۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۲۵۰۰۶

کودتا در عراق در پوشش تظاهرات

کودتا در عراق در پوشش تظاهرات
روزنامه‌ای لبنانی تشریح کرد که آنچه در عراق تحت پوشش اعتراض‌های مردمی در جریان است، طرح کودتاست.

به گزارش خبرگزاری رسا، یک روزنامه‌ای لبنانی تشریح کرد: آنچه در عراق تحت پوشش اعتراض‌های مردمی در جریان است، طرح کودتاست که آمریکا، امارات، عربستان و طرف‌هایی در کردستان در آن نقش دارند و دو اتاق عملیات در عراق دارد.

روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به این تظاهرات، به بررسی آن پرداخت و نوشت، در بخشی از این تظاهرات‌ها، شعارهایی برای استعفای دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق سر داده شد؛ شعارهایی که از دید مسؤولان امنیتی عراق دور نماند و آنان را به این نتیجه رساند که هدف از چنین شعارهای «کودتای سیاسی» در عراق است.

به گزارش این روزنامه، از زمانی که عبدالمهدی مأمور تشکیل کابینه در عراق شد و ائتلافهای «الفتح» و «سائرون» بیشترین سهم را به دست آوردند، تلاش‌هایی برای بسترسازی سرنگونی آن صورت گرفت. بدین ترتیب که بخشی از رسانه‌ها، تصویری از دولت عبدالمهدی ارائه کردند که از همه دولت‌های عراق ناکارآمدتر است. در حالی که دولت عبدالمهدی هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده بود، این رسانه‌ها، دولت مذکور را مسؤول تمامی بحران‌های گذشته و حال حاضر عراق به ویژه در زمینه‌های فساد و خدمات معیشتی معرفی کردند.

بنا بر این گزارش، این طرح کودتا در آمریکا، امارات و عربستان پایه‌ریزی شد. امارات، مرکز ایده‌پردازی شد و اشخاصی مانند «طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی و «محمد دحلان» مشاور فلسطینی وی (که به داشتن ارتباط با رژیم صهیونیستی شهره است)، مسؤولیت برنامه‌ریزی را بر عهده گرفتند.

هزینه مالی این کودتا که حدود ۱۵۰ میلیون دلار است، بر عهده عربستان قرار گرفت. اجرای میدانی آن نیز بر عهده نهادهای موسوم به جامعه مدنی عراق است که تحت حمایت مالی سفارت آمریکا قرار دارند. مسأله مهم اینکه، شمار این نهادها به بیش از پنجاه هزار نهاد می‌رسد و فقط در سال ۲۰۱۹، ۷۰۱ میلیون دلار به آن اختصاص داده شده است./983/ب

منبع: العالم

ارسال نظرات