۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۶۲۱۶۹۵

زمستان می‌گذرد

زمستان می‌گذرد
باوری در میان پیشینیان وجود داشت که معمولا در اواخر زمستان و زمانی که هوا رو به گرمی می‌رود، یک‌باره شرایط تغییر می‌کند و هوا سرد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، باوري در ميان پيشينيان وجود داشت که معمولا در اواخر زمستان و زماني که هوا رو به گرمي مي‌رود، يک‌باره شرايط تغيير مي‌کند و هوا آن‌قدر سرد مي‌شود که حتي برف مي‌بارد. در اين مواقع، اصطلاحاً مي‌گفتند زمستان دارد زور آخرش را مي‌زند و دلش نمي‌آيد تمام شود.

حالا اين قصه روزگار ماست، ۷۵ ماه پيش، دولتي در کشورمان بر سر کارآمد که عمده نگاه و اميدش به خارج از مرزها بود، همان دولتي که رئيسش معتقد بود چرخ سانتريفيوژ بايد بچرخد، چرخ زندگي مردم هم بايد بچرخد، همان‌که مي‌خواست گذرنامه ايراني را به عزت برساند و حالا در دو سال آخر دولتش، خودش هم به‌سختي براي حضور در سازمان ملل رواديد دريافت مي‌کند و برخي از تيم همراهش، از سفر جا مي‌مانند.

حالا و پس از شکست برجام و در نگاه کلان‌تر، شکست فکر و ايده‌اي که نگاه به غرب را حلال همه مشکلات و حتي آب خوردن مي‌دانست، در زمانه‌اي که حتي خود جناب رئيس‌جمهور هم از بي‌فايده بودن مذاکره با چاقوکش سخن گفته بود، چندهفته‌اي است که آقاي روحاني و حلقه اطرافشان، زمزمه مذاکره سر مي‌دهند و حتي روز گذشته، رئيس‌جمهور کشورمان با برخي رؤساي اروپايي ديدار کرده است.

جالب‌تر اين‌که کشورهاي اروپايي طرف مذاکره، همان‌هايي هستند که بيش از يک سال وقت ملت ايران را تلف کردند که سازوکار مالي جايگزيني براي برجام تدارک ببينند، همان‌ها که باوجود اطلاع از واقعيت، ايران را عامل حمله به تأسيسات آرامکو معرفي کردند و عليه کشورمان بيانيه دادند.

رفتارهاي اخير رئيس‌جمهور محترم در حوزه سياست خارجي، جداً قابل‌فهم نيست، مگر اين‌که تصور کنيم دولت فعلي، پس از مشاهده شکست نحوه عملش در عرصه سياست خارجي و با توجه به ورود به سال هفتم دولت و ديدن خط پايان، دارد تلاش‌هاي آخرش را مي‌کند. متأسفانه، فرصت خوبي در حال از دست رفتن است.

فرزندان دلير ايران، پهپاد متجاوز آمريکايي را ساقط کرده بودند، در جواب دزدي دريايي انگليس، نفتکش اين کشور توقيف‌شده بود، بدخواهان منطقه‌اي ما در برابر محور مقاومت به‌زانو درآمده بودند، تعهدات برجامي در حال کاهش گام‌به‌گام بود و خلاصه آن‌که، بهترين فرصت براي امتياز گيري از طرف مقابل بود. همه اين‌ها به کنار، در سياست خارجي مي‌گويند هر سفري بايد حتماً آورده‌اي براي کشور داشته باشد، حالا ما انتظار آورده هم از سفر دولتمردان کنوني نداريم، اما تقاضا مي‌کنيم اگر سفرهايتان، نفع و بهره‌اي براي ملت ايران ندارد حداقل خسارتي هم براي کشور به بار نياورد، اما نقطه اميدوارکننده اين است که زمستان مي‌گذرد و ماجراي اين روزها هم آخرين تلاش‌هاي سرماست./1360//101/خ

منبع: رسالت
ارسال نظرات