۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۶۶۹۸۵۱
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

مرکز تحقیقات مجلس حامل تعاریف و تجارب ویژه در حوزه فقه پشتیبان قانون است

مرکز تحقیقات مجلس حامل تعاریف و تجارب ویژه در حوزه فقه پشتیبان قانون است
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: حساس ترین بخش قانونگذاری مبتنی بر فقه، درک صحیح رابطه فقه با قانون کارآمد است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در سخنانی پیرامون کارویژه های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: درک و استنباط فقه معطوف به قانون با این ماهیت و الزامات از یک طرف، و تعبیه آن در قانون از طرف دیگر، یک فرایند ساده نیست؛ بلکه فرآیندی تامل پذیر، و پر از نیاز به دقت و پژوهش اجتهادی و مراقبت و تعامل علمی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل اگر بخواهیم فقه را پشتیبان قانون قرار دهیم حوزه علمیه باید به صورت ویژه تر، عمده تر و پرکارتر در این زمینه ورود پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه کارویژه مرکز تحقیقات مجلس، پژوهشی اجتهادی در میانه فقه و قانون و رابطه این دو می باشد، گفت: این مرکز حامل تعاریف و تجارب ویژه در حوزه فقه پشتیبان قانون است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اهمیت و امتیاز هر موسسه و مرکز به کارویژه آن است، بر همین اساس، مهمترین کارویژه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، فعالیت پژوهشی - اجتهادی در میانه فقه و قانون است.

درک رابطه فقه و قانون مقوله ای حساس است

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با ذکر این نکته که شاید برای برخی، رابطه فقه و قانون کم اهمیت یا ساده تلقی شود، گفت: حساس ترین و لغزنده ترین نقطه قانونگذاری مبتنی بر فقه و شریعت، فهم و درک درست از رابطه بین فقه و قانون است.

ضرورت تقویت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حامل ادبیات، مفاهیم، اصول پایه، تعاریف ویژه، تجارب قابل توجه و ارتباط با مجموعه‌ای از نخبگان حوزوی در این زمینه است،گفت: چنانچه این سرمایه متعلق به حوزه و مجلس، تقویت جدی شود، می‌تواند توانمندیهای حوزه را در راستای قانون گذاری مبتنی بر فقه بازتعریف و استحصال نماید و راهی را که در این عرصه حساس گشوده است به صورتی معنادار و تاثیرگذار تداوم ببخشد./841/د101/ب1

ارسال نظرات