۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۸۷۱۱۶
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری مطرح کرد؛

۳ منطق پیامبر اکرم که شهدا با آن زندگی کردند

۳ منطق پیامبر اکرم که شهدا با آن زندگی کردند
اصفهان ـ رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: پیامبر اکرم(ص) با خدا معامله می‌کردند، مزد اعمال خود را در آخرت می‌خواستند و اهل تقوا و پرهیز از شیطان بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در حسینیه شهدای بسیج اصفهان، با اشاره به اینکه جوانان نیازمند الگو هستند و به سرعت از افرادی که الگوی آنها باشند الهام گرفته و پیروی می‌کنند، گفت: الگویی بهتر از حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علی اکبر(ع) برای جوانان وجود ندارد.

وی ادامه داد: انسان کمال طلب الگو پذیر است و تبعیت و تقلید از الگو طبیعت انسان است، وقتی امام حسین(ع) می‌فرمایند حضرت علی اکبر(ع) شبیه‌ترین انسان‌ها خَلقا و خُلقا به پیامبر اکرم(ص) هستند، ایشان می‌تواند بهترین الگو برای جامعه باشد، چرا که رسول خدا(ص) بهترین الگو برای تمام بشریت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به آیه 179 سوره اعراف، اظهار کرد: بنابراین آیه بعضی انسان خلق می‌شوند اما وقتی از دنیا می‌روند مانند حیوان بلکه پست‌تر از حیوانات خواهند بود، انسانی که انسان خلق شده اما حیوان از دنیا می رود سه ویژگی مهم دارد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در ادامه عنوان کرد: کسانی که همه همت آنها ثروت و لذت و شهوت است سه ویژگی حیوان از دنیا رفتن را دارا هستند، اگر کسی همواره دنبال کسب منافع ولو به قیمت تضییع حق دیگران باشد قطعا انسانیت خود را از دست خواهد داد و روزی که از دنیا می‌خواهد برود مانند حیوان خواهد بود.

وی نخستین ویژگی پیامبر اکرم(ص) را مهربانی با همه به ویژه با کودکان عنوان کرد و گفت: مهربانی پیامبر اسلام(ص) خُلق ایشان است، مهربانی انسان را در میان مردم محبوب می کند، به همین دلیل است که صله رحم آثار و برکات و ثواب‌های بسیاری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری مهربانی را عامل پیوند مردم در جامعه با یکدیگر توصیف کرد و افزود: کسی که بداخلاق باشد همه را از دست خواهد داد و کسی که خوش اخلاق باشد همه را به خود جذب خواهد کرد، انسان‌های مهربان می‌توانند حتی آتش غضب دیگران را هم خاموش کنند و عامل ایجاد مهربانی و صمیمیت در دیگران هم خواهند بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهربانی باعث گذشت و احسان هم خواهد شد، همه اینها خُلق پیامبر اکرم(ص) است، همانطور که قرآن کریم می‌فرماید و ما تو را برای مردم نفرستادیم مگر اینکه رحمتی برای همه عالم باشی، مهربانی انسان بیش از هرکسی برای خود او فایده دارد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، تصریح کرد: آدم های مهربان اهل انفاق هستند، کسی که مهربان باشد دوست دارد همواره به دیگران کمک کند و اهل انفاق است، منطق پیامبر اکرم(ص) سه چیز است که شهدا با آن زندگی کردند، نخست اینکه باید با خداوند متعال معامله کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه خداوند بهترین کسی است که می‌توان با او معامله کرد، افزود: مزد و پاداش کسی که با خداوند معامله می‌کند از سوی خداوند پرداخت خواهد شد، کسی که کار خیر می‌کند از کار خیر خسته نخواهد شد، کسی که با خدا معامله کند دیگر از خلق خدا شکایت نخواهد داشت، وقتی کسی برای خدا کار کند انتظار و توقع قدردانی از دیگران ندارد.

وی دومین منطق پیامبر اکرم(ص) را چشم داشتن به آخرت در عوض کارهای دنیایی برشمرد و اظهار کرد: خداوند می‌فرماید من همه مزدهای آخرت را برای کسانی گذاشته‌ام که در دنیا به دنبال مزد نیستند، سومین منطق رسول خدا(ص) این است که مراقب شیطان بوده و اهل تقوا هستند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: رسول الله(ص) چون باور داشتند شیطان در کمین ایشان است همواره به خداوند می‌فرمودند خداوندا مرا به حال خود واگذار مکن، پیامبر اکرم(ص) همواره از وسوسه‌های شیطان در هراس بودند و ما نیز باید همیشه مراقب توطئه‌ها و دام‌های شیطان باشیم./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات