۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۲۹۸۸۵
عضو شورای عالی حوزه های علمیه:

نگاه به دانشگاه آسیب جدی به حوزه وارد کرده است

نگاه به دانشگاه آسیب جدی به حوزه وارد کرده است
آیت الله مروی با بیان این که یکی از سنت های سلف صالح، شیوه ارزیابی علمی بود، گفت: امروز دچار چالش جدی هستیم و نگاه به دانشگاه آسیب جدی به حوزه وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جواد مروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در دیدار اعضای دبیرخانه همایش ملی «حوزه علمیه، سنت های کارآمد»، گفت: وقتی در اسناد چشم انداز حوزه بحث می شود، یکی از بحث ها، توجه به سنت های سلف صالح و احیای آن است.

وی با بیان این که من این را یک پیش درآمدی مهم برای ایجاد ارتباط وثیق تری بین حوزه ها می بینم بخصوص آنکه حوزه علمیه خراسان هماهنگ با حوزه علمیه قم پیش قدم شده است، تصریح کرد: در چند محور باید نگاه به سنت های کارآمد حوزه و احیای این سنت ها مورد توجه باشد که تا کنون نیز در حوزه های علمیه مغفول مانده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که سیستم مدیریت در حوزه های علمیه، در گذشته واقعا یک روش و سیستم مخصوصی بوده است که الان در بدنه مدارس کمرنگ شده، عنوان کرد: سنت هایی که در گذشته بوده، امروز کمرنگ و یا فراموش شده است.

آیت الله مروی با بیان این که باید دید امروز چه در قم و چه در مشهد، مدیران مدارس به چه کیفیتی هستند، خاطر نشان کرد: آن زمان آیت الله موسوی نژاد زودتر از همه به مدرسه می آمدند و دیرتر از همه می رفتند و با طلبه ها نیز انس داشتند؛ طلاب می گفتند آقای موسوی نژاد اگر ما را یک نگاه کوتاهی بیاندازد همین ما را بس است دیگر نیازی به حضور و غیاب نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که باید دید در گذشته سنت ها راجع به مدیریت ها چگونه بوده و امروز نیز این سنت ها احیا شود، ابراز کرد: در واقع اگر می خواهید مدیر انتخاب کنید باید طبق این سنت ها باشد و عملا یکی از اساسی ترین محور مدیریت در واقع همین احیای سنت ها در رابطه با مدیران حوزه ها است.

آیت الله مروی با اشاره به سنت های کارآمد مربوط به اساتید حوزه های علمیه، تصریح کرد: یک وقتی بزرگان به ما می گفتند تدریس حق الناس است، ما را الزام می کردند اگر درسی می خواهید بگویید، شما را باید چند استاد متخصص، امتحانتان کنند، شهادت بدهند که می توانید این را تدریس کنید و بعد به تدریس بپردازید. این سنت ها در حوزه ما باید نسبت به اساتید احیا شود.

وی با بیان این که آن زمان رابطه بین استاد و شاگردان، زدودن شبهات در ذهن طلبه و ارتباط وثیق بین استاد و طلبه بود، خاطر نشان کرد: اگر اینها مطرح شود، در این صورت حتما ما کارآمد و به روز خواهیم شد.

آیت الله مروی با بیان این که یکی از سنت های سلف صالح، شیوه ارزیابی علمی بود، گفت: امروز دچار چالش جدی هستیم و مدرک گرایی آسیب جدی زده است، آن طور که مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) آن زمانی که قم تشریف آورده بودند یک گعده خصوصی در دفترشان بود، جمعیت کوچکی بود، یکی گزارش داد که این قدر رساله دفاع شد، من عرض کردم اجازه می دهید یک نکته بگویم، گفتم حضرت آقا از آقایان بپرسید عمق علمی این رساله ها در چه سطح و حدی است؟؛ امروز عملا مباحث مدرک گرایی و نگاه به دانشگاه آسیب جدی به ما زده است، در صورتی که این چیزها برای غربی ها حل شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به ضرورت احیای سنت سلف صالح در حوزه مباحث تربیتی، خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم اگر روی این سه محور دقیق کار کنید و البته تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته صرفا در همان سطح باقی نماند و به اجرایی شدن برسد، قطعا نتایج خوبی نیز حاصل خواهد شد./1350/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
از آفت های امروزی طلاب گرایش به مدرک افراطی است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
گفتمان زندگی کلام مام میهن است؛ مادری که همه ما فارغ از گرایش‌های سیاسی و تنوع فکری در دل آن جای داریم. «گفتمان زندگی» درسی است که به عنوان یک فرهنگ عمومی می‌توانیم بیاموزیم.
0
0