۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۳۰۳۸۲

فاجعه انسانی در جنگ یمن؛ کودکانی که پوستشان به استخوان چسبیده

فاجعه انسانی در جنگ یمن؛ کودکانی که پوستشان به استخوان چسبیده
یک روزنامه آلمانی در مطلبی به اوضاع فاجعه بار و دردناک یمنی‌ها در سایه جنگ علیه این کشور به رهبری عربستان سعودی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی به اوضاع فاجعه بار یمن پرداخته و نوشت: از زمانی که جنگ یمن در سال 2015 آغاز شده است شمار قربانیان این جنگ و همچنین افرادی که به کمک نیاز دارند افزایش می‌یابد.

در ادامه این گزارش آمده است که سازمان ملل سال‌هاست که اوضاع یمن را وحشتناک توصیف می‌کند و از آن به عنون بدترین بحران انسانی جهانی یاد می‌کند. حدود 24 میلیون یمنی یعنی حدود 80 درصد مردم این کشور که جمعیت آن حدود 28 میلیون نفر است به کمک‌های انسانی و یا حمایت‌ها از طریق سازمان‌های کمکی نیاز دارند.

 بر اساس اعلان دفتر نمایندگی ملل متحد برای هماهنگی امور انسان دوستانه (اوچا) حدود 14.3 میلیون نفر در این کشور در وضعیت اضطراری و نیاز شدید زندگی می‌کنند. این بدین مفهوم است که این انسان‌ها دیگر نمی‌توانند زندگی خود را با وسایل شخصی اداره کنند. این آمارها سال به سال افزایش پیدا می کند.

"آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل هیچ تردیدی در این باره ندارد که دلیل این بحران به دست انسان ایجاد شده و نتیجه مستقیم این جنگ است.  

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این آمارها باورنکردنی است. اینکه این آمارها چه معنی می دهد را ما تنها در صورت سفر به این کشور می توانیم درک کنیم. در این کشور، زیبایی خارق العاده طبیعت در تقابل آشکار با بدبختی‌های مردم قرار دارد. در جلوی هر غرفه فروش مواد غذایی زنان و کودکان و نوجوانان یمنی منتظر ایستاده‌اند. به محض اینکه کسانی که هنوز می‌توانند یک وعده غذایی تهیه کنند از این غرفه دور می شوند عده زیادی که قدرت خرید ندارند به این غرفه هجوم می آورند تا باقی مانده های غذا را بخورند. آنچه باقی می ماند ممکن است کمی نان و برنج و اگر شانس بیاورند تکه‌ای مرغ و یا گوشت باشد. برخی دیگر هم در بین زباله‌ها به دنبال مواد غذایی، پلاستیک و یا فلزات هستند تا بتوانند آن را بفروشند. برخی هم با خوردن برگ‌های درختان و موادی دیگر سعی می کنند گرسنگی را فراموش کنند.

در بیمارستان‌ها هم در بخش کودکان بچه‌هایی هستند که پوستشان به استخوان چسبیده و برای نجات زندگی خود می‌جنگند. چشمان آن ها به شدت گود افتاده و این چشم ها برای صورت‌های کوچک و نحیف آن ها خیلی بزرگ به نظر می رسد. "ایاد" یکی از کودکان است. او همیشه ناله کرده و به آسمان خیره می شود. ناله های این کودک دو ساله خیلی ضعیف است. بازوهای او به ندرت ضخیم تر از انگشت شصت یک انسان است. او 74 سانتی متر قد و 6 کیلو وزن دارد. یک پرستار با یک سرنگ به او شیر تزریق می کند. ایاد در این وضعیت زنده مانده است، اما بسیاری از کودکان مشابه وی حتی نمی توانند خود را به نزدیکترین بیمارستان برسانند.

این جنگ علت بسیاری از این رنج ها است

نویسنده در ادامه به بی توجهی احزاب جنگی به وضعیت غیر نظامیان در این جنگ پرداخته  و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: بر اساس اطلاعات سازمان ملل از آغاز دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن در اواخر ماه مارس سال 2015 تا ژوئن سال 2019 حداقل 7300 غیر نظامی مستقیما در جریان حملات هوایی کشته شده اند که در بین آن ها 2 هزار کودک و 880 زن وجود داشته است. البته سازمان ملل اعتراف کرده این آمارها دقیق نبوده و خیلی کم تر از واقعیت است.

دو سازمان غیر دولتی آمریکایی Armed Conflict Location و Event Data Project تا پایان اکتبر سال 2019 از 100 هزار قربانی در یمن سخن گفته اند که در بین آن ها حداقل 12 هزار غیر نظامی که مستقیما در اثر این جنگ کشته شده اند وجود داشته است. بر این اساس حدود 8 هزار نفر آن ها از طریق حملات هوایی ائتلاف جنگ به رهبری عربستان کشته شده اند.

یک بررسی که به سفارش سازمان ملل و توسط دانشگاه دنور آمریکا انجام شده است و به تاثیرات جنگ یمن پرداخته پیش بینی کرده است که در آوریل تا پایان سال جاری در صورت ادامه درگیری ها 102 هزار نفر کشته می شوند و 131 هزار کشته هم از طریق عواقب غیر مستقیم این جنگ مانند کمبود غذا و یا مراقبت های بهداشتی و زیر ساخت های تخریب شده شکل می گیرد. در این بررسی آمده است که حدود 140 هزار کودک زیر 5 سال در بین قربانیان وجود خواهند داشت.

بر اساس این بررسی در صورت پایان جنگ در سال 2019 یمن دوباره به وضعیت سال 1998 بر می‌گردد. در آغاز درگیری‌ها در یمن این کشور در فهرست توسعه انسانی سازمان ملل در رتبه 154 قرار داشت و اکنون به جایگاه 177 سقوط کرده است. این فاجعه‌ای است که عواقب آن چندین دهه پایدار خواهد بود.

نویسنده در ادامه به تاثیرات این جنگ در تامین مواد غذایی ساکنان آن پرداخته و نوشت: یمن همواره بخش بزرگی از مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می کرده اما با وقوع این جنگ این وابستگی‌ها به واردات در یمن شدت گرفته است. کانال واردات این مواد غذایی بندر حدیده در دریای سرخ است که اخیرا درگیری‌های سختی در آن شکل گرفته است. آشفتگی‌های ایجاد شده در این منطقه هزینه واردات را افزایش داده است.

هم زمان همواره تعداد یمنی‌هایی که برای خرید مواد غذایی مورد نیاز پول دارند کاهش می‌یابد. اقتصاد این کشور در هم شکسته است. ساکنان مدتهاست که دارایی‌های خود از قبیل جواهرات زنان، سلاح و وسایل زندگی را تبدیل به پول کرده‌اند.

در این میان بیماری‌های واگیر و سوء تغذیه با توجه به خرابی زیر ساخت‌ها شرایط بهتری برای گسترش پیدا می‌کنند. بسیاری از بیمارستان‌ها در بمباران‌ها آسیب دیده و یا نابود شده‌اند. بقیه بیمارستان‌ها هم به ندرت می‌توانند خدمات پزشکی خوبی را ارائه دهند. اکثر مدرسه‌ها هم در سایه این جنگ تعطیل شده‌اند و از هر سه کودک یمنی تنها یکی می‌تواند درس بخواند. در این اوضاع امیدواری برای دستیابی به صلح معمولا فریبنده و واهی به نظر می رسد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات