۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۷۳۰۴۰۸
حجت الاسلام علایی نژاد:

پیرو اهل‌بیت نباید نسبت به مشکلات دیگران بی‌تفاوت باشد

پیرو اهل‌بیت نباید نسبت به مشکلات دیگران بی‌تفاوت باشد
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور بر اهمیت همیاری، همدلی، همفکری و ترحم و دستگیری از یکدیگر تأکید کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ علایی نژاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن گرامیداشت اعیاد شعبان المعظم، با تأکید بر این‌که همواره باید قدر این ایام و ساعات را بدانیم، اظهار داشت: شعبان ماهی است که خداوند متعال رحمت واسعه خود را در آن دوچندان نموده است، این ماه در رحمت الهی پیچیده شده است و لحظه‌به‌لحظه‌های این ماه همراه بارحمت، رضوان و غفران الهی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه به حدیثی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در ارزشمندی ایام ماه شعبان و اهمیت روزه‌داری، عبادت و تقوا در این ماه، تصریح کرد و ابراز داشت: بعثت پیامبر گرامی اسلام از والاترین رحمت‌های الهی نسبت به انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام‌ علایی نژاد رحمت را از صفات برجسته ذات اقدس الهی دانست و با اشاره به این‌که بارها در نمازهای یومیه خداوند متعال را با این صفت فرامی‌خوانیم، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه شریفه «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»[۱] می‌فرمایند؛ ای رسول؛ ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی.

وی راه‌های دستیابی به رحمت واسعه حضرت حق را موردتوجه قرار داد و بابیان این‌که جای‌جای قرآن کریم سخن از رحمت الهی است، یادآور شد: « انْ کنْتُمْ تُرِیدونَ رَحْمَتِی فَارْحَمُوا» پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله از زبان خداوند متعال می‌فرمایند؛ اگر خواستار رحمت من هستید رحم داشته باشید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت مطلع والفجر رحمت پروردگار شدن و طلوع و بروز رحمت خدا از دل‌وجان را نخستین گام دستیابی به رحمت واسعه الهی توصیف کرد و ابراز داشت: یکی از راه‌های موفقیت و رسیدن به سعادت، ترحم به دیگران است. محبت و مهرورزی راه‌های رسیدن انسان به کمال را هموار می‌سازد.

وی ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور بر اهمیت همیاری، همدلی، همفکری و ترحم و دستگیری از یکدیگر تأکید کرد و اظهار داشت: مبادا کسی سیر بخوابد درحالی‌که همسایه‌اش گرسنه باشد؛ مسلمان به‌ویژه کسی که پیرو اهل‌بیت علیهم‌السلام و شیعه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است، نباید نسبت به مشکلات دیگران بی‌تفاوت باشد.

حجت‌الاسلام‌ علایی نژاد افزود: اگر ما شیعیان در شرایط سخت اقتصادی، مهرورزی، ترحم و دستگیری از دیگران و نسبت به هم را نداشته باشیم، چگونه خود را شیعه و پیرو امامی بدانیم که همیشه دیگران را بر خود مقدم می‌داشتند.

وی بابیان این‌که برخی از انسان‌ها در سیر مدارج عالی انسانیت، ترحم به حیوانات را در بالاترین سطح به عینیت رسانده‌اند، اظهار داشت: امروز خواسته حضرت ولی‌عصر(عج) از همه ما این است که دستگیری از دیگران را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که در زندگی با دستگیری و ترحم به دیگران، خداوند متعال را از خودمان خوشحال خواهیم نمود، اظهار داشت: اگر در ماه شعبان که ماه رحمت است، این رحمت را با اعمال حسنه تجلی دهیم؛ خواهیم دید که فردای قیامت در زمره اولیای الهی قرار خواهیم گرفت.

وی اصلاح ذات البین را بهترین راه دستیابی به رحمت واسعه حضرت حق توصیف کرد و اذعان داشت: اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در وصیتی به محمد بن حنفیه؛ « إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی»، هدف از قیام عاشورا را اصلاح در کار امت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و به پا داشتن امربه‌معروف و نهی از منکر ذکر می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ علایی نژاد ضمن اشاره به قسم پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بر دوری رحمت از کسی که ترحم به دیگران ندارد، یادآور شد: در این ماه عظیم الشان باید تلاش نماییم تا آمادگی حضور در ضیافت الهی ماه رمضان و درک شب‌های قدر را کسب نماییم؛ یکی از راه‌های پاک شدن این است که انسان قلب و دل خود را از بغض و کینه نسبت به دیگران رها سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت نزدیکی دل‌ها را از تأکیدات ذات اقدس الهی دانست و با تأکید بر این‌که رحمت الهی به‌وسیله قرآن اعطا می‌گردد، ابراز داشت: « وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»[۲] تمسک به آیات الهی قران کریم سومین راه رسیدن به رحمت واسعه الهی است.

وی سفارش به قران را از مهم‌ترین تأکیدات اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌ویژه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام عنوان کرد و بابیان این‌که متأسفانه قرآن کریم آن‌گونه که باید جایگاهی در خانه، خانواده و مجامع علمی ما ندارد، اظهار داشت: قرآن خواندن یک‌چیز است و تأمل در آیات الهی، توجه به گفتمان‌های قرآنی و عمل به قرآن کریم از دیگر سطوح مهم تمسک به آیات الله است.

حجت‌الاسلام‌ علایی نژاد در بخش پایانی سخنان خود تمسک به وجود نازنین اهل‌بیت علیهم‌السلام و تلاوت قرآن کریم را از راه‌های ازدیاد رحمت الهی دانست و با اشاره به این‌که گاهی عمل به یک آیه، انسان را متحول می‌سازد، اظهار داشت: وجود نازنین پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله، اهل‌بیت علیهم‌السلام و قرآن کریم را امانتی در میان امت قرار داده، راه سعادت بشر را مراجعه و حضور در دامن امن آیات الهی توصیف نموده‌اند.

ارسال نظرات