۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۲۹۰۲۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

اگر مجلس درست کار کند بسیاری از مشکلات حل می شود

اگر مجلس درست کار کند بسیاری از مشکلات حل می شود
استاد حوزه علمیه گفت: اگر افرادی از جوانان که در باندها نبوده و درگیر مصلحت ها نیستند، وارد مجلس شوند و کار کنند بسیاری از مشکلات حل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه شب گذشته در مسجد کرامت و در همایش حکمرانی جوانان به ایراد سخن در مورد  ضرورت تحقق مجلس جوان انقلابی و بیان مشکلات و راهکارها در نقش آفرینی جوانان در جامعه پرداخت و گفت: نقش آفرینی جوانان در حکمرانی در جامعه نقش کلیدی دارد.

وی با اشاره به مشکلات مهم برای نقش آفرینی جوانان در جامعه بیان داشت: یکی از مشکلات این است که سبک زندگی در جامعه ما ضد جوان است و ۴ تا ۱۵ سال آغاز جوانی را عقب می اندازد، وقتی به جوان ۱۵ ساله که آغاز جوانی است دانش آموز گفته و وقتی فراغت جوان در دوران دبیرستان فراغت بالایی است و این بی تعهدی را بین جوانان در دبیرستان رواج داده اند، نباید جامعه را جوان گرا دانست همچنین در ادامه در دوره دانشجویی خانواده جوان را از ازدواج باز می دارد که این عمل ضد جوانی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: اداره جامعه و حاکم شدن بروکراسی و رفتار با جوان در جامعه نشان می دهد جامعه ما جامعه ای نیست که به جوان خودباوری بدهد و این موجب می شود به جوان ما اعتماد به نفس داده نشود که باید این رویه تغییر کند البته افرادی معدود مانند رهبری به جوانان اعتماد به نفس داده و به نقش کلیدی آن ها تاکید دارند.

استاد حوزه علمیه به بها دادن به جوان در اوایل انقلاب اشاره و ابراز کرد: در زمان انقلاب به جوانان اعتماد به نفس داده و زمینه های اعتماد به نفس برای جوانان به وجود آمده بود، این جوانان وقتی در میدان های جنگ تحمیلی حضور می یافتند پست هایی را در اختیار گرفته و نقش آفرینی و تصمیم گیری داشتند.

وی روحیه مصلحت اندیشی به عنوان روحیه غلبه یافته در این دوران را از دیگر مشکلات نقش آفرینی جوانان امروز بیان و ابراز کرد: از طرفی به جوانان بی اعتمادی داده و از طرفی جوانان را مرعوب کرده اند در حالی که بزرگترها باید امکان خطا کردن را به جوان بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: امروز در حوزه علمیه تشکل قوی از جوانان مانند دانشگاه ها دیده نمی شود که جلوه ای از مرعوب کردن جوانان است.

کارشناس مذهبی عدم‌ تخصص جوانان از نظر دانش و مهارت را از دیگر مشکلات در جوانان بیان و‌ اظهار کرد: جوان باید در دوران جوانی از نظر دانش و مهارت خود را فربه کند که امروز می بینیم در جوانان حتی در جوانان طلبه این توانایی دیده نمی شود.

وی خطاب به جوانان مشهدی بیان داشت: شما جوانان در مشهد الگویی مانند شهید دیالمه دارید که از برجسته ترین چهره های سیاسی زمان خود بود، فربه شده بود و در بسیاری از مسایل دینی سخنرانی دارد حال شما با این شهید دانشجوی پزشکی چه تفاوتی دارید؟ امروز جوانان مذهبی کم کاری شدید داشته و افرادی جولان هایی در عرصه سیاست داشته و کسی نیست که جواب این ها را بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت:  فاجعه و‌ ظلم است که هنوز جوان انقلابی سخنان رهبری را نخوانده و حکمت های آن را نمی داند که این عجیب است و این فرهنگ جوان انقلابی نیست، چه تفریحی لذت بخش تر از کلام امام است؟

استاد حوزه علمیه بیان داشت: کسانی که دم از کنسرت و بی بند و باری می زنند و به دنبال رای جمع کردن هستند این ها دشمنان دین هستند که وجاهت پیدا کرده اند حال با کم کاری جوانان انقلاب یک عده از نمایندگان به اسم طرفداران این ها رای بیاورند و این ناشی از کار نکردن جوانان انقلابی است.

راهکارها جهت نقش آفرینی جوانان در جامعه

وی به راهکارهایی جهت نقش آفرینی جوانان در جامعه اشاره و اظهار کرد: جوانان برای نقش آفرینی باید تشکیلاتی شده و اهل کار گروهی، اهل سازماندهی شدن و سازماندهی کردن باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: مسجدی که جوانان را با عرضه بار نیاورد باید درب آن را بست، جوانان امروز هنوز شبکه مؤثر نشده اند، باید اول خود را سازماندهی کرده و بعد مردم را سازماندهی کنید.

کارشناس مذهبی به شیوه تبلیغ در جوانان انقلابی اشاره و بیان داشت: این تبلیغات سالنی و سوت و کفی مربوط به جوامع عقب مانده و غرب است، الگوی شما حضرت زهرا در کار سیاسی است که چهل روز تبلیغ چهره به چهره و درب خانه داشت و ناامید نمی شود، شما می توانید تبلیغ چهره به چهره و درب خانه ها در هر شهر و کشوری داشته باشید.

وی به نکات مورد توجه در سازماندهی و کار تشکیلاتی اشاره و ابراز داشت: برای کار تشکیلاتی وقت گذاشته، سطح انعطاف پذیری خود را با دیگران بالا ببرید، اخلاق تشکیلاتی و  سعه صدر داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر کار تشکیلاتی، خاطرنشان کرد: تا جوانان انقلابی در کشور شبکه قوی تشکیل ندهند، کاری از پیش نخواهد رفت، یکی از کارها در کار تشکیلاتی حضور در عرصه سیاست و کشف استعداد ها است، زندگی اسلامی فراتر از این است که تنها متکی به کانال ها و ابزار مجازی باشید و باید جوانان انقلابی از طریق شبکه هایی که تشکیل می دهند اهداف خود را دنبال کنند.

استاد حوزه علمیه صحبت کردن با ادبیات خاص را از دیگر راهکارهای نقش آفرینی جوانان بیان و اظهار کرد: با ادبیات مردم فهم و جهان شمول صحبت کنید و فرمایشات رهبری از الگوها در این زمینه است، در هر موضوعی باید با ادبیات خود صحبت کنیم. ما با ادبیات سیاسی صحیح صحبت نمی کنیم و در کلام امام در این باره حرف زیاد است، با ادبیات اقتصادی بلد نیستیم اما با ادبیات عدالت خواهانه صحبت می کنیم که فساد نباشد اما به جای فساد چه باشد؟

وی تصریح کرد: ادبیات را باید عوض کنیم و مردم کوچه و بازار باید بفهمند، ما بلد نیستیم از ادبیات تخصصی صحبت کنیم، اگر ما در حوزه تخصصی وارد شده بودیم اجازه نمی دادیم کارت سوخت حذف شود، با ادبیات تخصصی صحبت کردن کار ساده و  تازه ای نیست مشکل ما این است که انقلابی ما اقتصاد را نمی فهمد، چرا سوء تفاهم برانگیز صحبت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: بحث بنزین بحث تخصصی است این یعنی این که نگذارید برخی این بحث را سیاسی کنند، بحث علمی کنید، تولید برهان برای شبهه چند نفر کار سختی نیست و چرا بلد نیستیم که منافقان را روانکاوی کنیم‌ در حالی که خداوند در قرآن این را بیان کرده است و شما جوانان این آیات را باید بخوانید.

استاد حوزه علمیه افزود: ما در تبلیغات ضعیف هستیم عملیات روانی بلد نیستیم و دفاع در برابر دشمنان و منافقان را نمی دانیم، اگر با اصلاح دانشی برای اصلاح کشور حرکت کنید موفق می شوید.

نماینده باید مستقل باشد/نماینده به خاطر منافع مادی کاندید مجلس نشود

وی به نمونه ای از راهکارهای دانشی جهت نقش آفرینی جوانان اشاره و اظهار کرد: جوانان باید راهکارهای دانشی پیشنهاد دهند از جمله این که بگویند ما نماینده مستقل می خواهیم و نماینده وام دار و باند سیاسی نباشد، خود شما جوانان نیز باند نشوید و جریان باشید چون جریان جنبه مردمی داشته و در این صورت رقابت را از پیش برنده هستید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: جوان می تواند پیشنهاد دهد که نمایندگان مجلس حقوق نگیرند و بلکه حق ماموریت برای انجام کارهای خود بگیرند همچنین یک نماینده چرا از بقیه مردم حقوق بیشتر بگیرد، نمایندگان مردم نوکر مردم هستند و باید حقوق کمتر از بقیه مردم بگیرند و پیشنهادهای دیگر این که هرجا سیل و‌ زلزله آمد و صدمه به مردم خورد حقوق نمایندگان، وزرا و معاونان آن ها و مسؤولان قوه قضاییه قطع شده و از خزانه به جیب آن مردم برود تا مشکل آن ها حل شود.

استاد حوزه علمیه افزود: نماینده مجلس چرا قانون مهار مصرف بنزین را که 5 سال اجرایی نشده بود، پیگری نکرد و حال که اجرایی شده به دنبال لغو آن باشد.

کارشناس مذهبی با تأکید بر تشکیل مجلس جوان انقلابی، گفت: اگر نیمی از مجلس جوان شود یکی از حکمت ها این است که این جوانان فلسفه شفافیت را می فهمند چون برخی از افراد با سن بیشتر که آدم های خوبی هستند اما به خاطر این که گیر مصلحت ها هستند، شفافیت ها را قبول ندارد.

وی افزود: اگر با تبلیغات صحیح افرادی از جوانان که در باندها نیسند، با ادبیات صحیح آشنایی دارند، درگیر مصلحت ها نیستند، وارد مجلس شوند و در مجلس درست کار کنند بسیاری از مشکلات حل می شود چون مجلسی که دولت از آن حساب نبرد، مجلس نیست./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات