۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۳۱۴۶۷

گذری بر زندگی نامه عالم انقلابی آیت‌الله موسوی خلخالی

گذری بر زندگی نامه عالم انقلابی آیت‌الله موسوی خلخالی
مرحوم آیت الله موسوی خلخالی عالمی انقلابی و ولایی بود که همواره در زمان حرکت کرده و پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالى، از علمای بزرگ و استاد عالی حوزه علمیه خراسان که شب گذشته در سن 94 سالگی دار فانی را وداع گفت از بزرگان حوزه علمیه خراسان به شمار می رفت که مشی انقلابی و ولایی داشته و همواره پشتیبان نظام اسلامی بود.

آیت الله موسوی خلخالی و انقلاب

آیت الله موسوی خلخالی از حامیان ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بود که در صحنه های حساس نظام نظیر انتخابات و راهپیمایی ها و یا پیچ های سخت تاریخ انقلاب به وظیفه انقلابی خویش و حمایت از حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به خوبی عمل می کرد. و همین نشان از بصیرت ولایی و انقلابی وی و نیز حرکت در زمان و به روز بودن نسبت به مسائل و اتفاقات اطراف داشت.

آیت الله موسوی خلخالی قبل و بعد از انقلاب همواره حامی نظام اسلامی و ولایت فقیه بود و در زمان تدوین قانون اساسی در بخش اصل ولایت فقیه و تبیین و پاسخگویی به شبهات آن به تحقیق و پژوهش پرداخته و مشاوره داد که آن محتوا بسیار مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت به عنوان کتاب حاکمیت در اسلام منتشر شد.

وی مرحوم امام را دارای جایگاهی عالی می دانست که از زمان شیخ طوسی تا به عصر حاضر کسی به پای همت وی نرسیده و او توانسته در گسترش اسلام در جهان با وجود همه مشکلات و دشواری ها و دشمنی ها موفق باشد.

حضور در نجف و دوران تحصیل/ استادان و علمای هم دوره

وی متولد سال 1304 شمسی در شهر رشت بود که در کودکی یتیم شد و در شانزده سالگی به نجف برای تحصیل علوم دینی عزیمت کرد. و دروس رسائل و مکاسب و کفایه را از علمایی همچون آیات شیخ مجتبی لنکرانی، میرزاحسن یزدی، شیخ مرتضی طالقانی و شیخ محمدتقی ایروانی آموخت و پس از آن از سال 1325 تا 1339 به مدت پانزده سال با حضور در درس خارج فقه و اصول آیات عظام شیخ حسین حلی، حکیم و خوئی شاکله فقهی اجتهادی خود را بنیان نهاد.

دروس فلسفه آیت الله شیخ صدرا بادکوبه‌ای و تفسیر آیت الله خوئی نیز در کنار فقه و اصول از فعالیت های علمی مرحوم آیت الله خلخالی به شمار می رود.

آیت‌الله موسوی خلخالی، هم‌بحث آیت‌الله شهید شیخ مرتضی بروجردی و در درس خارج نیز هم دوره حضرات آیات سیدعلی سیستانی، حسین وحید خراسانی، میرزاعلی فلسفی، میرزا جواد تبریزی، شهید محمدباقرصدر، سیدعلی شاهرودی، اسحاق فیاض و محمدتقی جواهری بوده است.

وی در نجف همزمان با تحصیل، به تدریس مقدمات و دروس عالیه حوزه از ادبیات و لمعه و معالم تا رسائل و مکاسب و کفایه نیز اشتغال داشت.

بازگشت به وطن/ حضور در تهران

سال 1339 پس از گذشت 18 سال حضور و تحصیل و تهذیب و تدریس، آیت الله موسوی خلخالی به ایران بازگشت و به فعالیت علمی و تبلیغی و بهره رسانی به طلاب و حوزه ها از اندوخته نجف مشغول شد.

وی در تهران سکونت گزید و در مدت 45 ساله حضور در این شهر به تدریس در سطوح عالیه تا خارج فقه و اصول و نیز تحقیق و پژوهش و تالیف پرداخت و با قبول امامت جماعت مسجد جامع صدریه خود را در دسترس مردم قرار داد ضمن آنکه تاسیس کتابخانه و حوزه از دیگر اقدامات وی در این مدت به شمار می رفت.

حضور در مشهد

سال 1385 پس از رحلت آیت الله فلسفی جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان از وی درخواست حضور در مشهد و برپایی کرسی درس خارج را داشتند که وی بر این اساس به دیار شاه خراسان عزیمت کرده و در جوار علی بن موسی الرضا(ع) سکونت گزید و یکی از درس های پر رونق حوزه علمیه خراسان را تشکیل داد.

آیت‌الله موسوی خلخالی، با حضور در عرصه‌های گوناگون انقلاب، به ویژه انتخابات، هماره بر اصل ولایت فقیه تأکید می‌کند، امام خمینی (ره) را بنیانگذار این اصل می‌داند و آن را، همان نیابت از امام زمان (عج) می‌شمار‌د. ایشان، انقلاب اسلامی را نعمت بزرگ خداوند دانسته و بر این عقیده است آنچه را که امام (ره) و انقلاب به ما الهام کرده، وحدت است. پس، برای حفظ این وحدت، باید مسیر انقلاب را ادامه داد. همان مسیری که تا کنون بزرگان بسیاری زحمات فراوانی برای حفظ آن کشیده‌اند.

تالیفات

فِقهُ الشّیِعَه (تقریرات خارج فقه آیت‌الله خویی)، تقریرات کامل اصولی آیت‌الله خویی، مدارک عروه الوثقی، حاکمیت در اسلام(ولایت فقیه)، اَلأَنفال، اَلرِّضاع، ما یَجِبُ فیهِ الخُمس، تحریف‌ناپذیری قرآن، شریعت و حکومت و تالیفاتی پیرامون مهدویت از آثار علمی بجا مانده از این عالم وارسته است./933/پ310/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
خدا رحمتشان نماید.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
آن تازه گذشته فقیهی وارسته و شخصیت برجسته‌ای در میان علما و دانشمندان خراسان و نقاط دیگر بود.
2
0