۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۶۳۲۸۵۸
آیت الله تحریری تبیین کرد؛

حاکمیت مطلق پروردگار در عالم هستی

حاکمیت  مطلق پروردگار در عالم هستی
آیت الله تحریری در تبیین حاکمیت مطلقه پروردگار در عالم هستی، گفت: حکمت و حاکمیت تام الهی در عالم مخلوقات مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش پیش از آغاز درس اسفار به فرازی از توحید صدوق اشاره کرد و گفت: هر مخلوقی به واسطه مخلوق بودنش حجت الهی است.

وی افزود: امام علی (ع) می فرمایند: حال اگر این موجود، مخلوق ثابتی مانند موجودات غیر انسانی که گویا نیستند، باشد حجت حق تعالی با تدبیر ناطق بر خداوند متعال است؛ بنابراین انسان اگر با تدبیر به موجودات بنگرد به خداوند می رسد.

آیت الله تحریری در ادامه بیان داشت: خداوند آنچه را که آفریده اندازه می کند و تقدیرش محکم و نفوذ ناپذیر است؛ پس هر مخلوقی که در عالم هستی وجود دارد هر خصوصیت و تغییری هم که داشته باشد تحت حکومت حق تعالی است زیرا همه مخلوقات براساس حکمت الهی با هدف و حکمت اداره می شوند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه همه مخلوقات براساس لطف و تدبیر الهی در جایی که باید باشند قرار می گیرند، اظهار داشت: همه مخلوقات در جایی که خداوند معین کرده قرار دارند و موجود در این زمینه دخالتی ندارد.

وی با بیان این مطلب که موجودات از حدودی که خداوند تعیین کرده خارج نمی شوند، گفت: همه موجودات به سوی مشیتی که خداوند تعیین کرده حرکت می کنند.

آیت الله تحریری ابراز کرد: حضرت می فرمایند: در آن مرتبه ای که خداوند موجود را امر می کند بر حق تعالی سخت نمی آید که موجود مطابق با اراده او حرکت کند؛ این حرکت بدون کید و مخالفت است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خلقت الهی تام است، گفت: تمام موجودات به لحاظ مشیت الهی در همان مرتبه ای که قرار دارند تمام و مطیع حق تعالی هستند.

وی افزود: موجود آن زمانی را که خداوند برای او‌ تعیین کرده به تمامه وفا می کند و در همان وقت نزد باری تعالی می آید و نزد حق هیچ کندی تحقق پیدا نمی کند که سستی دیده شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات