۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۷۳۶۹۵۵
گروه اوراسیا:

رئیس واگنر به یک مرده متحرک تبدیل شده است

رئیس واگنر به یک مرده متحرک تبدیل شده است
یک تحلیلگر ارشد سیاسی آمریکا می‌گوید که رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر به‌دلیل شورشی که علیه دولت روسیه به‌راه انداخت، دیگر فرقی با یک مرده ندارد.

«ایان برمر» رئیس و بنیانگذار گروه تحلیلی-مشاوره‌ای «اوراسیا» در امور سیاسی، «یِوگِنی پریگوژین» فرمانده شرکت خصوصی پیمانکار نظامی «واگنر» را به یک مرده متحرک تشبیه کرد.

برمر امروز (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی»، تحلیل کرد که پریگوژین به‌دلیل شورشی که علیه دولت روسیه به‌راه انداخت، دیگر فرقی با یک مرده ندارد و اگر در ماه‌های آینده زنده بماند تعجب‌آور است.

شامگاه جمعه بود که فرمانده گروه پیمانکار نظامی خصوصی «واگنر» در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. وی سپس به نیروهای خود دستور داد که کنترل شهرهای روسیه را در دست گرفته و سران ارشد نظامی این کشور را مجازات نمایند.

برمر با مطرح کردن ادعاهایی علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: «پوتین مردم را بخاطر اقداماتی بسیار کمتر از آنچه پریگوژین انجام داده، زندانی کرده یا به قتل رسانده است. برای من غیرقابل تصور است که پوتین به او اجازه دهد بیش از این زنده بماند».

به نوشته وبگاه سی‌ان‌بی‌سی، این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به نقش بلاروس در پایان دادن به شورش واگنر، مدعی شد: «بدیهی است که این مسئله (زنده‌ماندن پریگوژین) سطحی از ضعف بی‌سابقه برای رئیس جمهور پوتین را نشان می‌دهد».

با گذشت کمتر از یک روز از درگیری نیروهای واگنر و ارتش روسیه، دولت بلاروس از موافقت رئیس این گروه شبه‌نظامی با یک توافق با کرملین خبر داد.

برمر همچنین افزود:‌«اما در عین حال، در زمانی که پوتین به طور بی‌سابقه‌ای به چالش کشیده شد، کوچکترین انشقاقی در سطح بالای ارتش یا دولت یا الیگارش‌های روسیه وجود نداشت. پس اگر کسی گمان می‌کند پوتین در آستانه کنار رفتن از قدرت است، باید بداند که چنین چیزی مطرح نیست».

در واپسین ساعات روز شنبه نیز کاخ کرملین اعلام کرد که پرونده جنایی علیه «یِوگِنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر لغو شده و او روسیه را به مقصد بلاروس ترک خواهد کرد و کرملین کاری را که پریگوژین در آنجا انجام خواهد داد تعیین نخواهد کرد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات