۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۳۰۳۵۵
آیت الله تسخیری در آیین رونمایی از کتاب حوزه و بایسته ها:

شهید صدر از نظر علمی نمونه بود

شهید صدر از نظر علمی نمونه بود
آیت الله تسخیری گفت: شهید صدر در مورد هر عرصه ای نظریه علمی داشت و تئوری ارائه می داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد علی تسخیری، شب گذشته در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، به خصوصیات آیت الله شهید صدر اشاره و گفت: این شهید تألیفات خوبی داشتند و در هر جا که وارد می شدند تئوری را ارائه می دادند.

وی با اشاره به نظریات شهید صدر در مورد اقتصاد، اظهار کرد: وقتی اقتصاد شهید صدر منتشر شد، انقلابی در تصور عموم به وجود آمد و انقلاب به سوی وضع بهتر هدایت شد و دانشگاه هایی که ما با آن ها رابطه داشتیم را تکان داد از جمله این دانشگاه ها اقتصاد ما را به عنوان کتاب درسی قرار داده و دانشجویانی که به این دانشگاه ها آمده بودند تا وهابیت را یاد بگیرند با این اقتصاد شهید صدر مجبور شدند، روایات اهل بیت را درس بخوانند.

آیت الله تسخیری افزود: در اقتصاد یکی از مهمترین سوال ها این است که مشکل اقتصادی انسان چه است که همه اقتصاددانان وارد معرکه می شود، یکی از بزرگترین متفکرهای اقتصاد مالتوس بود که مشکل اقتصاد را در سرعت رشد بشریت نسبت به رشد طبیعت می داند و معتقد است که باید یا رشد بشریت را کاهش داده و یا رشد طبیعت را افزایش دهیم تا همسان شود و این نظریه اثرات مخرب در مسیر اقتصادی آن روز به وجود آورد.

مشاور رهبر انقلاب در امور جهان اسلام به نظر شهید صدر در برابر نظریه مالتوس اشاره و بیان داشت: شهید صدر می گوید قرآن به طور واضح جواب می دهد و آیاتی از قرآن کریم را در مورد قرار دادن امکانات مورد نیاز انسان در زمین توسط خداوند را بیان می کند و مشکل در آخر این آیات مطرح می شود که انسان ظلم در توزیع دارد و هم کفر نعمت می کند و این نظریه را توسعه داده است.

وی با بیان این که شهید صدر در امور عملی نیز بهترین نمونه بود، ابراز کرد: از جمله نظرات ایشان در رابطه با حوزه و مرجعیت و لزوم نهادینه کردن مرجعیت بود و معتقد بودند که نباید در مورد مرجعیت حرکت فردی مطرح شود و این طور نباشد که فردی راه طولانی را طی کرده تا در آخر عمر مرجع شود یا نشود و این که چگونه به هدف برسد خود یک قصه است که ایشان به آن پرداخته است.

آیت الله تسخیری با اشاره به رساله شهید صدر، اظهار کرد: در رساله عملی خود در مقدمه یک بحث زیبایی اعتقادی در رابطه با مرسل، رسول و رسالت مطرح کرده است و در آخر کتاب بحث در مورد عبادات و سوالات را مطرح کرده است.

رئيس هيأت امناى مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب افزود: قرآن کتاب علوم نیست که به ما علم اقتصاد نشان دهد بلکه قرآن کتاب مکتبی است اما در این مسیر برخی از نظریه های علمی را نیز مطرح می کند.

وی با اشاره به نظریه شهید صدر در مورد تفسیر، گفت: به طور معمول همگی می گفتند که تفسیر دو نوع ترتیبی که آیه به آیه تفسیر می شودی و تفسیر موضوعی که براساس موضوع است اما ایشان تفسیر موضوعی به شکل دیگر مطرح کرد، طبق نظر این شهید عالم مفسر قبلا موضوعی را در نظر بگیرد و توجه کند که درباره آن چه نظریات (حتی نظرات انسانی) و مناقشات و سوال هایی مطرح شده است سپس مهمترین سوال را در آورده و وارد عرصه قرآن کریم می شود، خود را پاکیزه کرده و این سوال ها را در محضر قرآن مطرح کرده و جواب را دریافت می کند و مجموعه آن تئوری قرآنی می شود که به آن نظریه استنطاق گفته می شود.

آیت الله تسخیری با بیان این که شهید صدر در علوم مختلف به دنبال قواعد اصلی و تئوری است، گفت: بحث مرجعیت رشید، اصلاح کتب رضوی، اصلاح رساله عملی از جمله تئوری های شهید صدر بود.

گفتنی است در این مراسم حوزه و بایسته‌ها؛ گفتارها و نوشتارهای «شهید صدر» درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت رونمایی شد و آیت الله تسخیری این کتاب و دیگر کتاب های شهید صدر را مفید برای حوزویان خواند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات