۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۶۸۱۹۰
رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

طراوت و پاکی اجتماعی رهاورد نماز جمعه است

طراوت و پاکی اجتماعی رهاورد نماز جمعه است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آزموده نماز جمعه را عامل پاکی جامعه دانست و گفت: طراوت و پاکی اجتماعی رهاورد نماز جمعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، امروز در نشست شورای مشورتی نماز جمعه، اظهار کرد: در بین آئین‌های اسلامی برخی از عبادات هستند که اصطلاحاً خاصیت استینافی دارند.

وی با بیان اینکه استیناف یعنی از نو شروع کردن و دوباره آغاز کردن، افزود: اعمال و عبادات استینافی اعمالی هستند که به قدری مهم، بافضیلت، خداپسندانه و مؤثر در اصلاح و تعالی فرد و جامعه هستند که انجام دهنده آن عمل، مشمول لطف و عنایت ویژه الهی قرار می‌گیرد و «فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا مَضَی» و «یخْرُجُ مِنَ الذُّنُوبِ کمَا وَلَدَتْهُ أُمُّهُ» می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: روی دیگر اعمال و عبادات استینافی بُعد جبران‌کنندگی است؛ یعنی وقتی عملی مشمول رضایت خاص خدای متعال قرار می‌گیرد و کارنامه بندگی را پاک می‌کند در حقیقت نقصان‌ها و عقب‌ماندگی‌های معنوی را هم پوشش دهد و جبران می‌کند.

وی تصریح کرد: در بین عبادات استینافی نماز جمعه به دلیل اجتماعی بودنش و عمق تأثیر آن در راهبری فکری، فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی اهمیت و جایگاه ویژه دارد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند: «مَنْ أَتَی الْجُمُعَةَ إِیمَاناً وَ احْتِسَاباً اسْتَأْنَفَ الْعَمَل» و تأکید می‌کنند هر کس از سر ایمان و اخلاص و تقرّب به خدا، در نماز جمعه حاضر شود، اعمالش را از نو آغاز می‌کند، خداوند به پاداش آن گناهان گذشته‌اش را آمرزیده و نامه عمل جدیدی برایش باز کند.

وی ادامه داد: این روایت گویای این حقیقت است که نماز جمعه یکی از مهم‌ترین عوامل پاکی و آرامش فرد و جامعه است.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: نماز جمعه با دمیدن روح تازه معنویت و تقوا را در کالبد فرد و جامعه جبران‌کننده عقب‌افتادگی و کمبودهای زندگی فردی و اجتماعی بوده و محل شستشوی جان‌ها و قلب‌ها است.

وی افزود: به همین علت عدم اتصال به این چشمه‌سار زلال و فرهنگ‌ساز، منجر به پیامدهای سوء اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شده و جامعه اسلامی را در معرض خطرناک‌ترین چالش، یعنی بروز و ظهور پدیده نفاق و تقویت جریان منافقین قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: پیامبر اکرم (ص) دراین‌باره می‌فرمایند: «مَن تَرَک ثلاثَ جُمَعٍ مُتَعَمِّدا مِن غَیرِ عِلَّةٍ طَبَعَ اللّهُ علی قَلبِهِ بخاتَمِ النِّفاقِ»؛ یعنی هر کس از روی عمد و بدون علّت سه نماز جمعه پیاپی را ترک کند، خداوند مُهر نفاق بر دل او میزند./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات