۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۶۲۶۳۳۳
آیت الله جاودان:

مقام ولایت مختص اهل بیت است

مقام ولایت مختص اهل بیت است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) جلوه اسماء الله هستند، گفت: مقام ولایت مختص اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جاودان استاد حوزه علمیه، پنجشنبه در جلسه اخلاق این هفته حسینیه مرحوم شیخ زاهد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امامت یک مقام معنوی و واقعی است.

وی افزود: هنگامی که امام معصومی از دنیا می روند در وجود امام بعدی حالت خاصی ایجاد می شود به گونه ای که روایت شده آن حالت نوعی حس خضوع و خشوع ذلیلانه در برابر پروردگار عالم است.

آیت الله جاودان با بیان اینکه خضوع و خشوع ائمه اطهار(ع) در برابر خداوند بسیار متفاوت از دیگر انسان ها است، اظهار داشت: زمانی که امام معصوم به مقام امامت نائل می شود این خضوع و خشوع را درمی یابد؛ هر انسانی که در برابر خداوند ذلیل‌تر باشد غنی‌تر است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام معصوم در برابر خداوند خود را ناچیز‌تر و خوارتر از دیگر مخلوقات می داند، ابراز کرد: خواری و ذلت در برابر خداوند بالاترین ثروت است که انسان می تواند در عالم هستی کسب کند.

وی با بیان اینکه امام معصوم به تمام غیب و واقعیات عالم هستی آگاهی دارد، ادامه داد: امامان معصوم نسبت به حضرت آدم(ع) در عالم غیب قرار دارند و ایشان به واقعیت اولیای الهی راه ندارد؛ تمامی ائمه اطهار(ع) دارای یک مقام اعلی هستند و همین مقام است که برای انبیای الهی به عنوان غیب محسوب می شود.

آیت الله جاودان تاکید کرد: مقام ولایت مختص اهل بیت(ع) بوده و این مقام همان غیبی است که کسی به آن آگاهی ندارد؛ مقصود از ولایت قرب الهی است قربی که هیچ مخلوقی نمی تواند آن را درک کند.

وی با تاکید بر اینکه 14 معصوم(ع) اقرب مقربان درگاه الهی هستند، گقت: اهل بیت(ع) کریمان عالم هستی هستند؛ حضرت ابراهیم(ع) تنها یکی از اسماء الهی را یاد گرفت که توانست پرندگان را صدا بزند و آن چهار پرنده به اذن الهی زنده شوند اما امامان معصوم(ع) به عنوان خلیفه الهی می فرمایند ما همان اسماء الله هستیم.

آیت الله جاودان با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) به معنای واقعی کلمه ولی الله هستند، ادامه داد: اگر کسی ولی الله بودن امامان معصوم(ع) را قبول داشته باشد شیعه محسوب می شود و اهل نجات است؛ بعد از رحلت رسول الله(ص) تنها راه نجات انسانها تمسک به قرآن و عترت است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات