۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۲۹۸۶۹
در نشست خبری؛

فعالیت های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق تشریح شد

فعالیت های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق تشریح شد
رییس پژوهشگاه امام صادق(ع) گفتمان سازی و دفاع از اندیشه انقلاب در میان نیروهای مسلح را هدف این مرکز دانست و از تکمیل کلان پروژه معرفی چهار هزار شهید روحانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید نگارش رییس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در سالن نشست های این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگاه امام جعفر صادق(ع) یکی از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی کشور است که قدمت آن به قدمت انقلاب اسلامی برمی گردد و در سال 99 چهل سالگی پژوهشگاه را جشن می‌ گیریم.

رییس پژوهشگاه امام صادق(ع) در ادامه عنوان کرد: این پژوهشگاه در تابعیت نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسدران انقلاب اسلامی قدمت نزدیک به چهل ساله دارد و در این مدت توانسته چیزی بالغ بر هزار متن چاپ کند.

وی با اشاره به این که یکی از افتخارات این پژوهشگاه استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه است، گفت: مهترین ویژگی این مرکز استفاده از ظرفیت علمای بزرگی از جمله آیت الله سید مهدی روحانی، آیت الله استادی، آیت الله امینی و آیت الله احمدی میانجی بوده است.

حجت الاسلام نگارش در معرفی تاریخچه این پژوهشگاه یادآور شد: پژوهشگاه علوم اسلامی امام جعفر صادق(ع) با عنوان مرکز بررسی و تحقیقات عقیدتی و سیاسی سپاه تأسیس شد و بعد از پیگیری هایی که صورت گرفت در سال 75 تبدیل به پژوهشکده شد و در لیست پژوهشکده های وزارت علوم قرار گرفت و در سال 93 با ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و طبق درخواست ها و پیگیری ها و کارهای صورت گرفته موجب شد تا پژوهشکده به پژوهشگاه ارتقا پیدا کند.

حجت الاسلام نگارش در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در سال 98 ابلاغ قطعی وزارت علوم در این خصوص صادر شده و ما الان جزو پژوهشگاه های رسمی وزارت علوم هستیم و هم اکنون سه پژوهشکده الهیات و معارف اسلامی، علوم سیاسی و پژوهشکده فرهنگی و اجتماعی در کنار اندیشکده راهبردی و آینده نگاری در این پژوهشگاه فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: با این ظرفیتی که گفتیم پژوهشگاه امام صادق(ع) امروز در تراز انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح گسترش پیدا کرده و آثار خود را منتشر کرده است.

رییس پژوهشگاه علوم اسلامی امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: سیاست کلی پژوهشگاه نخست بحث مسأله شناسی در حوزه مسائل مورد نیاز نظام است، به این صورت که مشکلات شناسایی شوند و بر اساس نظام مسائل مسأله یابی شوند و این نکته ای است که پژوهشگاه روی آن سرمایه گذاری می‌ کند.

وی در ادامه با بیان این که پژوهشگاه امام صادق(ع) به دنبال درمان گری مسائل و مشکلات روز جامعه است، گفت: ما به دنبال تقویت گفتمان انقلاب اسلامی در سطح نیروهای مسلح هستیم، چون انقلاب اسلامی با جان فشانی ها و تلاش های گسترده همه اقشار به ویژه نیروهای مسلح به وقوع پیوست و از این اتفاق مبارک باید پاسداری کنیم و این گفتمان باید تقویت شود.

حجت الاسلام نگارش افزود: بحث دیگر روز آمد سازی اطلاعات علمی و تخصصی پژوهشگران است، پژوهشگری که کار می‌ کند و متن را تولید می‌ کند باید با توجه به شرایط روز حرکت کرده و آمادگی های لازم را داشته باشد و ما از این نظر نیز توانمند بوده ایم ولی همیشه به دنبال تقویت بنیه علمی پژوهشگران خود بوده ایم تا مأموریت خود را به نحو احسن انجام بدهیم.

رییس پژوهشگاه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم پرهیز از کارهای جزیره ای، موازی کاری و پژوهش های تکراری عنوان کرد: یکی از کارهای اصلی ما رصد فعالیت های دیگر مراکز پژوهشی است تا دچار آسیب هایی که ذکر کردیم نشویم، چراکه بعضا دیده می‌شود یک عنوان پژوهشی در چند مرکز کار شده است در حالی که موضوعات دیگری روی زمین مانده است.

وی بیان داشت: ما به دنبال تعامل با دیگر مراکز پژوهشی هستیم و تلاش می‌ کنیم که کارهای تکراری و موازی انجام نشود تا هزینه های بیهوده ایجاد نشود، از این رو تا کنون با مراکزی از جمله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست هایی داشته ایم و در هفته پژوهش نیز این نشست ها ادامه پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام نگارش با اشاره به موضوعاتی که تا کنون در این پژوهشگاه کار شده است، خاطرنشان کرد: در ارتباط با معنویت، امنیت در قرآن، عاشورا، فرهنگ شیعه، دفاع مقدس و موضوعات دیگر آثار متعددی منتشر شده تا جایی که در سال گذشته در بین مراکز علمی سپاه و در سطح نیروهای مسلح به عنوان مرکز پژوهشی برتر در جشنواره امام علی(ع) شناخته شدیم و مورد تقدیر قرار گرفتیم.

وی ابراز داشت: از مطالبات رهبر معظم انقلاب توجه به علوم انسانی اسلامی است از این رو کارگروهی در اندیشکده راهبردی و فرهنگی تحت عنوان «تبیین و نهادینه سازی فرامین رهبر معظم انقلاب» شکل گرفته که خواسته های ایشان را پیگیری و عملیاتی می‌ کند که از جمله آنها بحث تحول در علوم انسانی است.

رییس پژوهشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: تدوین کلان پروژه زندگی داستانی شهدای روحانی در 20 جلد منتشر شده که زندگی نامه نزدیک به چهارهزار شهید روحانی است که بعد از بررسی و پالایش اسامی شهدا تدوین شده و در هفته پژوهش بنا داریم که این کلان پروژه رونمایی شود و از مسؤولان و فرماندهان نیز دعوت کرده ایم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات