۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۳۷۳۹۳
حجت الاسلام جوشقانیان در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

تدبیری در حرکت اجتماعی شیعه؛ نقش امام هادی در سازماندهی شبکه وکالت

تدبیری در حرکت اجتماعی شیعه؛ نقش امام هادی در سازماندهی شبکه وکالت
حجت الاسلام جوشقانیان با اشاره به اهمیت زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه به تبیین اقدامات مهم امام هادی(ع) و نقش ایشان در شبکه سازی موکلان پرداخت.

حجت الاسلام جوشقانیان مدیر موسسه روایت سیره شهدا در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، به مناسبت میلاد امام هادی(ع)، به بیان نکاتی از زندگانی ایشان پرداخت و گفت: بزرگترین درسنامه ولایت و اهل بیت و مبیّن مقام و منزلت امامت، همان زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه است که از امام هادی(ع) صادر شده و به لحاظ متن و محتوا، متقن و مبرهن و به لحاظ دلالت، عمیق و علمی است که از آن می توان تعبیر به درسنامه جامعه کبیره و درسنامه زیارت غدیریه نمود که امام هادی(ع) برای تحقق و نشر این درسنامه، اقدامات مهمی انجام دادند. 

وی با بیان اینکه زیباترین و عمیق ترین عبارات پیرامون شأن و منزلت امام و اهل بیت(ع) در درسنامه جامعه کبیره و زیارت غدیریه است، افزود: برای تحقق این درسنامه ولایت، نیاز به یک مکتب و دانشگاه بود تا شاگردانی مبرّز تربیت شوند و حضرت بتوانند این معارف را در فضای جامعه منتشر کنند لذا اولین قدم امام(ع) در راستای این معارف، تربیت شاگردان برجسته برای نشر این معارف بود.

حجت الاسلام جوشقانیان در بیان دومین اقدام ایشان گفت: امام هادی(ع) برای اینکه شاگردانشان بتوانند آن معارف بلند را به اقصی نقاط جهان برسانند و زمینه سازی برای امر غیبت و تربیت منتظر داشته باشند، دومین گام یعنی شبکه سازی را شروع کردند که البته باید توجه کرد پیشینه مسئله شبکه سازی، از زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بوده اما نقطه اوج آن در زمان امام هادی (ع) اتفاق افتاده زیرا ایشان در محاصره بنی عباس مخصوصا خلیفه متوکل عباسی بودند.

مدیر موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به گستره مسئله شبکه سازی بیان داشت: امام هادی(ع) ناگزیر به یک حرکت مخفی اما با ساختار و سازمان، دامنه دار و مستمر، فراگیر و عمومی شدند به عنوان مثال در مناطقی همچون قم، همدان، مصر و مدائن و هر جای دیگری که حضرت ارتباط داشتند، اقدام به شبکه سازی نمودند و اگر چه ظاهر امر، وکالت در مسائل مالی یعنی وجوهات شرعیه بود اما باطن قضیه، گاهی تعلیم و تربیت بود و امام هادی (ع) اقدام به جهت بخشی نامه هایی که رد و بدل میشد نمودند.

وی با تاکید بر اهمیت امر شبکه سازی موکلان گفت: امام هادی(ع) اقدام به پایه گذاری مسئله شبکه سازی کردند و این امر در عصر غیبت صغری و کبری تقویت شد تا جایی که در نتیجه به نظام ولایت فقیه ختم شد برای اینکه ولی فقیه بتواند با سازمان و ساختاری آماده، آن معارفی که اهل بیت(ع) در نظرشان بود همچون درسنامه جامعه کبیره و درسنامه زیارت غدیریه و سایر موارد را در جهان منتشر کند.

حجت الاسلام جوشقانیان سومین مأموریت امام هادی(ع) را مبارزه با عقاید انحرافی نام برد و اظهار داشت: از آن جایی که در زیارت جامعه کبیره، عبارات بلند مرتبه ای وجود دارد و برخی افراد قدرت هضم آن را ندارند و یا ممکن است دریافتشان ناقص باشد، از یک سو عده ای معروف شدند به نام غلات و از طرف دیگر عده ای اهل تصوف شدند که هر دو گروه دچار افراط و تفریط گشتند و در نتیجه صیانت از ارزش های متعالی و دور کردن مردم از اعوجاج و انحرافات عقیدتی، تبدیل به یکی دیگر از مأموریت های اساسی امام هادی(ع) گشت.

وی در بیان چهارمین اقدام مهم امام هادی(ع) اظهار داشت: حضرت امام هادی(ع) یک مبارزه پیوسته طی 34 امامتشان با اردوگاه طاغوت داشتند یعنی با کسانی که حقد و کینه به شأن، منزلت و مقام امامت و ولایت داشتند به مبارزه برخواستند و از این رو گاهی ایشان را تبعید، گاهی زندانی، گاهی انتقال به پادگان و گاهی حضرت را به مجلس شراب می کشاندند که همه این موارد نشانه این است که امام(ع) رأس حاکمیت طاغوت و اردوگاه آن ها را نشانه رفته بود.

مدیر موسسه روایت سیره شهدا در انتها با تاکید بر لزوم آماده سازی برای عصر غیبت گفت: این ساختار سازی، سازمان سازی و مکتب تعلیم و تربیت شاگردان، همه در راستای آن مبارزه اساسی امام بود برای این که بتواند شاگردانی تربیت کند که بستر سازی و زمینه سازی کنند برای امر غیبت و تربیت منتظران موعود و غایت این امر، تداوم عاشورا یعنی همان حاکمیت و ولایت توحید به دست امام زمان(عج) بود.

ارسال نظرات