها و الزامات حوزه و روحانیت بر اساس بیانیه و اقدامات است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: در جزوه «سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» نیز فراتحلیلی انجام شده است که به زوایای این امر پرداخته شده و در اختیار طلاب و اساتید قرار گرفته است؛ ضمن این اهداف، مسابقه‌ای این نیز طراحی شده که به بهترین پاسخ ها جوایزی نیز اهدا می شود؛ پاسخ ها می تواند در قالب یک نوشته کوتاه یا بلند و یا یک مقاله و پژوهش و کتاب ارایه شود.

وی افزود: آنچه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند، در گذشته نیز به اجزای مختلف آن اشاره کرده بودند؛ در واقع این بیانیه جمع بندی مطالب مقام معظم رهبری و مطالب جدید ایشان است؛ در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نیز به مبانی مطرح شده مقام معظم رهبری توجه جدی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با ذکر این مطلب که پس از صدور بیانیه نیز می توانیم به تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بپردازیم، تصریح کرد: این فعالیت هم اینک نیز در حال انجام است؛ تحلیل بیانیه و بررسی نکات و ارایه بهتر آنها در پیش نویس سند نیز در حال انجام است.

وی با ذکر این مطلب که حوزه های علمیه از ابتدای مدیریت حوزه، تفکرات امام راحل و رهبری را رصد می کردند و برنامه های حوزه با ملاحظه مطالبات و دغدغه های این بزرگان چیده شده است، یادآورشد: در دور جدید مدیریت حوزه، اولین اقدام، آن بود که خدمت مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری رسیدند و مطالبات این بزرگان را از مدیریت و حوزه جمع آوری کرده و آنها را به عنوان منشور حوزه و روحانیت، به عنوان سند بالادستی اسناد برنامه ریزی در حوزه قرار دادند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: در تحلیل بیانیه گام دوم، طرح های تحولی حوزه های علمیه که در عرصه آموزش و پژوهش و تبلیغ و تحصیل و امور طلاب و دانش آموختگان و فناوری اطلاعات، دفتر اجتماعی سیاسی، دفتر امور راهبری اقتصاد مقاومتی و.... در راستای همین مطالبات رهبری ذکر شده است.

وی با اشاره به انتشار ویژه نامه خبرگزاری حوزه، یادآورشد: خبرگزاری حوزه، ویژه نامه ای را منتشر کرده که در آن مصاحبه های شخصیت ها را در خصوص بیانیه گام دوم تجمیع و منتشر کرده است که این ویژه نامه یک منبع مطالعاتی خوب است؛ افق حوزه نیز ستونی با عنوان پرسش سال حوزه ایجاد خواهد کرد که در این سند از اندیشمندان حوزوی نظر خواهی خواهد کرد و بهترین پاسخ ها نیز منتشر خواهد شد./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
اهداف پژوهشی در سند توسعه و تحول حوزه های علمیه را تشریح نمایید.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
نظرات مراجع و رهبری در امور تحقیقاتی طلاب دنبال شود.
0
0