۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۹۶۹۸۷
امام جمعه موقت کاشان:

داستان اقوام گذشه در قرآن برای عبرت گرفتن از تاریخ است

داستان اقوام گذشه در قرآن برای عبرت گرفتن از تاریخ است
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اگر خداوند داستان اقوام گذشته را درقرآن تکرار می کند برای این است که ازتاریخ عبرت بگیرند چرا احتمال دارد برای آن‌ها نیز تکرار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزارشد در تفسیرآیه هشتم سوره مبارکه حضرت ابراهیم، گفت: خداوند در این مبارکه سه مرتبه درارتباط با حضرت موسی مطالبی را بیان کرده است.

وی افزود: اگرخداوند بعد از چندین هزارسال خداوند جریان قوم بنی اسرائیل و مطالبی را که حضرت موسی برای قوم بنی اسرائیل در قرآن برای مسلمان بیان کرده است برای این است که امروزامت اسلامی است از تاریخ درس بگیرند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: وقتی خداوند درقرآن مطلبی را از گذشتگان نقل می‌کند حتما لازم و مفید است، چرا که امت اسلامی نیزممکن است درمعرض چنین هشدار‌ها و خطراتی قرار بگیرند، ازاین رو بیان مطلب قرن‌ها قبل حتما برای آیندگان مفید است که بیان می‌شود.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که قرن‌ها قبل از ظهور اسلام برای اقوام گذشته اتفاق افتاده است، اگردر آینده برای امت اسلام اتفاق نمی‌افتاد آن را بیان نمی‌کرد واگر خداوند درقرآن مکرردرباره قوم‌ها و پیامبران الهی گذشته مطالبی را بیان می‌کند برای این است که ممکن برای ما نیزاتفاق بیافتد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اگرخداوند در سوره‌ای که به نام ابراهیم است در ۸ آیه نخست آن نامی از حضرت ابراهیم بیان نکرده است، اما سه مرتبه بیاناتی ازحضرت موسی داشته است برای این است که در جریان قیام توحیدی حضرت موسی و جریان قوم بنی اسرائیل درس‌ها وعبرت‌های زیادی برای قوم اسلام است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: درامر تبلیغ مبلغ نباید ازمردم درخواست داشته باشد، چرا که مبلغ باید پیام الهی را با صراحت و شفاف برای مردم بیان کند، چون مردم اگر پیام الهی را دریافت کنند درمسیر هدایت خواهند درغیر این صورت منحرف خواهند شد.

وی افزود: انبیا دررسانیدن پیام الهی هیچ زمانی خواهش و تمنا و درخواستی نداشتند و تنها پپام الهی را با شفاف و صریح اعلام کردند و خداوند نیزخطاب به پیامبرمی فرماید، رسالت شما تنها ابلاغ آشکار پیام ما بود.

امام جمعه موقت کاشان گفت: خداوند به عبادت و ستایس و تقدیس و تسبیح بنده خود نیازی ندارد و او خودش مقدس و ستوده و ستایش شده و محمود است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند غنی است و به عبادت و مال و ثروت و ستایش بندگان خود نیازی ندارد و بندگان خدا اگردرمسیرهدایت باشند و نباشند ضرر و زیان آن متوجه خودشان خواهد بود.

وی افزود: همانگونه که پزشک تأکیدی برعمل به نسخه بیمارندارد، چون سود و زیان آن متوجه پزشک نیست، اگربندگان خداوند نیز به دستورات خداوند عمل کنند یا عمل نکنند سود وزیان آن متوجه خدا نیست.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اگر انسان درمسیرهدایت قرار داشت باید شکرگذار خداوند باشد که چنین توفیقی نصیب او کرده و وازخداوند برای رفع نقایص خود کمک بگیرد./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات