۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۴۲۸۴۹

توقف طرح توسعه حرم مطهر مادر حضرت شاهچراغ در شیراز‌

توقف طرح توسعه حرم مطهر مادر حضرت شاهچراغ در شیراز‌
در شهریور سال ۹۶ پروژه‌ای تحت عنوان توسعه حرم مطهر ام احمد کلنگ خورد و بنا بود که حرم مادر حضرت شاهچراغ توسعه یابد اما پس از گذشت ۲ سال این پروژه متوقف مانده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، براساس آمار در استان فارس 1408 بقعه متبرکه وجود دارد که بر اساس شجره‌نامه و نسب‌شناسی این بقاع، بیشترین آن‌ها از نوادگان حضرت امام موسی کاظم(ع) هستند و مطابق با اسناد تاریخی طی چندین مرحله وارد ایران شده‌اند.

بخش زیادی از این امامزادگان پس از سفر امام رضا(ع) به ایران، از مدینه راهی ایران شدند که یک نمونه آن کاروان 15 هزار نفری حضرت شاهچراغ(ع) بود که در استان فارس توسط حکام وقت متوقف شدند.

وجود این امامزادگان به ویژه حضرت احمدبن‌موسی(ع) که در ماجرای امامت حضرت رضا(ع) به امانت‌داری ولایت شهره شدند و وجود نورانی ایشان در شهر شیراز سبب شد که مقام معظم رهبری در سفری که به این شهر داشتند، عنوان سومین حرم اهل بیت را به شیراز نسبت دهند.

تنها تعداد محدودی از امامزادگان در شهر شیراز و استان فارس شناخته شده هستند اما بسیاری از این امامزادگان و بقاع متبرکه ناشناخته باقی ماندند. یکی از این بقاع متبرکه حرم مطهر ام احمد، مادر حضرت شاهچراغ(ع ) است که تنها چند خیابان با حرم مطهر فاصله دارد اما با این وجود ناشناخته هستند.

در شهریور سال 96 پروژه‌ای تحت عنوان توسعه حرم مطهر ام احمد در شیراز با حضور مرحوم آیت‌الله ایمانی کلنگ خورد و بنا بود که حرم مادر حضرت شاهچراغ(ع) توسعه یابد اما پس از گذشت 2 سال این پروژه در مرحله بتن‌ریزی متوقف مانده است.

بنا بر اطلاعاتی که در زمان کلنگ‌زنی مطرح شده، طرح توسعه بنا بود در 3 مرحله احداث شود که مرحله‌ نخست آن شامل ساخت صحن و سالن اصلی با زیربنای هزار و 200 متر مربع با 11 میلیارد تومان بود و مدت زمان پیش‌بینی شده برای ساخت نیز 3 سال در نظر گرفته شده بود.

مراحل دوم و سوم طرح توسعه حرم مطهر ام احمد (س) نیز بنا بود پس از تملک زمین‌های مجاور آن اجرا شود که تاکنون هیچ یک از این مراحل اجرایی نشده است.

سید میثم حسینی، سرپرست اوقاف ناحیه 3 شیراز علت توقف کار را نبود اعتبارات ذکر می‌کند. ناحیه 3 شیراز شامل شهرهای شیراز، زرقان، خرامه و دشت‌ارژن می‌شود که به گفته حسینی در این محدوده بیش از 160 امامزاده وجود دارد که 130 تای آنها در شهر شیراز است.

وی معتقد است که تعداد بالای امامزاده‌ها در کنار دستورالعمل اوقاف مبنی بر اینکه درآمد هر بقعه برای همان امامزاده و بقعه هزینه شود، علت اصلی توقف پروژه یا ساماندهی بقاع امامزاده‌ها است.

به گفته حسینی بقعه حضرت ام احمد به دلیل کوچک بودن نیاز به توسعه داشت، از زمانی که پروژه شروع شده بخشی از اعتبارات صرف خریداری فضای اطراف و تملک و بخشی نیز صرف ساخت و ساز شده اما به دلیل محدودیت منابع اعتباری در حد بتن‌ریزی باقی مانده است.

سرپرست اوقاف ناحیه 3 شیراز می‌گوید: به میزانی که اعتبار داشته باشیم، پروژه انجام می‌شود اما زمانی که اعتبار نباشد به ناچار پروژه هم متوقف می‌شود و بقعه ام احمد نیز تا زمانی که اعتبارات نرسد به همین شکل است.

وی منابع اعتباری را در سه دسته کمک‌های خیرین، درآمد خود بقعه و اعتبارات استانی یا اداره کل تقسیم می‌کند که در این میان اعتبارات استانی و اداره کل و درآمد بقعه بسیار ناچیز است و اگر پروژه تاکنون نیز انجام شده به دلیل حمایت‌های خیرین بوده است.

ناشناخته بودن اماکن مقدس در شیراز یکی از دلایلی است که نمی‌توان در راستای توسعه آنها از خیرین استفاده کرد؛ موضوعی که حسینی نیز به آن اذعان دارد و می‌گوید: نه تنها ام احمد بلکه بسیاری از امامزاده‌ها ناشناخته هستند و این عدم شناخت سبب شده که نتوان در ساماندهی بقاع آنها اقدام درخوری انجام داد.

سرپرست اوقاف ناحیه 3 شیراز این کوتاهی در معرفی و شناساندن امامزاده‌ها را می‌پذیرد و معتقد است باید برنامه‌ای برای شناساندن بیشتر بقاع متبرکه به ویژه امامزادگان انجام شود تا در این میان بتوان از ظرفیت خیرین و مردم برای توسعه و ساماندهی بقاع استفاده کرد.

حرم مطهر ام احمد، مادر حضرت شاهچراغ (ع) و همسر امام موسی کاظم (ع) در خیابان فرهنگ در نزدیکی حرم شاهچراغ (ع) قرار دارد و بزرگان شهر شیراز از جمله مرحوم آیت‌الله ایمانی و آیت‌الله دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی همواره بر سرعت‌بخشی و در اولویت بودن این امور تاکید داشتند./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات