۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۹۳۹۳۷
یادداشت؛

کاهش مرجعیت رسانه های رسمی؛ زنگ خطری در کوران جنگ نرم

کاهش مرجعیت رسانه های رسمی؛ زنگ خطری در کوران جنگ نرم
اهتمام رهبر معظم انقلاب نسبت به جهاد تبیینی نشان می دهد که در روزگار کنونی شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی از چه اهمیت و ضریب نفوذ بالایی درجامعه برخوردار است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از مشکلات جدی امروز جامعه ما در حوزه رسانه، ناظر به کاهش مرجعیت خبری رسانه‌های رسمی و سنتی است که حقیقتاً باید آن را به سان زنگ خطری دانست که در صورت بی توجهی بدان، تبعات نامطلوبی به همراه دارد.

البته در روزهای اخیر و پس از انتصاب دکتر جبلی به عنوان رییس سازمان صدا و سیما به عنوان رسمی ترین و بزرگترین رسانه کشور، شاهد تغییر و تحولات نسبتاً خوبی در حوزه اطلاع رسانی رسانه ملی هستیم که به ویژه نمودش این شب ها در بخش خبری ۲۰:۳۰ مشهودتر است و اُمید آن که این رویه به شکل صحیح و مطلوب خود در راستای تقویت اعتماد مردم به صداوسیما همچنان تداوم پیدا کند.

در واقع این که رهبر معظم انقلاب چندی پیش بر لزوم اهتمام نسبت به جهاد تبیینی تأکید فرمودند بخشی از آن به همین بحث اعتمادسازی برمی گردد و این که ایشان نقطه کانونی این جهاد را فضای مجازی برشمردند، خود این مسأله نشان می دهد که در روزگار کنونی شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی از چه اهمیت و ضریب نفوذ بالایی در جامعه برخوردار هستند.

کاهش مرجعیت رسانه های رسمی؛ زنگ خطری در کوران جنگ نرم

چندی پیش نتایج یک نظرسنجی معتبر، توجه خاص رسانه ها و افکار عمومی را به خود جلب کرد که بر اساس آن، صداوسیما که در اسفندماه سال ۹۷ دارای مرجعیت خبری ۵۷/۷ درصدی بود، در شهریورماه همین امسال، تنها ۴۲/۱درصد از مرجعیت را در اختیار دارد، ضمن آن که روزنامه‌ها نیز در همین بازه زمانی از ۱/۷درصد به ۰/۲ درصد مرجعیت نزول داشتند.

جالب این که بر عکس فضای مجازی شامل رسانه‌های اجتماعی، از ۲۶/۱درصد مرجعیت خبر در اسفند ۹۷، با رشد قابل توجه به ۴۱/۴ درصد در شهریور ۱۴۰۰ رسیده اند.

صدالبته که تبیین چرایی این قضیه نیازمند ارائه تحلیل مبسوط و همه جانبه است اما به هر حال گرایش مردم و از جمله نسل جدید به فضای مجازی و کسب اخبار و اطلاعات روز از این بستر را نمی توان نادیده گرفت و این مساله به خصوص آن که زمینه کاهش اعتماد به رسانه های رسمی را در پی داشته، باید به عنوان یک پدیده جدی، مورد توجه صاحب نظران و مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور قرار گیرد.

به عنوان مثال این که خیل عظیمی از مخاطبان رسانه به این نتیجه رسیده اند که اخبار رسانه‌های اجتماعی صادقانه‌تر و در عین حال سریع تر تهیه و تنظیم شده و انتشار می یابد، خودش محل بحث و بررسی کارشناسانه و عالمانه است.

کاهش مرجعیت رسانه های رسمی؛ زنگ خطری در کوران جنگ نرم

از آن سو برخی ضعف های رسانه ملی و دیگر رسانه های رسمی در انتشار اخبار و جلب توجه افکار عمومی نیز باید به شکل علمی و بر اساس کار پژوهشی آسیب شناسی شود تا خروجی این امر به فعالیت های مرتبط با جهاد تبیینی در کشور کمک کند و گرنه صرف یک سری مباحث کلی و کلیشه ای دردی از مشکلات امروز در حوزه رسانه و فضای مجازی، دوا نخواهد کرد!

البته از منظر نگاه فرصت اندیشانه نیز باید گفت که رشد مرجعیت خبری فضای مجازی می تواند فرصتی باشد برای رقابتی تر شدن مقوله اطلاع رسانی تا بلکه از این طریق، رسانه های رسمی و در رأس آن ها رسانه ملی نیز تحرک و پویایی بیشتری در مسیر ارتقای اعتماد مردمی پیدا کنند.

این مهم اگر به درستی شکل بگیرد، تا حدود زیادی مجال را از فیک نیوزها می گیرد تا مبادا با جولان دادن آن ها در کوران جنگ نرم، شاهد سخت تر شدن اقناع افکار عمومی در مسایل و موضوعات مبتلابه باشیم./ی703/

سید طاها علوی

ارسال نظرات