۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۶۲۶۱۳۴
شادنوش:

روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل عدم وجود عضو اهدایی از دنیا می‌روند

روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل عدم وجود عضو اهدایی از دنیا می‌روند
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری با بیان اینکه بیست و پنج هزار نفر در صف پیوند اعضا قرار دارند، گفت: پیوند عضو برای خیلی از بیماران یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی شادنوش ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با بیان اینکه یکی از روش‌های درمانی بیماران پیوند عضو است، اظهار داشت: بعضی بیماران امکان انتخاب ندارند و تعلل در درمان، آن ها را به کام مرگ می کشاند.

وی افزود: از دیدگاه علم پزشکی شخصی که دچار مرگ مغزی شود امکان بازگشت به حیات مجدد را ندارد و با پیشرفت علم پزشکی امکان پیوند از افرادی که مرگ مغزی شده اند وجود دارد؛ درگذشته اعضای افراد مرگ مغزی از بین می‌رفت ولی با پیوند اعضا شرایط خوبی ایجادشده است؛ بسیاری از بیماران دوباره به کانون خانواده خود بر می گردند و از مرگ آنان جلوگیری می شود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری وزارت بهداشت بیان کرد: از علما و مراجع درخواست می‌کنیم مردم را در امر خیر پیوند اعضا تشویق کنند، از 25 هزارنفری که در انتظار پیوند عضو هستند روزانه 7 الی 10 نفر به دلیل عدم وجود عضو اهدایی از دنیا می‌روند. پیوند عضو برای خیلی از بیماران یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

وی ادامه داد: 50 درصد فرآیند اهدای عضو از طریق فرهنگ سازی است و فقه تشیع یک فقه پویا و زمان شناس است و با فتوای امام راحل مبنی بر جواز پیوند اعضا بسیاری از بیماران از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود 8 عضو وی قابلیت اهدا دارد. هر ساله بر اثر تصادفات جاده ای و دیگر حوادث 2500 تا 4000 مرگ مغزی که قابلیت پیوند دارند، در کشور اتفاق می افتد که تنها اعضای هزار نفر از این افراد اهدا می شود.

شادنوش عنوان کرد: تا امروز بیش از 54 هزار پیوند کلیه، 7 هزار پیوند کبد، 1400 پیوند قلب در ایران صورت گرفته که زندگی های بسیاری را نجات داده است و اوج پیشرفت پزشکی در پیوند اعضا تجلی پیدا کرده است. از مرجعیت شیعه تقاضا داریم که نسبت به فرهنگ سازی، ترویج و تشویق این امر خیر به مرکز کمک کنند.

ارسال نظرات