۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۲۳۰۵۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

ظرفیت تمدنی اربعین باید مورد توجه قرار گیرد

ظرفیت تمدنی اربعین باید مورد توجه قرار گیرد
حجت الاسلام بابایی بر لزوم توجه به ظرفیت تمدنی اربعین تاکید و تصریح کرد که نباید اربعین را به راهپیمایی خلاصه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست هم اندیشی نقش پیاده روی اربعین در روابط ایران و عراق که در مرکز همایش های غدیر پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه باید هویت عراقی راهپیمایی اربعین حفظ شود، گفت: هویت عراقی اربعین با هویت جهانی آن منافاتی ندارد و ضرورت پژوهش در این رابطه توسط مجامع علمی احساس می شود.

حجت الاسلام بابایی با هشدار نسبت به زمینه های سکولار شدن اربعین، عنوان کرد: در صورت سکولار شدن اربعین نمی توان بین مردم ایران و عراق همبستگی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه بدنه اربعین توسط توده مردم اداره می شود، اظهار داشت: باید در مورد ابعاد چندگانه راهپیمایی اربعین خصوصا بعد جمعیتی آن پژوهش های عمیقی صورت گیرد.

حجت الاسلام بابایی با اشاره به تنوع مذهبی و دینی راهپیمایی اربعین، ابراز کرد: نباید اربعین را در راهپیمایی خلاصه کرد و باید به ظرفیت های تمدنی آن توجه شود.

وی با بیان اینکه اربعین علاوه بر ابعاد دینی و توحیدی دارای بعد انسانی است، گفت: هر چقدر الگوی زیست اربعینی تسری پیدا کند به آستانه تمدن اسلامی نزدیک تر می شویم.

حجت الاسلام بابایی فعال کردن موکب های علمی و چند زبانه را ضروری دانست و افزود: بانوان از ظرفیت بالایی برای حضور در راهپیمایی اربعین برخوردار اند که برای مثال در امور پزشکی می توانند تاثیر فراوانی داشته باشند.

وی به اهمیت آموزش زائرین اشاره کرد و افزود: هر چقدر آموزش ها فرهنگی به زائرین بیشتر باشد با مشکلات و چالش های کمتری رو به رو خواهیم بود./1350/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
لطفا اخبار نظرات اساتید حوزه از سطح عالی و دروس خارج را نیز ماند اخبار نظرات اعضای هیات علمی مراکز دانشگاهی اهمیت و ضریب بدهید.
1
0