۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۸۴۸۳۰
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

ائمه اطهار پرچم‌دار اتحاد امت اسلامی هستند

ائمه اطهار پرچم‌دار اتحاد امت اسلامی هستند
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام نجفی زاده گفت: ائمه اطهار پرچم‌دار اتحاد امت هستند، زیرا آن حضرات حق هستند و اگر همه بر گرد حق جمع شوند تمام پراکندگی‌ها برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست مسؤولان فرهنگی استان، با گرامیداشت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع)، به تبیین نقش ائمه اطهار(ع) در اتحاد امت اسلامی پرداخت.

وی افزود: به‌تصریح قرآن یکی از کارهای شیطان و جنود او ایجاد اختلاف، دشمنی، تفرقه، قطع رابطه، دو به همزنی، تضاد، درگیری، تشت، دعوا، ضدیت، کشمکش، مخالفت، ناسازگاری، مشاجره، نزاع و به‌اصطلاح قرآنی آن «نَزغ» است.

حجت‌الاسلام نجفی زاده ادامه داد: نزغ، به معنای ایجاد شر و فساد است، اما نه شر و فسادی به‌صورت مطلق، بلکه به‌طور مشخص ایجاد شر و فسادانگیزی در روابط و تعاملات و معاشرات است.

وی با بیان اینکه برای نمونه می‌توان به جریان حضرت یوسف(ع) و برادرانش اشاره کرد، اضافه کرد: در پایان خوش ماجرا و بعد از آنکه یوسف پدر و مادرش را بر تخت بالا برد و همه آنان پیش او افتادند و سجده کردند، یوسف به پدرش یعقوب گفت «ای پدر این تعبیر خواب کودکی من است که خدا آن را تحقق بخشید» و سپس در تحلیل رفتار برادرانش فرمود «نَزَغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی؛ شیطان میان من و برادرانم را به هم زد».

حجت‌الاسلام نجفی زاده افزود: البته حضرت یوسف(ع) فتوت داشت و خود را برتر ندانست و نفرمود شیطان برادرانم را فریب داد و در عین عصمت، خود را نیز در یک سَمت ماجرا قرار داد؛ اما حقیقت این است که باید بدانیم شیطان به دنبال اختلاف میان انسان‌ها است و برای کسی مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: قرآن در آیه 53 سوره اسراء چنین هشدار می‌دهد: «وَ قُلْ لِعِبَادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ»؛ یعنی به بندگانم بگو سعی کنند به بهترین وجه سخن بگویند چراکه شیطان میان آنان فتنه و فساد می‌کند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده گفت: این بیان قرآن گویای این است که کلام و گفتار خوب زمینه‌ساز محبت و سخن ناروا زمینه‌ساز انواع کینه‌ها و دشمنی‌ها است و اساساً زبان و سخن انسان فوق‌العاده در تنظیم روابط مؤثر است.

وی افزود: درمجموع به‌تصریح قرآن ایجاد اختلاف، دشمنی و تفرقه یکی از اصلی‌ترین توطئه‌های شیطان علیه انسان و جامعه انسانی است و در نقطه مقابل، ایجاد اتحاد، وحدت، وفاق، همدلی، دوستی، مرافقت و مدارا، محبت و مهرورزی، ائتلاف، اتصال، اتفاق، پیوستگی، پیوند، توافق، همبستگی، همراهی و برادری از رئوس برنامه‌ای رهبران الهی حضرات انبیاء و اولیاء است.

حجت‌الاسلام نجفی زاده گفت: به همین جهت در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «بِمُوالاتِکمْ... اِئْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ»؛ یعنی به برکت ولایت شما، افتراق‌ها، تبدیل به ائتلاف شده است.

وی اظهار کرد: علت این کارکرد ولایت اهل‌بیت (ع) این است که اساساً آن حضرات به معنای واقعی حق هستند و اگر همه بر گرد حق جمع شوند تمام پراکندگی‌ها برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام نجفی زاده با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام همه اختلافات و تفرقه‌ها برای این است که حقّ را رها کرده‌اند و به راه‌های انحرافی باطل افتاده‌اند، گفت: در همین راستا امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الوُسْطی، بِها یَلْحَقُ التّالی و إلَیْها یَرْجِعُ الغالی» و تأکید می‌کنند ما تکیه‌گاه میان راه هستیم که هر که جامانده باشد خود را به آن می‌رساند و آن‌که جلو افتاده است به‌سوی آن بازمی‌گردد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات