۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۷۳۷۵۷۹
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

لزوم حضور پرتوان حوزه علمیه با نگاه راهبری عرصه هوش مصنوعی در دنیا

لزوم حضور پرتوان حوزه علمیه با نگاه راهبری عرصه هوش مصنوعی در دنیا
آیت الله اعرافی با اشاره به کاربست ابزار هوش مصنوعی و شناخت مبانی معرفتی آن، از لزوم حضور پرتوان حوزه علمیه با نگاه راهبری عرصه هوش مصنوعی در دنیا سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه ظهر امروز در افتتاحیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی که در سالن همایش های امین مرکز مدیریت برگزار شد، اشاره به ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه داشت و افزود: این ستاد خادمی خود را اعلام می کند و تلاش دارد زنجیره ای از کاربست فناوری ها را در عرصه های مورد نیاز شکل دهد.

وی با تأکید بر اینکه ستاد راهبری فناوری های هوشمند جز خدمت گزاری به طلاب چیز دیگری مد نظر ندارد، اظهار داشت: در خصوص تمدنی بودن اسلام آراء مختلف و طیفی از نظریات افراطی و تفریطی وجود دارد یعنی برخی به تمدن ساز بودن اسلام باور ندارند و برخی دیگر حتی دین را جایگزین عقل می دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اسلام را دارای اندیشه تمدنی دانست و اظهار داشت: این اعتقاد ما است که اسلام نظام های اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و... دارد و عقل و علم نیز در آن ها تأثیر جالب توجهی دارد؛ به اسلام تمدنی به وجهی معقول و هدایتگر بشر اعتقاد داریم که اختصاص به هزارسال قبل ندارد بلکه امروزه نیز تأثیرگذار است؛ امروز و روزگارهای آینده این ظرفیت در اندیشه تمدنی اسلام وجود دارد که نظام های خود را شکل دهد و از فناوری ها استفاده کند.

وی با اشاره به رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی، آن را در خدمت آرمان های بزرگ و در چهارچوب اندیشه اسلامی معرفی کرد و اظهار داشت: آرزوی بزرگ ما تهیه نقشه جامعی از نیازها، افراد فعال در حوزه هوش مصنوعی و فناوری های هوشمند است تا نیازهای شناسایی شده پاسخ داده شود و افراد فعال هم کدام در جای درست خود بکارگیری شوند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به برگزاری اجلاسیه کنگره بزرگداشت یکصدسالگی حوزه، توجه به فناوری های نوین و استخدام ابزارهای روز را از دستاوردهای حوزه معاصر دانست و تصریح کرد: علاوه بر اینکه می توان از فناوری های هوشمند در کار حوزوی و علوم و معارف استفاده کرد لازم است که حوزه علمیه راهبر حرکت هوش مصنوعی در دنیا باشد. تلاش های صورت گرفته در غرب نیز نشان می دهد به دنبال مطالعه، شناخت و تعیین چهارچوب برای خود هوشمند مصنوعی هستند.

وی همچنین علاوه بر محور کاربست و استخدام فناوری های هوشمند در علوم و معارف اسلامی، شناخت مبانی معرفتی فناوری را از وظایف حوزه دانست و اظهار داشت: حوزه نشان داده که کارهای بزرگی می تواند انجام دهد که اگر وظیفه خود را کامل انجام دهد پدیده هایی مانند تئوری انقلاب اسلامی از آن بیرون می آید. برای دانشگاه احترام زیاد قائل هستیم و همکاری هایی داریم که ضمن این همکاری ها از آن ها هم استفاده می کنیم. هم افزایی حوزه و دانشگاه در این مسیر نیاز به فعال بودن، انسجام و نقشه راه درست و هدایتگر دارد.

ارسال نظرات