۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۶۹۴۲۷۶
حجت الاسلام مرتضوی شاهرودی:

عفو و گذشت از نشانه های انسان کریم است

عفو و گذشت از نشانه های انسان کریم است
خراسان رضوی – استاد حوزه علمیه خراسان کنترل خشم، عفو گذشت و احسان و نیکوکاری را سه درس قرآن در مواجه با خطای دیگران دانست که به انسان درس زندگی می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید سعید مرتضوی شاهرودی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به عنوان کارشناس برنامه مثبت سلامت که به صورت زنده از شبکه سلامت پخش شد، به موضوع عفو و گذشت در خانواده و زندگی پرداخت.

وی موضوع عفو و گذشت و بخشش را از موضوعات گسترده روایی و قرآنی دانست و گفت: غفور و ستار از صفات خداوند است « یَا مَن اَظهَرَ الجَمِیلَ وَ سَتَرَ القَبیحَ» ای آشکار کننده خوبی ها و پنهان کننده بدی ها « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ » ای بندگانی که گناه و بدی کردید مایوس نباشید از رحمت خدا  شاهد بر این امر است.

حجت الاسلام مرتضوی شاهرودی گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) هم وقتی مبعوث شدند همین رویه را در پیش گرفتند در برخورد با خطاکار او رو می بخشیدند یکی از موارد مهم عفو، عفو از خطاهای یک دیگر است.

وی افزود: منظورم ازخطا یعنی عملی که غیر عمد صورت گرفته است ضمن آنکه طرف هم تقاضای بخشش می کند مثلا مردی به همسرش کلمه ناپسندی گفته بعد متوجه اشتباهش می شود تقاضای بخشش می کند اینجا خیلی شایسته و سزوار است که خانمش او را عفو کند و ببخشد.

کارشناس برنامه مثبت سلامت گفت: در روایات ما یکی از نشانه های انسان کریم، عفو و گذشت و بخشش عنوان شده است قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران سه مرحله را به من و شما یاد می دهد « وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» اولین مرحله کنترل خشم است ما در برخورد با وقایع و قضایا  باید بتوانیم خودمان را کنترل کنیم خشم و غضبمان را کنترل کنیم

وی افزود: مرحله دوم عفو گذشت است حالا اگر یک وقتی سهوی خطایی رخ داد کارناپسندی رخ داد بگذریم عفو کنیم گذشت کنیم مرحله سوم احسان و نیکو کاری است خانم از دست شوهر ناراحت می شود اول خشم خود را کنترل کند بعد ببخشد حتی او را بیشتر تحویل بگیرد هرشب اگر غذای ساده درست می کرد آن شب غذای بهتری درست کند.

حجت الاسلام مرتضوی شاهرودی در ادامه گفت: به این دقت کنیم که خیلی وقت ها عفو گذشت و بخشش اثر تربیتی روی انسان دارد مالک اشتر سردار سپاه امیر مومنان علی علیه السلام از جایی رد میشد شخصی جسارت کرد مالک برنگشت ببیند که بود رفت مسجد برایش استغفار کرد این کار در او اثر کرد از کرده خویش پشیمان شد!

وی افزود: یعنی ما باید دقت کنیم در زندگی روزمره همیشه اولاً صبر داشته باشیم و در مرحله دوم عفو و گذشت داشته باشیم ببینیم اگر ما الان قدرتش را داریم برای چی نبخشیم انسان اگر تمرین و ممارست داشته باشد در زندگی، سرکار، بیرون یا در زندگی شخصی، به این مهم دست پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: از آیات و روایات برداشت می شود مسئله عفو و گذشت بسیار مورد تاکید دین است پیامبر گرامی اسلام رحمه للعالمین است اینکه اسلام گسترش پیدا کرد روز به روز مردم شیفته پیامبر می شدند همین اخلاق حسنه و عفو گذشت پیامبر بود.

وی افزود: بنابراین انسان باید این را الگو و درس خود قرار بدهد که بتواند جلوی خشم خودش را بگیرد عصبانی نشود و اگر کسی خطایی انجام داد حتی اگر عمدی بود اما دید چهره طرف پشیمان و نادم است بگذرد به جایی برنمی خورد این یک عمل تربیتی است که روی انسان اثر دارد. ان شاءالله/933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات