۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۶۹۳۹۳۴
یادداشت؛

۱۳ آبان نماد بصیرت جوان انقلابی

۱۳ آبان نماد بصیرت جوان انقلابی
سیزدهم آبان به عنوان یکی از مناسبت های تاریخی ایران اسلامی حکم یک نماد و یک سمبل را دارد و یک نماد است یعنی رمزی که پشت سر خود و در دل خود، معانی فراوانی نهفته دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مناسبت سیزدهم آبان بیش از همه متعلق است به زبده‌ترین جوانان کشور ما و به دانشجویان و دانش‌آموزان سرزمین ایران. این روز، به عنوان یکی از مناسبت های تاریخی ایران اسلامی حکم یک نماد و یک سمبل را دارد و  هر چند به خودی خود با روزهای قبل و روزهای بعد تفاوتی ندارد؛ اما یک نماد است یعنی رمزی که پشت سر خود و در دل خود، معانی فراوانی نهفته دارد.

این نهایت ضعف و وابستگی یک ملت است که بیگانگانی از خارج بیایند و هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند و دادگاه‌های کشور و پلیس کشور اجازه نداشته باشند اندک تعرضی به آنها بکنند.

به تعبیر امام خمینی(ره) اگر یک مأمور دون‌پایه‌ آمریکایی در کشور، یک مرجع تقلید را مورد اهانت قرار بدهد و یا با ماشین زیر بگیرد و هر جنایتی انجام بدهد، قوانین ایران نسبت به این مأمور کاملاً خنثی هستند؛ هیچ کسی حق تعرض به او را ندارد؛ خود آمریکائیها می دانند با او چه کار کنند. اگر یک استوار آمریکائی در گوش یک امیر ارشد ارتش ایران بزند کسی حق نداشت که به آن تعرضی نماید.

سیزده آبان نماد بصیرت جوان انقلابی

سیزدهم آبان روزی است که انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني به روزهاي سرنوشت سازي نزديک مي‌شد و همه اقشار مردم ايران از زن و مرد و پير و جوان، سعي در ايفا نمودن نقش تاريخي خود و عمل به تکليف الهي داشتند که در اين ميان دانش‌آموزان و نوجوانان پرشور وپر انگیزه حال ديگري داشتند و صبح روز 13 آبان 1357 و در حالي که مدارس را تعطيل کرده بودند گروه گروه، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا در کنار دانشجويان و گروه‌هاي ديگر مردمی صداي اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند و یک حق ملی را که شکستن قانون ظالمانه‌ی کاپیتولاسیون بود مطالبه نمایند.

احساس تعهد، روحیه‌ی انقلابی، احساس مسئولیت ناشی از روشن‌بینی و بصیرت به اینجا رسیده که جوان دانش‌آموزِ این ملت وسط میدان می‌آید، سینه‌ی خودش را سپر میکند، از همه‌ی آرزوهای جوانیاش میگذرد، برای اینکه آرمانهای بزرگ و هدفهای الهی و اسلامی را در جامعه تحقق ببخشد. آدرس سخنرانی رهبری درج شود.

سیزده آبان نماد بصیرت جوان انقلابی

 بی گمان، دانش آموزان آگاه و رشید ما در مبارزه با استکبار، همواره نقشی فعّال و فراموش ناشدنی ایفا کردند. این عزیزان بودند که در 13 آبان 1357 از آیینه احساس و شعور مردم انقلابی و مسلمان ایران غبار برگرفتند و هویت مسلمانی، خوداتکایی و مبارزه با استکبار را به همگان آموختند.

این دانش آموزان و نوجوانان بودند که با شعارهای کوبنده و مشت های گره کرده، پایه های حکومت مزدور پهلوی را سست کردند و لرزه بر اندام زمام داران کاخ های کفر و نالایق انداختند.

این نوجوانان و جوانان شجاع ما بودند که عزّت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دادند و با قیام خویش، به مستضعفان جهان آموختند که برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود، باید با ستمگران جهانی بستیزند.

حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان در یوم اللّه سیزده آبان، به همه مستضعفان جهان این پیام را مخابره کرد که بر ضد مستکبران باید قیام کنند و حقوق از دست رفته خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند و در مقابل دشمنان کرنش نکنند و تا همیشه، در برابر ظلم و زورگویی ابرقدرت ها سرتسلیم فرود نیاورند.

سیزده آبان نماد بصیرت جوان انقلابی

اینک و با توجه به آن همه رشادت ها و حماسه آفرینی های دانش آموزان و جوانان دهه پنجاه، بر عهده دانش آموزان و جوانان امروزی ماست که سهم مهمی در مبارزه با استکبار بر عهده گیرند و هم چون گذشته، از پیش گامان این قیام ملّی باشند و سلاح علمی و بصیرتی خود را روز به روز افزون کرده و در راه امام و انقلاب پابرجا و با استقامت باشند./ی704/

سعید چراغی

ارسال نظرات