۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۳۰۱۰۰
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌ مطرح کرد؛

ظلم عظیم به حوزه با شیطنت رسانه‌ای/ آماده محاجه درباره بودجه حوزه هستم

ظلم عظیم به حوزه با شیطنت رسانه‌ای/ آماده محاجه درباره بودجه حوزه هستم
حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی با انتقاد از هجمه رسانه ای به بودجه حوزه های علمیه، طلاب و روحانیان را از محروم ترین اقشار در جامعه دانست.

اشاره:

بودجه سال 1399 در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است؛ چند سالی است که با ورود لایحه دولت به مجلس عده‌ای هستند که چشمشان به دنبال بودجه‌ای است که پرداخت آن به مراکز مختلف حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده است.

هرچند جزئی از این مبالغ پیشنهاد شده در طول سال اختصاص پیدا می‌کند و چنین مبالغی نیست؛ اما برای برخی همان مقدار که اختصاص پیدا می‌کند هم جای سئوال است.

این سئوالات مطرح شده بیشتر از طرف افرادی است که از بودجه‌های دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی کشور خبر دارند، اما سر خود را در برف فرو می‌برند و برای القای خوردن و بردن دارایی کشور از سوی حوزه‌های علمیه آن را در رسانه‌های خود مورد توجه قرار می‌دهند.

این روند تبلیغ علیه حوزه‌های علمیه تأثیرات منفی بر وجهه روحانیت در کشور دارد و باعث می‌شود مردمی که از بودجه پیشنهاد شده و اختصاص یافته به دیگر مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی بی خبر هستند در مقابل حوزه‌های علمیه موضع بگیرند.

خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا برای کسب اطلاعاتی در این زمینه و سخن مسئولان حوزوی پای سخن حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه نشسته و سئوالاتی را مطرح کرده است که متن کامل آن در زیر از نظر می‌گذرد.

رسا ـ این روزها بودجه 99 کشور از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است؛ همانطور که می‌دانید در طول این سال‌ها یک عده تلاش کرده‌اند که با عنوان کردن مسائل بودجه‌ای حوزه‌های علمیه بر برخی مباحث دیگر سرپوش بگذارند. تحلیل شما از این بد اخلاقی‌ها که انجام می‌شود و تلاش می‌کنند بحث‌های بودجه‌ای حوزه‌های علمیه را پررنگ نشان دهند چیست؟

تعداد بازدید : 10

بودجه حوزه خیلی قاطی شده است و واقعاً بی‌انصافی‌های عظیمی اتفاق می‌افتد؛ باید این بودجه را بخش بخش کنند و بعد با سیستم‌های دیگر مقایسه کنند؛ بخش‌های آموزش، پژوهش، تبلیغ و دیگر موارد را مخلوط می‌کنند و بعد عدد و رقم‌هایی می‌دهند و می‌گویند ببینید چقدر از بودجه کشور به این‌ها می‌رسد. من حاضر هستم با هر کس که اهل بودجه، عدد و رقم است محاجه کنم.

حوزه علمیه یک سیستم آموزشی دارد، با آموزش دانشگاه‌ها بسنجند؛ یک سیستم پژوهشی دارد، پژوهش‌هایش را با پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های کشور بسنجند. یک سری کار عملی داریم که دانشگاه‌ها ندارند؛ مثلاً ما نیروی آموزش دیده خود را به تبلیغ می‌فرستیم، وقتی به تبلیغ فرستادیم یعنی در زمان برونداد آموزشی او، او را مدیریت می‌کنیم و به او پول می‌دهیم؛ آن را نباید با این‌ها مخلوط کنند بلکه باید جدا ببینند.

تعداد بازدید : 10

بنده متولی کار تبلیغ در حوزه‌های علمیه هستم؛ عدد و رقم تحویل می‌دهم؛ به مبلغان خود که با خانواده برای کار تبلیغی شبانه‌روزی و سی روز در ماه به روستای دور افتاده بالای هزار نفر سکنه می‌روند به طور متوسط یک میلیون و دویست هزار تومان پرداخت می‌کنیم؛ آن هم نه به این سادگی؛ بلکه از استقرار و سکونت او مطمئن می‌شویم؛ خانواده این مبلغ هم باید همراهش در روستا باشند که اگر نباشند این مبلغ به وی پرداخت نمی‌شود.

یک ماه کامل شبانه‌روزی با خانواده در روستای منطقه محروم؛ این پرداخت برای جاهایی هست که هیچ روحانی دیگری فعالیت ندارد. حتی امام جمعه داشته باشد یا یک روحانی در آن محل باشد نمی‌فرستیم، یک میلیون و دویست هزار تومان میانگین است یعنی هشتصد هزار تومانی هم داریم؛ لیست این‌ها را تحویل می‌دهم.

حتی اگر این همه تلاش و زحمت را ندید بگیریم، کجای این کشور فردی حاضر است حتی بدون اینکه کار کند یک میلیون و دویست هزار تومان بگیرد و در خانه بنشیند و به این مبلغ برای خورد و خوراک و امورات خود قانع باشد و با آن زندگی کند؟

رسا ـ در اسناد بالا دستی مانند آموزش و پرورش الزام شده است که جهت‌گیری آموزش و پرورش باید به سمت تحول فرهنگی و شاخص‌های آن باشد؛ آیا مطالبه‌گری شده است که شما طبق اسناد بالا دستی خود که باید به سمت تعالی، قرار دادن محوریت محله با مدرسه و مسجد رفته‌اید یا نه؟ یا اینکه الزامات آن را دیده‌اید؟

تعداد بازدید : 11

میانگین پرداخت ما به مبلغان مدارس امین هفتصد هزار تومان است؛ حدود 2730 مدرسه امین در کشور داریم؛ خیلی جاها هفتصد هزار تومان کرایه این‌ها نمی‌شود که به آن مدرسه بروند و بیایند؛ بعضی زیر هفتصد هزار تومان است.

این‌ها می‌روند که مجروح‌های جنگ فضای مجازی را در مدرسه‌ها مداوا کنند؛ یکی از جاهایی که فضای مجازی قربانیان زیادی از آن می‌گیرد همین نوجوانان در مدارس هستند؛ اما ما کجای کار هستیم؟ به صورت کلی می‌گویند اینقدر نفر در حوزه علمیه هست و اینقدر هم پول می‌گیرند.

بنده حدود شانزده سال است که با آموزش و پرورش درگیر هستم؛ وقتی برای سرکشی به مدارس می‌رویم، معلم‌هایی که حقوق کمی می‌گیرند به ما اعتراض می‌کنند که این چه پول کمی است که به این مبلغان خود می‌دهید؟ آموزش و پرورش هم برای این کار یک ریال پرداخت نمی‌کند.

رسا ـ پولی که الان به مدارس امین به مبلغان پرداخت می‌شود از همان بودجه حوزه‌های علمیه است که به وسیله این بودجه حوزه‌های علمیه را تخریب می‌کنند؟

از همان بودجه است که می‌گویند که بردند و خوردند؛ و هیچ بودجه اضافه‌ای هم در کار نیست؛ این پول را الان می‌دهیم؛ الان حداقل دویست مبلّغ داریم که پول کرایه این‌ها را هم نمی‌دهیم بلکه جهادی می‌روند و کار می‌کنند. خودشان می‌خواهند در مدارس کار جهادی کنند، هر روز هم می‌روند. آن وقت می‌گویند که چقدر به حوزه‌ها و حوزویان داده می‌شود.

من با حدود هفت هزار طلبه مرتبط هستم؛ اگر از اقشار مختلف اجتماعی آمار بگیرند، فقیرترین قشرها همین آخوندها و طلبه‌ها هستند؛ آن‌ها چهار نفر آخوند را می‌بینند که پست و مسئولیتی دارند، بعد به کل طلبه ها و حوزویان تعمیم می‌دهند.

تعداد بازدید : 10

فارس رفته بودم، در بازدید از این مدارسی که به آن حمله کرده بودند؛ طلبه‌ای دم در آن مدرسه آمد و گفت که من زن و یک بچه دارم؛ واقعاً با سیصد چهارصد هزار تومان چگونه می‌توانم زندگی کنم؟ الان وضعیت واقعاً خیلی بد است.

این‌ها برای رضای خدا و برای اینکه دشمن سوء استفاده نکند، جرأت ندارند که حتی بروند و به صورت گروهی به مدیر حوزه اعتراض کنند؛ به خاطر اینکه نظام لطمه نخورد هیچ نمی‌گویند.

این ملاحظه طلاب مانند قضیه آن مادر است که با زن دیگری سر بچه‌اش اختلاف داشت، پس از اینکه حضرت علی (ع) می‌خواهند برای حل و فصل دعوا بچه را نصف کنند کنار کشید و بچه را بخشید؛ قضیه این طلبه‌ها مانند این مادر است؛ این‌ها خیلی از چیزهایی که واقعاً نیاز دارند نمی‌گویند، تا به اصل نظام لطمه نزنند./836/ج

محمود لطیف
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
اخبار صنفی بیشتر کار کنید.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
خداوند نیامرزد آن کسانی را که با تنبلی، کم کاری، راحت طلبی، آسایش جویی، ثروت اندوزی، دنبال کردن منافع شخصی و جناحی خودشان کاری کرده اند که این نظام عظیم در نگاه عده ای متهم به ناکارآمدی شود.
2
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
تاکید استاد بر منابع موقوفات . خیریه راه علاج مشکل کم پولی در حوزه است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
گرانی را دیگران بوجود می‌آورند ولی ناسزایش را طلبه شهریه بگیر می‌خورد
2
0