۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۰۳۱۰۶
حجت الاسلام سینایی تبیین کرد؛

بازشناسی جریان تحجر / هنوز کتابی از امام خمینی در حوزه تدریس نمی شود

بازشناسی جریان تحجر / هنوز کتابی از امام خمینی در حوزه تدریس نمی شود
استاد حوزه گفت: بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و حکومتی که امام خمینی(ره) بنیانگذار آن بوده است، هنوز کتابی از آثار ایشان در حوزه تدریس نمی‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در سالروز صدور تاریخی منشور روحانیت توسط حضرت امام خمینی(ره) نشستی با عنوان «بازشناسی جریان تحجر» به همت مدرسه راهبری علم و عمل در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) و با حضور مدیران، اساتید و طلاب حوزه علمیه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام طبیبی، مدیر مدرسه راهبری علم و عمل با تاکید بر اینکه امام (ره) برای اولین بار در تاریخ حوزه‌های علمیه جریان تحجر در حوزه‌ را بیان و تحلیل کرده است، گفت: حضرت امام (ره) جریان تحجر را برای حوزه‌های علمیه بسیار خطرناک‌تر از کت و شلواری‌های لیبرال برای اسلام و کشور می‌دانستند و همیشه تذکر مهمی را برای این قشر از تحجر و تحجر گرایی گوش زد می‌کردند.

وی با بیان رهنمود حضرت امام (ره) در خصوص پذیرش مسئولیت‌های کلیدی نظام اسلامی توسط روحانیون مستعد، ادامه داد: امام (ره) بزرگوار مسئولیت‌های قضائی و اجرایی را برای روحانیون موجه یک تکلیف می‌دانستند و تاکید داشتند اگر افراد حوزوی به بهانه درس و بحث از مسئولیت‌های انقلاب اسلامی شانه خالی کنند در پیشگاه خداوند مواخذه خواهد شد.

مدیر مدرسه راهبری علم و عمل تهران ادامه داد: خیلی‌ها فکر می‌کنند منظور امام (ره) از تحجر و متحجران فقط افرادی است که در قدیم بوده‌اند و در حال حاضر دیگر این جریان وجود ندارد! اما باید گفت در حال حاضر تحجر به شکل دیگر رسوخ و ظهور پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: شکل جدید تحجر را باید در قالب‌هایی نظیر این گفته با دید که می‌گویند، باید فقط درس و بحث و اخلاق را در پیش گرفت و از مسائل سیاسی و مسائل حکومت اسلامی دوری کرد. این نوع جدیدی از تحجر است که به طریق دیگر ظهور پیدا کرده است که باید گفت امام (ره) در منشور روحانیت به این نوع از تحجر نیز اشاره دارد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام مجید سینایی، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع) با موضوع عقلانیت در تحجر زادیی، به ایراد سخنرانی و تحلیل منشور روحانیت پرداخت.

حجت الاسلام سینایی با بیان این نکته که هنوز امام (ره) در بین ما حوزوی‌ها ناشناخته مانده است، اظهار داشت: متأسفانه ما حوزویان با وجود عشق و علاقه به امام(ره)، هنوز ایشان به طور دقیق و کامل نشناخته‌ایم.

وی در ادامه گفت: بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و حکومتی که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار آن بوده است، هنوز کتابی از آثار ایشان در حوزه علمیه تدریس نمی‌شود و بلکه حتی کتابی از کتاب‌های جنبی حوزه اختصاص به امام(ره) و اندیشه های ایشان ندارد! و این یک نکته اساسی است که باید با دقت بیشتری مورد توجه واقع شود.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) در عرفان و فلسفه و فقه نظرات پویایی دارند. ایشان در مسائل مهم و اساسی از قبیل حکم ارتداد سلمان رشدی، خیلی محکم حکم خود را بیان داشتند.

حجت الاسلام سینایی افزود: برخی افراد خواستند راه امام(ره) را طی کنند، ولی راه ایشان با گفتن و عملکرد آنها فاصله زیادی داشت و در نهایت هم به بیراهه رفتند.

مدیر مدرسه علمیه ابوطالب(ع) تهران در پایان با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: باید به طلاب در کنار درس‌های مرسوم آموزش سیاست را نیز آموزش داد و اینکه طلاب را به طور کلی از این مباحث دور نگه داریم یک کار تحجرگرایانه است.

حجت الاسلام کرباسچی، استاد حوزه علمیه تهران نیز با بیان ویژگی‌ها و انواع تحجر، اظهار داشت: در خصوص تحجر باید گفت این مسئله دارای جهات مختلفی دارد و با این تفاوت‌ها و ویژگی‌های مختلف تحجر گرایی را باید بهتر بشناسیم.

وی با تقسیم بندی انواع تحجر در جامعه، ادامه داد: به نظر می‌رسد باید در خصوص ویژگی‌های تحجر فرق‌هایی قائل شویم تا بتوانیم جریان‌های تحجر را بشناسیم و با بهترین شیوه‌ها به مقابله این آفت بشتابیم.

استاد حوزه ادامه داد: در طول انقلاب جریان‌های مختلفی بوده‌اند که یا بالفعل متحجر بودند و یا تحجر آنها به صورت بالقوه بوده و در سال‌های آینده تحجر این جریان‌ها ظهور پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: باید در شناختن و ترسیم جریان تحجر به صورت دقیق عمل شود و این طور نشود که بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و چاپ چندین کتاب و مقاله در این خصوص، خودمان در دام این تحجر بیفتیم.

ارسال نظرات