۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۴۸۲۳۴
آیت‌الله تحریری:

حسد مهمترین رذیله اخلاقی است

حسد مهمترین رذیله اخلاقی است
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه حسد مهمترین رذیله اخلاقی است، گفت: حسد از خطورات نفسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز عصر در جلسه اخلاق تشریح کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) که به صورت مجازی برگزار شد، درباره حسد، گفت: حسد یکی از حالات نفسانی مذمومی است که منشأ صفات رذیله دیگر می شود.

وی افزود: قهرا تا زمانی که حالت حسد در وجود انسان اصلاح نشود آثار سوء بر جان آدمی باقی می ماند؛ گاهی این حالات آثار ظاهری دارد و در عمل نیز ظهور و بروز پیدا می کند گاهی اوقات نیز چنین نیست.

آیت الله تحریری ادامه داد: وقتی این حالت در عمل ظهور پیدا کند امور قبیح دیگری نیز تولید می شود که موجب مبتلا شدن انسان به آن امور خواهد شد.

تولیت مدرسه علمیه مروی درباره منشأ حسد، اظهار داشت: انسان اگر کمال و یا فضیلتی را در دیگری ببیند و در باطن نخواهد آن فرد این کمال و فضیلت را داشته باشد چنین انسانی مبتلا به صفت حسد است.

وی ادامه داد: اگر کسی نعمتی را در دیگری ببیند و بدون اینکه زیان آن را در فرد طلب کند برای خودش نیز همان نعمت را بخواهد، در اینجا به این حالت حسد گفته نمی شود و اصطلاحا از آن به عنوان غبطه یاد می شود.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه حالت حسد در وجود انسان ها دارای شدت و ضعف است، ابراز کرد: مبدا این حالات خطورات نفسانی است و انسان از خطورات نفسانی در روابط اجتماعی مصون نیست، اما زمانی این وسوسه رذیله می شود که به آن اعتنا شود و قلبا آن را تصدیق کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: اگر این وسوسه در قلب انسان باقی بماند ابلیس آن را تقویت کرده و راهکارهایی برای به کارگیری از آن حالت پیش پای او می گذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ریشه حسد آن است که وقتی انسان نعمتی را در دیگری می بیند خود را کوچک و ذلیل ببیند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات